IDC: sprzedaż tabletów wzrośnie o 7,2 proc.
Podczas gdy światowy rynek PC podniósł się z kolan, popyt na tablety słabnie. Według prognozy IDC w całym 2014 r. na świecie producenci dostarczą o 7,2 proc. więcej tych urządzeń niż rok wcześniej.
Dla porównania w 2013 r. wzrost w odniesieniu do 2012 r. wyniósł 52,5 proc. Wśród przyczyn kiepskiego wyniku w br. IDC wskazuje spadek popularności iPadów. Firma badawcza przewiduje, że po raz pierwszy od 2010 r. tablety Apple’a znajdą mniej nabywców w porównaniu rok do roku. Jako główny czynnik wskazywane jest natomiast wydłużenie cyklu wymiany tabletów, czego w poprzednich latach się nie spodziewano – mianowicie dostawcy liczyli na to, że użytkownicy będą kupować nowe modele co 2-3 lata, podobnie jak w przypadku smartfonów. Okazało się jednak, że ludzie nie rozstają się ze swoimi tabletami często przez ponad 3 lata, a niekiedy mają je nawet przez ponad 4 lata (czyli np. nadal używają pierwszych iPadów). Ponadto zainteresowanie tabletami zmniejsza upowszechnianie się smartfonów. IDC zwraca uwagę, że rośnie sprzedaż urządzeń 2 w 1 (które ujęto w statystyce tabletów), ale mają one nadal znikomy udział w całym rynku tabletów – 4 proc. w 2014 r. (8,7 mln szt.).
Jednocześnie analitycy z nieco większym optymizmem oceniają wielkość sprzedaży komputerów. Aktualna prognoza przewiduje 2,7-procentowy spadek w porównaniu z 2013 r., w sierpniu przewidywano minus 3,7 proc.
IDC ocenia, że w całym 2014 r. vendorzy dostarczą na rynek 235,7 mln tabletów (dla porównania 306,7 mln komputerów), z tego ponad dwie trzecie będą stanowić modele z Androidem (67,7 proc.). Udział tabletów z Windowsem wyniesie 4,6 proc. w br., co oznacza wzrost sprzedaży o 67,3 proc. w odniesieniu do 2013 r.
Prognoza sprzedaży
tabletów i urządzeń 2 w 1 w latach 2014-2018
System operacyjny |
Dostawy w 2014 |
Udział w rynku w 2014 r. |
Wzrost rok do roku w 2014 r. |
Dostawy w 2018 |
Udział w rynku w 2018 r. |
Wzrost rok do roku w 2018 r. |
Średni roczny wzrost w latach 2014-2018 |
Android |
159,5 |
67,7% |
16,0% |
183,1 |
64,0% |
2,2% |
5,9% |
iOS |
64,9 |
27,5% |
-12,7% |
70,1 |
24,5% |
2,2% |
-1,1% |
Windows |
10,9 |
4,6% |
67,3% |
32,6 |
11,4% |
17,9% |
38,1% |
Inny |
0,5 |
0,2% |
-70,6% |
0,1 |
0,0% |
-11,3% |
-43,0% |
Razem |
235,7 |
100,0% |
7,2% |
285,9 |
100,0% |
3,8% |
5,4% |
Źródło: IDC
Podobne aktualności
Sprzedaż w dystrybucji IT w USA ponownie w dół
Oprogramowanie sprzedaje się lepiej, sieciówka wraca do normy, rynek PC wychodzi z dołka.
Umowy na usługi zarządzane IT i biznesowe przebiły 100 mld dol.
Będą rosły wydatki firm na usługi zarządzane, zwłaszcza obejmujące chmurę i sztuczną inteligencję - według prognozy.