CRN Zarówno Grupa Allegro, jak też Agito.pl należą do
Izby Gospodarki Elektronicznej. Co to wam daje w praktyce?

Szymon
Bujalski
Izba zajmuje się wieloma
różnymi tematami. Ostatnio na przykład ustawą o prawach konsumenta, która
teoretycznie uderza w sklepy internetowe.

 

CRN Niestety, wasze
zaangażowanie nie sprawiło, że ustawa stała się bardziej przychylna dla
sprzedawców…

Szymon
Bujalski
Poczekajmy na pierwsze duże sukcesy Izby ze spokojem. To
jeszcze młoda organizacja. Należy docenić fakt, że w ogóle rząd ma wreszcie
z kim rozmawiać o sprawach dotyczących branży e-commerce.

 

CRN To prawda.
Z samym Allegro czy Agito o tym nie porozmawia…

Szymon
Bujalski
Dokładnie tak. Poza tym
Izba zajmuje się nie tylko lobbingiem, ale również szkoleniem właścicieli
sklepów internetowych.

 

CRN Czego dotyczą te
szkolenia?

Szymon
Bujalski
Na przykład tego, jak
założyć biznes w sieci, jak optymalizować działanie sklepu internetowego,
jak się reklamować, jak dobrze zorganizować logistykę etc. To bardzo różne
kursy dla początkujących i bardziej zaawansowanych przedsiębiorców
z segmentu e-commerce.

 

CRN A czy w ten
sposób sami sobie nie hodujecie konkurencji?

Szymon
Bujalski
Ja wychodzę z takiego założenia, że najgorszą rzeczą
dla sektora e-commerce są niewykształceni sprzedawcy, których jedynym atutem jest cena. W ten sposób robią krzywdę naszej
branży, bo niska rentowność to brak pieniędzy na inwestycje
w jakość obsługi i ogromne ryzyko utraty płynności. A potem
w prasie pojawiają się nieprzychylne artykuły o fatalnej obsłudze
w sklepach internetowych lub znikających firmach krzakach. To odbija się
na reputacji uczciwych e-sklepów.

 

CRN Jeśli tak, to wejście
Newegg.com do Polski nie powinno być dla Agito.pl problemem, bo to
przewidywalny, solidny gracz?

Szymon
Bujalski
Pełna zgoda. Z taką konkurencją zawalczymy jakością
obsługi i wygramy. Poza tym nasz rynek e-commerce tak szybko rośnie, że
jeszcze długo starczy miejsca dla wszystkich. Najgorsze, jak powiedziałem, są
walki cenowe bez starań o jakość współpracy z klientami.

 

CRN Mówiąc przed chwilą o nowej ustawie
konsumenckiej, użyłeś sformułowania, żeteoretycznie uderza w sklepy internetowe”. W praktyce nie?

Szymon
Bujalski
Im bardziej prokonsumenckie przepisy, tym bardziej
kosztowny jest biznes. Nowa ustawa spowoduje więc, że z rynku wypadną
najgorsi gracze, którzy grają tylko ceną. Po prostu nie wytrzymają wzrostu
kosztów prowadzenia biznesu. W ten sposób prawo zadziała więc
przeczyszczająco na naszą branżę. Z kolei im mniej marnych graczy, tym
większe zaufanie klientów do zdrowych, profesjonalnych e-sklepów. Czyli nowa
ustawa najlepszym zagrozi tylko teoretycznie, za to najsłabszym praktycznie.

 

CRN Dwa lata temu
rozmawialiśmy z Tomaszem Sypułą, ówczesnym prezesem i głównym udziałowcem Agito.pl, tuż przed
przejęciem tego e-sklepu przez Grupę Allegro. Powiedział, że celem Agito.pl
jest być liderem polskiego rynku e-commerce. Na razie różnie z tym bywa.
Według Money.pl w Elektronice i AGD Agito.pl zajmuje dopiero miejsce
dziewiąte (raport z 2013 r.), zaś według Opineo.pl w kategorii
megasklepów miejsce drugie
(2014 r.). Jaka jest wasza definicja lidera? O co naprawdę walczy
Agito.pl?

Szymon
Bujalski
Jeśli mówimy o prawdziwym, dużym, klasycznym e-commerce,
to w Polsce mamy Agito.pl, Merlin.pl oraz Morele.net. To wszystko.
Pozostałe marki to hybryda sklepu internetowego i sieci tradycyjnych
placówek. Swoją drogą, nawet za bardzo nie wiadomo, jakie są obroty tych hybryd
w sieci.

 

CRN Wracając do waszej definicji
lidera i celu, do jakiego dążycie…

Szymon
Bujalski
Chcemy być alternatywą dla takich platform aukcyjnych jak
Allegro.pl, a konkretnie marką drugiego wyboru w polskiej sieci.
Allegro.pl pewnie pozostanie numerem jeden, ale zaraz za nim ma być Agito.pl
z najwyższą jakością obsługi.

 

CRN Jakość jakością, ale
przecież także wy walczycie cenami…

Szymon
Bujalski
To prawda, ale w ciągu ostatniego półtora roku
podnieśliśmy marże 2,5-krotnie.

 

CRN Jak to się udało?

Szymon
Bujalski
Lepiej negocjujemy ceny
zakupu. Poza tym podnieśliśmy ceny dla klientów końcowych. I dlatego
w Ceneo.pl, choć zawsze byliśmy wśród najtańszych sklepów, teraz jesteśmy
zwykle gdzieś w środku stawki.

 

CRN Tomasz Sypuła
zapowiadał też wprowadzenie rewolucyjnych rozwiązań dla polskiego e-commerce.
Co udało się zrobić przez te dwa lata w Agito.pl od pozyskania inwestora
strategicznego?

Szymon
Bujalski
Rok temu zaczęliśmy działać we własnym podwarszawskim
magazynie – wcześniej korzystaliśmy z outsourcingu logistyki. Obecnie
więc możemy świadczyć takie usługi jak dostarczanie wybranych produktów
w ciągu kilku godzin. Poza tym stworzyliśmy nowoczesny informatyczny
system zarządzania Agito.pl, który przed znalezieniem inwestora strategicznego
był niedofinansowany i, bądźmy szczerzy, mocno zapóźniony technologicznie.

 

CRN Ale gdzie ta
rewolucja?

Szymon
Bujalski
Uważam za rewolucyjną nową propozycję wprowadzoną
z myślą o dostawcach zewnętrznych, a więc zamknięty market
place. To miejsce w ramach Agito.pl, gdzie e-sklepy mogą wstawiać swoje
produkty i nimi zarządzać, korzystając z naszych mechanizmów
i logistyki.

 

CRN Inwestycje
w logistykę czy system zarządzania oznaczają, że finansowo Agito.pl jest
ciągle pod kreską. Ktoś może powiedzieć, że nie jest sztuką wziąć kasę od
inwestora i rozpychać się na rynkui jednocześnie opowiadać o złych
e-sklepach, które walczą tylko ceną. One nie mogą sobie pozwolić na budowanie
pozycji, szastając pieniędzmi, bo ich nie mają…

Szymon
Bujalski
Grupa Allegro, kupując Agito, zdawała sobie sprawę, że
trzeba w ten e-sklep zainwestować, bo polski rynek e-commerce jest wciąż
na początku drogi do zaawansowanego poziomu. Zwłaszcza że nadchodzi trend
kupowania przez smartfony, do czego też się przygotowujemy. Nie ukrywamy
inwestycji w Agito.pl, które oczywiście odbijają się na jego wyniku
finansowym. Ale jaka jest alternatywa dla dbania o jakość i budowania
nowoczesnego portfolio usług? Zarzynanie rynku ceną? Wybraliśmy budowanie
wartości, co pozwoli nam osiągnąć założone cele bez niszczącej wojny cenowej.
Dzięki poprawie jakości obsługi w ciągu ostatniego roku urośliśmy aż
80 proc.

 

CRN Tak szybkie tempo
może być zabójcze, bo wzrost sprzedaży trzeba odpowiednio obsłużyć…

Szymon
Bujalski
Dlatego zainwestowaliśmy w logistykę
i zwiększyliśmy zatrudnienie. Nie ma obawy o jakieś przykre
konsekwencje typu klęska urodzaju.

 

CRN Kolejna zapowiedź
byłego prezesa Agito.pl na łamach CRN Polska brzmiała: „nikt nie prowadzi
systematycznych badań sposobu, w jaki klienci poruszają się po sklepie
internetowym, jak szukają produktów etc., a my – dzięki pozyskanemu
kapitałowi – będziemy mogli podjąć tego typu działania, czego nie robią
konkurenci”. Udało się?

Szymon
Bujalski
Właśnie pracujemy nad tym projektem. To bardzo trudna
sprawa, więc zakończymy go za jakieś 1,5 roku. Jednak mamy już szereg innych
narzędzi, które pozwalają nam „śledzić” klientów po to, aby zwiększać ich
zaangażowanie w zakupy. Podeprę się liczbami: rok temu odsetek
powtarzalnych, stałych klientów wśród wszystkich osób kupujących
w Agito.pl był jednocyfrowy, zaś obecnie wynosi około 20 proc.

 

CRN Pozwolę sobie na
prowokacyjne pytanie: po co ten cały wyścig, skoro i tak przyjdzie Amazon
i wszystko pozamiata…

Szymon
Bujalski
Biorąc pod uwagę nasze inwestycje i rozwój usług,
należałoby zadać pytanie: co takiego Amazon może dać polskim klientom, czego my
nie możemy? Dla mnie to pytanie retoryczne. Amerykanie oczywiście zajmą kawałek
polskiego rynku, ale bez przesady, nie damy się pozamiatać. We Francji czy
Hiszpanii Amazon to jeden z wielu graczy i tak też będzie
w Polsce.

 

CRN Á propos światowych tematów: jesteście
częścią Grupy Naspers, a więc koncernu z siedzibą w egzotycznym
Kapsztadzie. Jakie cele stawia przed wami właściciel z RPA? Czy nie
ogranicza was ze względu na słabą znajomość polskich realiów?

Szymon
Bujalski
To jest po prostu inwestor finansowy, który oczekuje
realizacji przyjętych planów. Prowadzi wiele biznesów
e-commerce na całym świecie i patrzy na swoje interesy globalnie. W Polsce sami określamy strategię
działania, która umożliwia realizację ogólnych założeń inwestora.

 

CRN Jak zakupy za pomocą
smartfonów zmienią polski rynek e-commerce?

Szymon
Bujalski
Przede wszystkim znacznie przyspieszą proces zakupowy.
Klienci będą kupowali w bardzo różnych – czasem zaskakujących
– miejscach, bez takiego przemyśliwania zakupów jak obecnie. To zmusi
sprzedawców do inwestowania w stany magazynowe, bo zacznie się liczyć
natychmiastowa dostawa szybko kupionego towaru. Ten biznes się skomplikuje
i wygrają ci, którzy będą mieli narzędzia, pieniądze i wiedzę, żeby
nadążyć za jego rozwojem.

 

CRN Na razie świadczycie dużo prostszą usługę „Dziś
dostawa” w Warszawie. A kiedy wprowadzicie szybką dostawę za pomocą
dronów, jak to planuje szef Amazona?

Szymon
Bujalski
Traktuję zapowiedzi
Jeffa Bezosa jako szum marketingowy. Drony wiążą się z wieloma problemami,
zarówno prawnymi, jak też technologicznymi. Nie mówiąc o możliwości przechwytywania
cudzych zakupów, co w przypadku kuriera praktycznie się nie zdarza.
Dlatego zamiast marzyć o dronach, koncentrujemy się na wprowadzaniu usługi
„Dziś dostawa” w innych niż Warszawa polskich miastach.