Według Rescuecom ponad połowa problemów, z jakimi użytkownicy zwracali się do serwisu w III kw. br., dotyczyła Windows oraz aplikacji na ten system (56,4 proc). Z danych amerykańskiej firmy wynika, że znaczny wzrost zgłoszeń dotyczących produktów Microsoftu jest związany przede wszystkim z możliwością darmowej aktualizacji „Siódemki” i „Ósemki” do Windows 10. Skorzystało z niej niemało użytkowników (według najnowszych danych Windows 10 działa na 110 mln komputerów na świecie), którzy – jak zauważa serwis – nie zawsze zdawali sobie sprawę, że aktualizacja całkowicie zmieni znany im dotąd system na nowy, którego będą musieli się nauczyć. Rescuecom twierdzi ponadto, że niektórzy mogą potrzebować pomocy ze względu na wyłączenie zasilania w trakcie aktualizacji, co może prowadzić do uszkodzenia systemu.

Serwis odnotował natomiast mniej niż w poprzednim kwartale problemów z Mac’ami, co wpisuje się w widoczny od pewnego czasu trend. Udział tego typu zgłoszeń dotyczących aplikacji w Rescuecom wyniósł w III kw. 1,3 proc., a systemu – 0,4 proc., mimo że Apple ma ok. 20 proc. udziału w amerykańskim rynku PC.

Wśród interwencji nie związanych z Windowsem, jak zwykle wysoko były problemy wywołane wirusami i innym szkodliwym oprogramowaniem (11,3 proc.). Jak zwykle sporo było także kłopotów z wydajnością komputerów (7,4 proc., o 0,5 proc. więcej niż w II kw.).

Jeśli chodzi o zgłoszenia dotyczące sprzętu (PC, Mac i urządzeń mobilnych), to wprawdzie ich odsetek nie jest duży (5,9 proc.), ale w porównaniu z II kw. br. wzrósł prawie dwukrotnie. Dotyczy to m.in. problemów z ekranem, bateriami, klawiaturą i innymi podzespołami.

 

Czego dotyczyły najczęściej zgłaszane problemy w serwisie Rescuecom w III kw. 2015 r.

1. Windows i aplikacje na ten system (56,4%)
2. Wirusy oraz szkodliwe oprogramowanie (11,3%)
3. Wydajność komputera (7,4%)
4. Podzespoły i ustawienia sprzętu (5,9%)
5. Połączenie z Internetem (4.9%)
6. Drukarka (4,8%)
7. Poczta elektroniczna (3,4%)
8. Odzyskiwanie danych (2,5%)
9. Aplikacje na Mac’a (1,3%)
10. Problem ze startem systemu – niebieski albo biały ekran (1,2%)
11. Instalacja albo ustawienia telefonu (0,5%)
12. Mac OS (0,4%)
13. Problemy stworzone przez użytkowników (0,1%)

Źródło: Rescuecom