Dla porównania w 2013 r. wzrost w odniesieniu do 2012 r. wyniósł 52,5 proc. Wśród  przyczyn kiepskiego wyniku w br. IDC wskazuje spadek popularności iPadów. Firma badawcza przewiduje, że po raz pierwszy od 2010 r. tablety Apple’a znajdą mniej nabywców w porównaniu rok do roku. Jako główny czynnik wskazywane jest natomiast wydłużenie cyklu wymiany tabletów, czego w poprzednich latach się nie spodziewano – mianowicie dostawcy liczyli na to, że użytkownicy będą kupować nowe modele co 2-3 lata, podobnie jak w przypadku smartfonów. Okazało się jednak, że ludzie nie rozstają się ze swoimi tabletami często przez ponad 3 lata, a niekiedy mają je nawet przez ponad 4 lata (czyli np. nadal używają pierwszych iPadów). Ponadto zainteresowanie tabletami zmniejsza upowszechnianie się smartfonów. IDC zwraca uwagę, że rośnie sprzedaż urządzeń 2 w 1 (które ujęto w statystyce tabletów), ale mają one nadal znikomy udział w całym rynku tabletów – 4 proc. w 2014 r. (8,7 mln szt.).

Jednocześnie analitycy z nieco większym optymizmem oceniają wielkość sprzedaży komputerów. Aktualna prognoza przewiduje 2,7-procentowy spadek w porównaniu z 2013 r., w sierpniu przewidywano minus 3,7 proc. 

IDC ocenia, że w całym 2014 r. vendorzy dostarczą na rynek 235,7 mln tabletów (dla porównania 306,7 mln komputerów), z tego ponad dwie trzecie będą stanowić modele z Androidem (67,7 proc.). Udział tabletów z Windowsem wyniesie 4,6 proc. w br., co oznacza wzrost sprzedaży o 67,3 proc. w odniesieniu do 2013 r.

 

Prognoza sprzedaży
tabletów i urządzeń 2 w 1 w latach 2014-2018 

System operacyjny

Dostawy w 2014
r. 
(mln szt.) 

Udział w rynku w 2014 r.

Wzrost rok do roku w 2014 r.

Dostawy w 2018
r. 
(mln szt.) 

Udział w rynku w 2018 r.

Wzrost rok do roku w 2018 r.

Średni roczny wzrost w latach 2014-2018

Android

159,5

67,7%

16,0%

183,1

64,0%

2,2%

5,9%

iOS

64,9

27,5%

-12,7%

70,1

24,5%

2,2%

-1,1%

Windows

10,9

4,6%

67,3%

32,6

11,4%

17,9%

38,1%

Inny

0,5

0,2%

-70,6%

0,1

0,0%

-11,3%

-43,0%

Razem

235,7

100,0%

7,2%

285,9

100,0%

3,8%

5,4%

 

 Źródło: IDC