Watson Analytics jest dostępny w chmurze, wykorzystuje możliwości superkomputera IBM Watson. Jest to zestaw narzędzi do analizy predykcyjnej i wizualnej dla firm.
Obejmuje usługi samodzielnej analizy, w tym możliwość dostępu do danych,
ich filtrowania oraz przechowywania. Kolejne etapy procesu są
zautomatyzowane.

Oprogramowanie ułatwia wyciąganie wniosków. Wykorzystuje przetwarzanie języka naturalnego. Dostęp do aplikacji jest możliwy przez platformę IBM Cloud Marketplace. W przyszłości będą mogli z niego korzystać developerzy za pośrednictwem IBM Bluemix.

Aleš Bartůněk, dyrektor generalny IBM na Polskę i kraje bałtyckie, przewiduje wzrost popytu na narzędzia do analizy. – Do 2020 roku  będzie cztery razy więcej danych cyfrowych niż wszystkich ziarenek piasku na Ziemi. Obecnie 80 procent danych na świecie jest nieustrukturyzowanych – mówi szef firmy.