Polscy klienci wciąż najchętniej kupują telewizory w specjalistycznych sklepach ze sprzętem RTV. Co więcej, odsetek konsumentów, którzy nowe urządzenie nabyli właśnie w takim punkcie sprzedaży wzrósł w porównaniu z 2011 r. o 3 pkt. proc. –  wynika z badania TNS Polska dla Toshiby. Czym klienci kierują się przy wyborze sprzętu? Przede wszystkim ceną. Większość (64 proc.) interesują telewizory za 1,5 – 3 tys. zł. Droższe urządzenia wybrałoby ok. 23 proc. badanych. Preferowana wielkość ekranu to 40-42 cale – taki model chce kupić 37 proc. respondentów. Drugi pod względem popularności rozmiar to 33 – 39 cali (18 proc.).

 
Większość wybierając sprzęt zwraca uwagę na markę. Podobnie jak w grudniu 2011 r., ponad dwie trzecie (68 proc.) respondentów deklaruje, że jest ona dla nich ważna lub bardzo ważna. Zdecydowanie wzrosła natomiast liczba osób przywiązanych do danego brandu. W poprzednim badaniu ich odsetek wynosił 3 proc. Obecnie 49 proc. nie widzi powodów, by zmienić ulubioną markę telewizora na inną.

Przy wyborze sprzętu spadło znaczenie opinii znajomych i danych z testów. Jako kolejne ważne czynniki wyboru konsumenci wymieniają rodzaj ekranu, parametry techniczne telewizora, poziom zużycia energii.

Nie zawsze jednak deklaracje badanych się pokrywają się z rzeczywistymi wyborami – informuje TNS. Potencjalni klienci twierdzą, że najważniejsza dla nich jest wysoka jakość oraz stosunek jakości do ceny. W rzeczywistości według TNS kluczowa w ocenie produktu jest jakość, także związana z marką urządzenia.

Pomimo, że badani deklarują duże znaczenie energooszczędności przy wyborze, w rzeczywistości nie jest ona tak ważna – uważa firma badawcza. W porównaniu do poprzedniego pomiaru wzrosło znaczenie tego, jak wybrany telewizor widziany jest przez innych oraz poczucie, że z daną marką konsumenci czują się po prostu komfortowo.

 
Rynek wciąż nienasycony

Podobnie jak pod koniec 2011 r. blisko jedna trzecia respondentów (30 proc.) jest zainteresowana kupnem nowego telewizora w nadchodzącym roku, a 32 proc. chciałoby to zrobić w ciągu 2-3 lat. Są to częściej osoby o wyższych dochodach – 44 proc. badanych, których deklarowany dochód na gospodarstwo domowe przekracza 5 tys. zł, zamierza wymienić telewizor w ciągu najbliższego roku. 
 
Głównym typem telewizorów w domach Polaków są urządzenia z ekranami LCD. Konsumenci decydując się na wymianę starego telewizora kineskopowego (CRT) wybierają jednak przede wszystkim modele LED. Odsetek takich urządzeń, wykorzystywanych jako główne telewizory w domu, jest obecnie prawie dwa razy wyższy niż w 2011 roku (odpowiednio 23 i 12 proc.). LED-y są zatem najbardziej perspektywiczną kategorią sprzętu, ponieważ wciąż prawie jedna trzecia (31 proc.) Polaków używa telewizorów kineskopowych, które będą zastępowane przez nowe modele.

Zebrane dane wskazują także, że klienci dłużej zastanawiają się nad wyborem telewizora. W grudniu 2011 r. co czwarty badany twierdził, że nowy model kupiłby tego samego dnia, w którym zdecydował się na zakup sprzętu. Ostatnio taką deklarację złożyło 18 proc. respondentów. Co piąty szuka nowego urządzenia przez tydzień (w 2011 roku – 15 proc.).
 
Okazuje się, że w tym procesie kluczowa jest rola resellera lub pracownika w sklepie – rozważając zakup telewizora badani najczęściej korzystają z informacji udzielonych podczas rozmowy ze sprzedawcą albo doradcą w placówce handlowej (51 proc.). Nieco mniej interesują ich dane zamieszczane na stronach producentów (42 proc.).

Stosunkowo niewielu czerpie informacje z mediów (z telewizji – 11 proc., z prasy drukowanej – 9 proc.). Dużo większą uwagę klienci przywiązują do wpisów na blogach internetowych i forach (31 proc.). Prawie co trzeci badany zasięga też rady znajomych lub rodziny albo informacje o sprzęcie pozyskuje za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej.
 
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI i CATI na grupie 619 osób w wieku 20 – 60 lat posiadających telewizor bądź telewizory.

Według różnych szacunków w 2013 r. klienci kupią od 1,9 do 2,4 mln telewizorów (w 2012 r. – 2,2 mln szt. według GfK).

Komentarz
Krzysztof Lis, Country Manager Toshiba Poland, Digital Products & Services
Wciąż bardzo wielu, bo ponad dwie trzecie konsumentów, duże znaczenie przykłada do marki kupowanego sprzętu. Jednocześnie prawie połowa z nich nie widzi powodów, by rozważyć zmianę producenta przy zakupie nowego telewizora. To duże wyzwanie dla firm, bo pozyskanie każdego klienta jest coraz trudniejsze, ale z drugiej strony marki wysokiej jakości mogą liczyć na większą lojalność. Klienci coraz bardziej doceniają też design, wykonanie produktu i jakość obrazu. Inne cechy telewizora, choć mile widziane, schodzą przy zakupie często na drugi plan.