Konferencja AB, która odbyła się w Warszawie
i we Wrocławiu, przyćmiła rozmachem i treścią typowe spotkania
partnerskie, dość często ograniczające się do prezentacji producentów. Tym
razem integratorzy i resellerzy mogli liczyć na znacznie szersze spojrzenie
na otaczającą nas rzeczywistość.

Prof. Dariusz Rosati,
jeden z gości specjalnych, dowodził, że w kolejnych miesiącach
sytuacja gospodarcza będzie się poprawiać, a w 2014 r. Polska ma
duże szanse na jeden z najszybszych wzrostów PKB w całej Unii Europejskiej.
Odpowiadając na pytanie o przyszłość strefy euro, wyraził przekonanie, że
nie tylko przetrwa, ale będzie się rozszerzać. Jej rozpad nie leżałby
w niczyim interesie – podkreślał. Dariusz Rosati zaznaczył przy tym,
że przed Europą oraz Polską stoją poważne wyzwania, między innymi wysokie
zadłużenie publiczne oraz sektora prywatnego, jak również ryzyko polityczne
związane z możliwością dobrego wyniku eurosceptyków w wyborach do
Parlamentu Europejskiego.

Z kolei Grzegorz
Kołodko, były wiceminister i szef resortu finansów, zaskoczył partnerów AB
stwierdzeniem, że w przyszłości nie należy wcale, wbrew różnym prognozom
demograficznym, spodziewać się spadku liczby ludności w Polsce.
W jego opinii, jeśli nadal będziemy gonić zachodnie gospodarki pod względem
wskaźnika PKB, nastąpi w końcu odwrócenie fali migracji, a dodatkowo
możemy spodziewać się napływu imigrantów ze Wschodu, a nawet Zachodu
Europy. Z drugiej strony przestrzegał, że jeśli nie będziemy opierali
dalszego wzrostu na solidnych podstawach – innowacjach oraz inwestycjach
– tempo wzrostu polskiej gospodarki będzie nadal wolniejsze niż sumaryczne
wskaźniki dla całego świata.

 
Kanał dystrybucyjny i technologie

Jednym z prelegentów był Tomasz Gołębiowski, redaktor
naczelny CRN Polska, który omawiał główne trendy, jakie możemy zaobserwować
w rodzimym kanale dystrybucyjnym. Przede wszystkim zwrócił uwagę, że
w ciągu kilku ostatnich lat zmienił się sposób myślenia resellerów, którzy
od biernego narzekania na znikające marże i rosnącą konkurencję przeszli
do postawy aktywnej, szukając nowych nisz rynkowych, nawiązując relacje
z nowymi rodzajami klientów oraz inwestując w edukację. Tomasz
Gołębiowski posłużył się danymi IDC z grudnia 2013 r., z których
wynika, że jedynie 12 proc. firm IT ponad połowę obrotów wypracowuje
w sektorze konsumenckim. Pozostali więcej sprzedają firmom oraz
instytucjom. Poza tym ponad 70 proc. pytanych firm IT określa siebie
mianem integratora bądź
VAR-a. Jedynie 20 proc. uważa, że wciąż pełni rolę klasycznego resellera.
Kolejne trendy, o których mówił redaktor naczelny CRN Polska, to: coraz
większa potrzeba specjalizacji w biznesie IT, konieczność znajomości
specyfiki biznesu klienta, rosnąca rola integratorów IT z punktu widzenia
producentów, a także rozwój polskich firm IT za granicą.

Podczas Business &
Technology Conference 2014 można było też zapoznać się z produktami
i planami dalszego rozwoju takich dostawców AB jak: Microsoft, Samsung,
Symantec, Eaton i Netgear. Spotkanie prowadziła Joanna Górska,
dziennikarka Polsatu.