Według ustaleń IDC w minionym kwartale producenci wprowadzili na globalny rynek ponad 29 mln monitorów, o 0,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. W porównaniu z IV kw. ub.r. spadek wyniósł 5,7 proc. 

W kolejnych kwartałach i latach popyt jednak osłabnie – według prognozy analityków. W I kw. 2017 r. spodziewany jest spadek sprzedaży na poziomie 7,4 proc. (rok do roku). Od 2018 r. do 2020 r. wynik będzie średnio 3 proc. na minusie co roku. W 2020 r. na rynek zostanie wprowadzonych mniej niż 100 mln monitorów wobec 114 mln, jakie przewiduje IDC dla 2016 r.

Są jednak rosnące nisze. Do nich zaliczają się modele z zakrzywionymi ekranami. W I kw. br. odnotowano sprzedaż większą o 495 proc. niż w ub.r., ale udział takich urządzeń w całym rynku monitorów do PC nadal jest nikły – 1,2 proc. w minionym kwartale.

Widoczne jest także większe zainteresowanie dużymi modelami. Jeśli chodzi o rozmiar ekranu, to największy skok sprzedaży odnotowano w przypadku paneli o przekątnej 31,5 cala – 183,3 proc. rok do roku. Na drugim miejscu są monitory 23,8-calowe (+91,4 proc.).

Liderem rynku pozostaje Dell, który zwiększył sprzedaż o 6,1 proc. w I kw. br. Aż o 56,4 proc. poszła w górę sprzedaż w regionie Europy Środkowej i Wschodniej.

Z kolei LG, które na świecie osiągnęło 1,7-procentowy wzrost, zamknęło kwartał spadkami w w krajach CEE.

Innym producentem, który odnotował ponadprzeciętny wzrost sprzedaży zarówno na świecie, jak i w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, jest AOC.

Z kolei w Europie według danych Contextu odnotowano w I kw. br. wzrost sprzedaży monitorów o 7 proc. To najwyższy wynik od 5 lat. W Polsce łącznie największy udział w rynku mają AOC i Philips (19 proc.), które zwiększyły sprzedaż odpowiednio o 8 proc. i 39 proc.

 

Sprzedaż
monitorów na świecie w I kw. br.

Producent

Dostawy w
I kw. 2016 r.

Udział w
rynku w I kw. 2016 r.

Dostawy w
I kw. 2015 r.

Udział w
rynku w I kw. 2015 r.

Wzrost rok do roku

1. Dell

4 934 978

16,8%

4 650 633

15,9%

6,1%

2. HP Inc.

3 431
437

11,7%

3 377
346

11,6%

1,6%

3. Samsung

3 214
223

11,0%

3 731
530

12,8%

-13,9%

4. LG

2 909
957

9,9%

2 860
412

9,8%

1,7%

5. AOC

2 579
543

8,8%

2 351 900

8,1%

9,7%

Inni

12 246
543

41,8%

12 199
049

41,8%

0,4%

Razem

29 316
681

100,0%

29 170
870

100,0%

0,5%

Źródło:
IDC