Autorzy najnowszego kwartalnego raportu IDC „Worldwide Quarterly Hardcopy Peripherals Tracker” podają, że globalna wartość rynku drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych w IV kw. 2014, w ujęciu rok do roku, wzrosła o 1,7 proc., do 15,2 mld dol. Jednocześnie spadła o 2,6 proc. liczba sprzedanych urządzeń (do 30,8 mln). Z kolei InfoTrends przewiduje, że do 2018 r. średnia roczna stopa wzrostu przychodów na tym rynku wyniesie zaledwie 2,8 proc. Zdecydowanym liderem sprzedaży MFP i drukarek pozostaje HP, z udziałem wynoszącym ok. 35 proc. Natomiast w zeszłym roku największym zwiększeniem zbytu mógł się pochwalić Canon. Warto dodać, że nadal największy udział w sprzedaży mają urządzenia atramentowe, ale ich zbyt spadł o 3,9 proc., podczas gdy w tym samym czasie popyt na urządzenia laserowe wzrósł.

Wracając do danych IDC: według analityków tej firmy pod koniec zeszłego roku sprzedaż urządzeń laserowych nieznacznie się podniosła – o 0,2 proc. Przyczynił się do tego głównie większy popyt na urządzenia do druku w kolorze, który wzrósł o 8 proc. Analitycy prognozują, że w 2015 r. poprawi się zarówno sprzedaż urządzeń monochromatycznych, jak i kolorowych, ale w tym drugim przypadku wzrost będzie znacznie większy. Udział urządzeń kolorowych w sprzedaży jest największy w Europie oraz w Japonii.

Urządzenia jednofunkcyjne ustępują miejsca wielofunkcyjnym. Wysoka dynamika zbytu jest widoczna w segmencie kolorowych urządzeń laserowych, szczególnie modeli drukujących z szybkością 31–44 stron na minutę. Popyt na nie zwiększył się o 24,4 proc. w ujęciu rok do roku. Jednak nadal aż 80,8 proc. sprzedanych laserówek to modele monochromatyczne. Potwierdzają to dane opublikowane przez Context. Według ekspertów tej firmy europejski rynek laserowych urządzeń drukujących wzrósł w III kw. 2014 r. o 9 proc., a atramentowych – o 7 proc. Natomiast w segmencie modeli laserowych drukujących w kolorze sprzedaż znacznie podskoczyła – wzrost wyniósł 15 proc. Modele monochromatyczne znalazły jedynie o 3 proc. więcej nabywców.

Widać również, że klienci coraz chętniej wybierają urządzenia zapewniające dużą szybkość druku. Laserowych modeli monochromatycznych drukujących 45–69 stron na minutę sprzedano w IV kwartale 2014 o 30,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Wśród urządzeń klasy średniej trwa walka między formatami A3 i A4. W segmencie urządzeń MFP o szybkości druku 31–69 stron na minutę sprzedaż modeli A4 wzrosła o 12,7 proc. w ciągu roku i stanowi prawie 80 proc. zbytu tego typu sprzętu.

 
Powrót formatu A4

Producenci od kilku lat przekonują użytkowników do formatu A3 i w wielu firmach szerokie zastosowanie znalazły wielofunkcyjne urządzenia drukujące takie dokumenty. Charakteryzują się one dużą szybkością druku na papierze w wielu formatach i dodatkowymi funkcjami ułatwiającymi korzystanie z nich. Jednak zdaniem licznych analityków i największych producentów wielofunkcyjne urządzenia A4 są coraz chętniej wybierane przez klientów i zaczynają zastępować modele A3 w niektórych zastosowaniach.

W ostatnich latach modele drukujące w formacie A3 uznawano za najlepsze urządzenia wielofunkcyjne, m.in. z uwagi na ich elastyczność. Obecnie jednak zaczyna być widoczny trend zwiększania udziału w rynku urządzeń A4. Wpływa na to kilka czynników. Po pierwsze, analizy przeprowadzone przez HP i Gartnera dowodzą, że tylko 3 proc. klientów faktycznie potrzebuje wydruków wielkości A3. Jedną z eksponowanych zalet modeli A3 jest możliwość druku na papierze o różnych rozmiarach, jednak w praktyce zdecydowaną większość zadań można zrealizować na arkuszach A4.

Mariusz Śliwa

Product Specialist, Ricoh

Urządzenia wielofunkcyjne są najczęściej oferowane w ramach kontraktów serwisowych. Udostępnia się je na zasadzie dzierżawy, w ramach której klient ponosi koszty na podstawie faktycznej liczby wydruków i kopii. Kontrakt obejmuje pełną obsługę serwisową urządzeń: dostawę materiałów eksploatacyjnych, cykliczne przeglądy oraz bieżącą obsługę. Taki model współpracy umożliwia bardzo precyzyjne określenie i zaplanowanie kosztów druku, a także zminimalizowanie ingerencji klienta w kwestie techniczne i eksploatacyjne, co znacząco oszczędza jego czas.

Robert Reszkowski

Business Account Manager, Epson

Ze względu na aktualne możliwości techniczne i nowe trendy w szeroko pojętym druku biznesowym, np. powrót technologii atramentowej, najkorzystniejsze zarówno dla resellera, jak i dla użytkownika końcowego jest wdrażanie kompleksowych rozwiązań zarządzanych. Użytkownik wymaga niezawodnej i wydajnej pracy urządzeń, bez przestojów spowodowanych awariami lub częstymi konserwacjami. Ważne są również niskie koszty druku. Reseller, w zależności od indywidualnych potrzeb odbiorcy, decyduje, jakie urządzenia dostarcza i w jakiej formie – zwykłej sprzedaży, outsourcingu urządzeń, outsourcingu druku itp.

 

Ponadto HP zapoczątkował trend intensywnego rozwoju modeli A4, które mogą obecnie śmiało konkurować z modelami A3. Urządzenia A4 oferują te same funkcje – drukowanie, kopiowanie, skanowanie i faksowanie, a także dużą prędkość druku, a jednocześnie mają mniejsze wymiary i niższą cenę. Jedyna istotna różnica – to maksymalna wielkość arkuszy papieru. Ale statystycznie kosztują połowę tego co modele drukujące w formacie A3.

Ostatecznie wybór urządzenia zależy od potrzeb klienta. W firmach korzystających z kilku drukarek z reguły większość stanowią urządzenia A4, natomiast drukarka A3 jest instalowana na wypadek, gdyby użytkownicy musieli czasem wydrukować coś w większym formacie. Reseller powinien przeanalizować potrzeby klienta i zapewnić mu zachowanie odpowiednich proporcji między wykorzystywanymi urządzeniami A3 i A4.

 

Usługi zarządzane

Wielu producentów drukarek rozszerzyło ofertę o usługi Managed Print Services i współpracuje z partnerami, aby dotrzeć z nimi do małych i średnich firm. Usługi MPS dają resellerom szansę na zwiększenie przychodów, a klientom – na uzyskanie oszczędności przez przesunięcie wydatków z obszaru kapitałowego do operacyjnego.

– Oszczędności przy drukowaniu można uzyskać na kilka sposobów – mówi Paweł Wośko, Pre-Sales Consultant z Brothera. – Najskuteczniejszym jest skorzystanie z oprogramowania, które umożliwia aktywne monitorowanie i zarządzanie procesem drukowania w przedsiębiorstwie.

Maciej Nuckowski

dyrektor Działu Usług, Xerox

Usługi zarządzane poprawiają konkurencyjność autoryzowanych partnerów, umożliwiają pogłębienie relacji z dotychczasowymi klientami oraz ułatwiają pozyskanie nowych. Zwiększają rentowność resellerów przez generowanie nowych strumieni przychodów: ustalenie modelu cenowego, oszacowanie wolumenów druku oraz kosztów ponoszonych przez klienta. Ponadto rozwiązania takie obejmują infrastrukturę hostingową, oprogramowanie oraz sieć, co eliminuje konieczność podejmowania inwestycji w tych obszarach.

Marta Kudła

Product Manager, Konica Minolta

Urządzenia drukujące spełniają jedynie część zadań składających się na proces wytwarzania i obiegu dokumentów realizowany w firmach. Resellerzy oferujący kompleksowe usługi są postrzegani przez klientów jako profesjonalni partnerzy biznesowi, którzy mogą zaoferować właściwe rozwiązania. W rezultacie marża jest wyższa niż w przypadku sprzedaży samych urządzeń. Jednocześnie odpowiednio zaplanowane, kompleksowe rozwiązanie umożliwia redukcję kosztów użytkowania floty drukującej przez klienta.

 

Usługi Managed Print Services mają pomóc klientom w zarządzaniu infrastrukturą drukującą i obniżać koszty przetwarzania dokumentów. Obejmują monitorowanie, konfigurowanie i optymalizację procesów drukowania. Ich istotnym elementem jest oprogramowanie do zarządzania drukiem i urządzeniami, umożliwiające także elektroniczny obieg dokumentów. Dotychczas odbiorcami tych usług były głównie korporacje, które miały bezpośrednie kontakty z producentami. Na rynku pojawia się jednak coraz więcej rozwiązań sprzedawanych za pośrednictwem kanału partnerskiego. W efekcie małe i średnie przedsiębiorstwa również zaczęły dostrzegać korzyści płynące z zarządzanych usług druku i wykorzystywać je.

Z raportu „Global Managed Print Services Market 2015–2019”, opublikowanego przez Research and Markets, wynika, że globalny rynek tych usług będzie rósł o 10,1 proc. rocznie aż do 2019 r. To znacznie wyższe tempo niż przewidywane dla sprzedaży urządzeń drukujących. Szczegółową analizę rynku zarządzanych usług druku przedstawili w raporcie „Managed Print Services Landscape, 2014” również analitycy z firmy Quocirca. W przygotowanym przez nich zestawieniu liderem okazał się Xerox. Producent został doceniony za dojrzałość i rozpiętość oferty, która jest najszersza na rynku i nadal rozwijana. W raporcie wysokie pozycje zajmują również: HP, Lexmark, Ricoh i Canon.

Jednym z czynników napędzających rynek usług MPS jest rosnąca skłonność klientów do korzystania z rozwiązań ekologicznych. Większa świadomość korzyści z elektronicznego obiegu dokumentów sprawia, że firmy chętniej decydują się na korzystanie z nich. Co istotne, oferta tego typu usług jest na tyle szeroka, że mogą one znaleźć zastosowanie w przedsiębiorstwach każdej wielkości. Według analityków z Research and Markets również chęć poprawy bezpieczeństwa dokumentów skłania firmy do korzystania z usług zarządzanych. Niektóre największe ataki były możliwe na skutek pozostawienia w urządzeniach wydruków lub wycieku danych spowodowanego przez nieautoryzowany dostęp do drukowanych dokumentów zawierających poufne informacje. MPS to sposób na utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa informacji i zmniejszenie prawdopodobieństwa, że dojdzie do kradzieży danych.

Gama produkowanych drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych jest bardzo szeroka. Podobnie oferta zarządzanych usług druku, która zaczyna się od prostych pakietów, a kończy na złożonych rozwiązaniach szytych na miarę. Te najbardziej zaawansowane są budowanie samodzielnie przez integratorów z modularnych usług. Prostą ofertę zaś mogą stworzyć resellerzy z niewielkim doświadczeniem w obszarze usług MPS. Producenci stale upraszczają i rozszerzają modele współpracy z kanałem dystrybucyjnym, więc usługi Managed Print Services stają się łatwiej dostępne. Są też sposobem na budowanie długotrwałych relacji z klientami, ponieważ umożliwiają resellerom proponowanie klientom ekonomicznego sposobu zaspokojenia potrzeb w zakresie druku.