Dostawca nie mówi nie
IT.integro wdrożyło system Navision Financials w Esco, firmie z branży budowlanej. Esco zrezygnowało z usług Softlabu, poprzedniego dostawcy systemu informatycznego, z uwagi na niski poziom serwisu i fakt, że oprogramowanie przez niego oferowane nie było w stanie zaspokoić rosnących potrzeb firmy.
–Nie rozpisywaliśmy przetargu na wdrożenie zintegrowanego systemu do zarządzania przedsiębiorstwem – mówi Bogdan Figat, dyrektor generalny Esco. – Kierowaliśmy się opiniami z branży. Oczywiście, braliśmy pod uwagę ofertę Softlabu, naszego dotychczasowego dostawcy. Z jego usług korzystaliśmy właściwie od początku istnienia Esco. Zapoznaliśmy się także z produktami innych firm, m.in. Scali. Ostatecznie jednak wybraliśmy oprogramowanie Navision Financials wdrażane przez IT.integro, partnera Navision Software.
W przypadku wdrożenia w Esco szczególnie pomocne okazały się referencje, które miało IT.integro.
–Esco należy do holdingu VBH. Jakiś czas temu wprowadziliśmy Navisiom Financials w polskim oddziale VBH i otrzymaliśmy od nich dobre referencje. Opinię tę otrzymał Bogdan Figat, dyrektor generalny Esco – mówi Radek Kluczyński odpowiedzialny za wdrożenie w Esco.
Dlaczego nie Softlab
–Z oprogramowania Softlabu zrezygnowaliśmy z kilku przyczyn – mówi Bogdan Figat. – Po pierwsze, jest to system działający w środowisku DOS-owym, po drugie, Softlab w sposób jednoznaczny dawał nam do zrozumienia, że czas serwisu tego oprogramowania jest policzony, a także, że możemy spodziewać się problemów z dalszym rozwijaniem i użytkowaniem software’u.
Na rezygnację z usług dotychczasowego dostawcy wpłynęła także jakość świadczonego serwisu.
–Byliśmy usatysfakcjonowani serwisem świadczonym przez Softlab tylko do pewnego momentu. Później się okazało, że powiększająca się baza danych i liczba użytkowników oprogramowania jest zbyt dużym obciążeniem dla Softlabu – wyjaśnia Bogdan Figat.
Oprogramowanie DOS-owe nie daje użytkownikowi tak rozbudowanych możliwości tworzenia raportów i filtrowania danych. Wymaga więc zaangażowania sił serwisowych dostawcy systemu informatycznego. Według przedstawicieli Esco Softlab nie mógł tego zagwarantować. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, umowa serwisowa zawarta między Esco a Softlabem nie określała dokładnie czasu reakcji. Było to szczególnie uciążliwe podczas przechodzenia z jednego systemu do drugiego.
–Niestety, Esco nie miało dobrych kontaktów z Softlabem. Często pojawiały się problemy z uzyskaniem od nich potrzebnych danych. Niektóre informacje musieliśmy sami zdobywać – mówi Radek Kluczyński.
W połowie ubiegłego roku Softlab przygotował wersję demonstracyjną oprogramowania działającego w środowisku Windows. Nie wpłynęło to jednak na decyzję Esco.
–Nie zdecydowaliśmy się na Softlab SQL właśnie dlatego, że przedstawili nam wersję demonstracyjną – mówi Bogdan Figat. – Był to produkt, który według producenta dawał nieograniczone możliwości, ale trudno było sprawdzić jego zastosowanie. Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo, nie mogliśmy się na niego zdecydować. Niestety, nikt w Softlabie nie skomentował tej wypowiedzi.
Czas na wdrożenie
W drugiej połowie sierpnia 2000 roku rozpoczęły się prace wdrożeniowe. – Przedstawiliśmy nasze potrzeby i określiliśmy, które moduły będą wdrażane w pierwszej kolejności i jakie zmiany trzeba będzie wprowadzić w systemie – mówi Bogdan Figat. Na początku września IT.integro zaczęło przystosowywać Navision Financials do potrzeb Esco. Wdrożenie miało zostać ukończone do końca 2000 r.
– Cztery miesiące to minimalny okres na dokonanie wdrożenia obejmującego 25 użytkowników i tak dużą liczbę zmian niezbędnych w oprogramowaniu mówi Bogdan Figat. Dostawcy bardzo pomogli nasi pracownicy. 2 stycznia zeszły z drukarek pierwsze faktury sprzedaży.
Navision Financials jest systemem spolszczonym. Zmiany w oprogramowaniu spowodowane były specyficznymi procedurami istniejącymi w Esco.
Według Radka Kluczyńskiego najważniejszym etapem wdrożenia było zintegrowanie zestawu modyfikacji napisanego przez jedną z niemieckich firm ze standardową wersją Navision Financials. Zmiany nie dotyczyły modułu finansowo-księgowego.
– Moduł finansowo-księgowy jest bardzo rzadko modyfikowany mówi Radek Kluczyński. Zmiany obejmowały pozostałe moduły. W przypadku wdrożenia w Esco większość zmian wprowadzono do modułów obsługi magazynu i klienta. Polegały one przede wszystkim na generowaniu dodatkowych raportów, które mają ułatwić szukanie towarów na półkach, kompletowanie komponentów.
Bogdan Figat nie kryje zadowolenia z serwisu IT.integro: – Naprawdę serwis jest na dobrym poziomie, mimo że siedziba dostawcy znajduje się daleko od nas.
Wdrożenie odbyło się właściwie bezproblemowo. Wystąpiły małe niedociągnięcia dotyczące wydruków faktur.
– Do 1 stycznia 2001 r. staraliśmy się uruchomić tzw. minimum systemu, czyli systemy do obsługi klientów i magazynu. Dopiero później uruchomiliśmy moduł finansowo-księgowy mówi Radek Kluczyński. – Księgowość działa wstecz, w momencie gdy rozpoczęła się sprzedaż za styczeń, Esco dopiero zamykało poprzedni rok.
Wartość wdrożenia w Esco wyniosła w ubiegłym roku około 300 tys. zł. W tym roku obsługa serwisowa, obejmująca m.in. wsparcie techniczne i płatne uaktualnienia, przyniesie IT.integro dalsze 100 tys. zł. Bogdan Figat zapowiada kupno dodatkowych modułów: – Mamy informacje o nowych upgrade’ach i gdy zajdzie potrzeba rozszerzenia software’u, zdecydujemy się na nie. W tej chwili IT.integro wdraża moduł zleceń. Rozważamy także wprowadzenie menedżera kontaktów.
Podobne artykuły
Mongo DB: zarządzanie bazą danych w chmurze
Tradycyjne podejście do przetwarzania danych w przypadku systemów zarządzania relacyjną bazą danych nie we wszystkich przypadkach jest najbardziej optymalne. Konieczność przechowywania coraz bardziej rozbudowanych i skomplikowanych danych, oraz próba ich opisania w postaci tabel i relacji może prowadzić do wolnych wielotabelowych zapytań i rozrośniętych indeksów. W niektórych przypadkach, zamiast korzystać z narzędzia uniwersalnego, warto sięgnąć po system specjalistyczny. Jednym z takich systemów oferowanych w CloudPortal jest nierelacyjny system zarządzania bazą danych MongoDB.
Mechanizmy wysokiej dostępności relacyjnych baz danych w CoudPortal.pl
Wszystkie aplikacje udostępnianie w CloudPortal ze względu na elastyczną architekturę platformy w dużym stopniu wykorzystują dodatkowe usługi. Rozproszone systemy plików, bazy SQL i NOSQL, usługi kolejkowania, pamięci podręczne sesji i wiele innych mają zagwarantować szeroką gamę możliwości dla tworzonych i udostępnianych przez platformę rozwiązań.
Aplikacje Ruby na platformie CloudPortal
CloudPortal jest elastyczną platformą PaaS, która umożliwia tworzenie i utrzymywanie w jednym środowisku aplikacji przygotowanych w najpopularniejszych językach programowania i korzystających z szerokiej gamy usług. Jednym ze wspieranych środowisk uruchomieniowych jest konfiguracja wspierająca aplikacje Ruby, Rack, Rails i Sinatra.