Grupa MIŚ, powstała z inicjatywy Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, przeprowadziła badania na temat zakupów dokonywanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Na pytanie, jakie czynniki mają wpływ na decyzję o wyborze konkretnej oferty, większość respondentów wskazała na jakość (91 proc.). Cena znalazła się na drugim miejscu (jest ważna dla 78 proc.). Mniejsze znaczenie przy zamówieniu towaru albo usługi mają: czas dostawy (67 proc.), rekomendacja (55 proc.), marka (54 proc.), oferta w promocji, rabat (53 proc.), dostawca (47 proc.).

Przedsiębiorców zapytano także, jakie produkty najczęściej kupują na potrzeby firmy. Okazało się, że 17 proc. wskazało komputery (w tym 7 proc. – laptopy), 6 proc. – drukarki, 1 proc. – tablety, a 8 proc. – telefony komórkowe. Na liście wydatków najwyżej są materiały biurowe – 21 proc. i paliwo – 19 proc.

Jeśli chodzi o usługi, to największa grupa przedsiębiorców korzysta z usług kurierskich (25 proc.) i księgowych (16 proc.). Szkolenia wybrało 14 proc., a targi – 11 proc.

Badanie przeprowadzono techniką CAWI (ankiety internetowe) w dniach od 13.10 do 20.10 br. na próbie 510 firm. Prawie połowę stanowiły mikro przedsiębiorstwa (49 proc.), nieco ponad 1/3 – małe firmy, co szóste zatrudniało do 250 pracowników. Większość respondentów to spółki z o.o. oraz podmioty prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (70 proc.). Najliczniejszą grupę w badaniu tworzyły firmy z branż: usługi (30 proc.), handel (26 proc.) oraz przemysł (19 proc.).