Badanie przeprowadzono na zlecenie pkt.pl i Polski Przedsiębiorczej. Ponad połowa właścicieli firm (59 proc.) przyznała, że prowadzenie biznesu w Polsce jest skomplikowane. Na pytanie, co utrudnia im pracę, najczęściej wskazywali kwestie prawne (79 proc.). Ponad połowa (55 proc.) mówiła o problemach w kontaktach z urzędami i instytucjami. Prawie 30 proc. przedsiębiorców uważa, że poświęca za dużo czasu na wypełnianie urzędowych dokumentów, 25 proc. narzeka na opieszałość pracowników administracji, a 10 proc. ujawniło, że w urzędzie spotkało się z propozycjami o charakterze korupcyjnym.

Wśród urzędów najbardziej nielubiany jest ZUS (18 proc. negatywnych ocen), najlepiej oceniono starostwa (4 proc. oceniło ich pracę źle lub bardzo źle).

Przepisy i biurokracja tak doskwierają przedsiębiorcom, że aż 38 proc. swojego czasu poświęcają na czynności biurowe, księgowe i urzędowe, a na inne zajęcia – 19 proc. Na zarabianie pieniędzy zostaje mniej niż połowa czasu, jakim dysponują. Niemal co trzeci badany (30 proc.) stwierdził, ze poświęca za mało czasu na spotkania i kontakty z klientami, a za dużo na papierologię. Banki również nie zawsze pomagają w biznesie – 29 proc. respondentów skarży się na formalności związane z korzystaniem z ich.

Narzekano także na klientów. Niemalże normą są nieterminowe płatności. Z takimi praktykami spotyka się 85 proc. przedsiębiorstw (w tym 40 proc. często). Im wieksza firma, tym częściej występuje ten problem.

Co gorsza przedsiębiorcy nie mają wielkich nadziei, że będzie lepiej. Prawie połowa (44 proc.) nie ocenia pozytywnie przyszłości swojej firmy.