W zeszłym roku rynek usług w chmurze rósł blisko 7 razy szybciej niż rynek tradycyjnych usług IT  – wynika z raportu IDC. W 2014 r. wydatki na chmurę publiczną i prywatną w Polsce wyniosły 130,3 mln dol., o 30,2 proc. więcej w porównaniu do 2013 r. Obecnie mają 4 proc. udziału w rynku usług IT. W 2015 r. spodziewany jest wzrost o 25 proc., do ok. 162 mln dol.

W całej Europie Środkowo-Wschodniej (z wyłączeniem Rosji) w 2015 r. wartość rynku usług cloud computingu wyniesie zgodnie z prognozą 385 mln dol.

IDC zaznacza, że szybki wzrost wartości rynku chmury obliczeniowej nie oznacza, że łatwo na nim zarobić, bo działa na nim wiele podmiotów: globalni dostawcy chmury, firmy technologiczne, lokalni integratorzy, firmy telekomunikacyjne, operatorzy data center.

Obecnie rynek rozwiązań chmurowych w Polsce jest zdominowany przez chmurę publiczną, która ma w nim blisko 75 proc. udziału, rosnąc szybciej niż cały lokalny rynek cloud computingu. Natomiast obroty w segmencie chmur prywatnych (ok. 25 proc.) w ub.r. zwiększały się znacznie wolniej. Jest to związane z mniejszą liczbą dostawców takich rozwiązań w porównaniu z liczbą dostawców chmury publicznej, a także ze skłonnością klientów do samodzielnego realizowania projektów chmury prywatnej. Najwięcej przychodów generuje oprogramowanie w modelu SaaS (62 proc.), nieco mniejszy udział mają usługi IaaS (28 proc.) oraz PaaS (10 proc.).

Jak wynika z analiz IDC, skłonność do korzystania z chmury obliczeniowej w Polsce w niewielkim stopniu zależy od wielkości firmy czy branży. Znaczenie ma natomiast świadomość klientów – cloudem są zainteresowani ci przedsiębiorcy, którzy rozumieją, że może on być narzędziem wspierającym działanie firmy. Dlatego sukces na rynku odnoszą według analityków ci dostawcy, którzy potrafią dotrzeć do takich klientów i zaproponować im rozwiązania przekładające się na usprawnienie biznesu.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że w najbliższej przyszłości, w miarę rozwoju rynku, coraz mniejsze znaczenie będą miały same usługi chmurowe. Wzrośnie natomiast potrzeba wykorzystania chmury jako platformy nowych rozwiązań łączących analitykę i Big Data, mobilność i media społecznościowe, czyli to, co IDC określa mianem Trzeciej Platformy IT.

Zdaniem analityków dostawcy będą musieli przygotować się do oferowania czegoś więcej niż infrastruktura czy oprogramowanie w chmurze, co od wielu będzie wymagało inwestycji w nowe obszary, często wykraczające poza IT.

Według prognoz IDC na świecie do końca 2016 r. działy biznesowe będą bezpośrednio zaangażowane w ponad 80 proc. nowych inicjatyw IT. W Polsce ten wskaźnik może być niższy, ale liczba projektów inicjowanych, a często w pewnym zakresie zarządzanych przez działy biznesowe, będzie szybko rosła.