Polskie firmy zwiększą wydatki na cyberbezpieczeństwo
Wartość rynku usług i produktów związanych z bezpieczeństwem IT w Polsce wzrosła w ubiegłym roku o 8 proc., przekraczając 300 mln dol. – wynika z analizy IDC. W kolejnych 5 latach wzrost powinien się utrzymywać na podobnym poziomie.
Z danych IDC wynika, że firmy coraz większą wagę przykładają do zabezpieczeń systemów informatycznych i zwiększają wydatki na ten cel. W niektórych przedsiębiorstwach stanowią one 30 proc. wszystkich nakładów na IT. Według IDC rynek bezpieczeństwa IT w Polsce do 2019 r. będzie wzrastał w średnim tempie ok. 7 proc. rocznie. Statystyka uwzględnia usługi, oprogramowanie i urządzenia zabezpieczające. W przypadku oprogramowania najpopularniejsze są zabezpieczenia komputerów, czyli antywirusy, programy antyspam czy antyszpiegowskie.
– Wynika to głównie ze struktury przedsiębiorstw w Polsce. Ponad 90 proc. to małe i średnie firmy. Właśnie one najczęściej kupują tę podstawową ochronę – wyjaśnia Edyta Kosowska, analityk rynku oprogramowania z IDC.
W przypadku urządzeń zabezpieczających najczęściej zamawiane są UTM-y, które spełniają szereg funkcji, m.in. firewalla czy antywirusa. Ich popularność wynika głównie z tego, że ich instalacja i zarządzanie nimi są stosunkowo łatwe, nie wymagają skomplikowanej instalacji i integracji.
Ubiegłoroczne badanie PwC wskazuje, że liczba ataków rośnie, w porównaniu z 2013 r. było ich o 48 proc. więcej.
Analityk IDC podkreśla, że firmy, nawet małe, są coraz bardziej świadome tego, że w bezpieczeństwo IT trzeba inwestować. Ataki cyberprzestępców dotyczą już nie tylko wielkich międzynarodowych firm i instytucji rządowych, lecz także mniejszych podmiotów oraz władz samorządowych.
Z badań IDC wynika, że wysokość wydatków na cyberbezpieczeństwo zależy od branży, rodzaju prowadzonej działalności i wielkości firmy. Inne potrzeby ma duży bank, a inne firma budowlana czy sklep internetowy.
– Według naszych badań wielkość tych wydatków waha się od 5 do nawet 30 proc. całkowitego budżetu na rozwiązania informatyczne w firmach – wyjaśnia Edyta Kosowska. W przypadku przedsiębiorstw działających tylko w Internecie, jak platformy aukcyjne, wydatki są zdecydowanie większe niż np. w dużym sklepie.
Jak wynika z badania PwC, wydatki polskich firm na cyberbezpieczeństwo wzrosły w ubiegłym roku niemal dwukrotnie w porównaniu z 2013 rokiem i wyniosły średnio 5,5 proc. budżetu przeznaczonego na IT. Kwotowo w badanych firmach nakłady wahały się od 721 tys. do 4,2 mln zł.
IDC prognozuje, że w kolejnych latach wydatki będą rosnąć przede wszystkim w sektorze publicznym oraz w dużych firmach z branży energetycznej. Rośnie też popyt w instytucjach finansowych, które muszą spełniać szereg wymogów regulacyjnych i ciągle inwestować w bezpieczeństwo.
W skali świata średnie firmy tracą przez cyberataki średnio 3 mln dol. Straty firm dużych to średnio ponad 10 mln dol. – podaje PwC.
Podobne aktualności
Kraje CEE i Polska mogą być liderami sektora IT w UE
Mamy duży potencjał do szybkiego rozwoju branży, jednak jest wiele barier do pokonania na tej drodze - wynika z raportu.
Rynek monitorów odbił po 5 kwartałach spadków
W 2024 r. i 2025 r. zanosi się na wzrosty sprzedaży. Są ku temu istotne powody - według prognozy.