Według danych z panela dystrybucyjnego Contextu w ostatnim kwartale 2012 r. polscy klienci kupili 358,4 tys. notebooków, tj. o 12,9 proc. mniej niż w IV kw. 2011 r. Biorąc pod uwagę przychody, spadek był jeszcze większy i przekroczył 15,8 proc.

Wyników nie poprawił okres świątecznej gorączki zakupów. Bilans grudnia jest jeszcze gorszy niż średnia za cały kwartał. Mianowicie według Contextu w ostatnim miesiącu roku sprzedano 117 tys. notebooków, tj. o 18,5 proc. mniej niż w listopadzie oraz o 15 proc. mniej niż w grudniu 2011 r. Przychody dostawców skurczyły się o 18,8 proc. rok do roku. 

Warto podkreślić, że na słabe wyniki nie miały wpływu netbooki, które Context umieścił w osobnej statystyce. Jak można było się spodziewać, w przypadku małych laptopów spadek był jeszcze większy – w IV kw. 2012 r. wyniósł 24,2 proc. rok do roku (sprzedano 57,4 tys. netbooków). Przychody w tym segmencie były niższe o 31,9 proc. w porównaniu z IV kw. 2011 r. W grudniu 2012 r. sprzedaż netbooków (12,9 tys. szt.) była mniejsza o 30,3 proc. niż rok wcześniej, a przychody skurczyły się o 45,9 proc. 

Biorąc pod uwagę ilość sprzedanych notebooków, w IV kw. 2012 r. najlepszy wynik osiągnął Asus, ale jego udział spadł w porównaniu z ostatnim kwartałem 2011 r. Dystans do lidera zmniejszyło Lenovo, odnotowując prawie 70-procentowy wzrost na polskim rynku według Contextu. Poprawiły się także HP i Samsung.

Sprzedaż notebooków (udziały ilościowe)

Producent

IV kw. 2011 r.

IV kw. 2012 r.

Asus

25.60%

22.70%

Lenovo

10.80%

18.10%

HP

15.10%

17.80%

Samsung

10.00%

13.30%

Acer

14.00%

12.40%

Toshiba

10.50%

8.00%

Źródło: Context, panel dystrybucyjny

W przypadku netbooków na rynku królował Acer. Prawie 60 procent urządzeń sprzedanych w IV kw. 2012 r. miało logo tej firmy. Drugi Asus miał 36,5 proc. udziału. Pozostali dostawcy praktycznie wycofali się w rynku netbooków. W 2013 r. to samo mają uczynić dwaj potentaci.

Sprzedaż netbooków (udziały ilościowe)

Producent

IV kw. 2011 r.

IV kw. 2012 r.

Acer

26.40%

59.90%

Asus

29.20%

36.50%

Samsung

19.10%

2.40%

MSI

0.70%

1.00%

Lenovo

0.80%

0.10%


Źródło: Context, panel dystrybucyjny