W 2016 r. zdaniem Digitimes producenci wprowadzą na światowy rynek o 7,3 proc. mniej notebooków niż w ub.r.  Według prognozy Windows 10 Anniversary Update – duża aktualizacja systemu wprowadzona na rynek na początku sierpnia – nie jest wystarczająco atrakcyjna, aby zachęcić wielu użytkowników do zakupu nowego komputera. Z kolei nowa generacja procesorów Intel Core – Kaby Lake – według Digitimes nie jest znaczącym udoskonaleniem w porównaniu z aktualnie dostępnymi CPU, a ponadto ich premiera została przesunięta. Innym negatywnym czynnikiem wskazywanym w analizie jest słabnący popyt na notebooki na rynkach wschodzących.

Digitimes przewiduje, że druga połowa roku będzie lepsza dla amerykańskich producentów notebooków niż ich azjatyckich konkurentów. HP powinno według prognozy zdetronizować Lenovo w III kw. br., powracając na pozycję numer 1 w światowym rankingu pod względem sprzedaży ilościowej. Koncern może osiągnąć ten rezultat według analityków dzięki agresywnej konkurencji cenowej. Także Dell powinien zwiększyć sprzedaż zarówno w III kw. jak i IV kw. br. Lenovo, ze względu na zapasy sprzętu w kanale sprzedaży, nie pokaże dużego wzrostu do IV kw. br. Z kolei Apple ma poprawić wynik w II poł. br. o 40 proc. wobec I poł. br., wprowadzając nowe wersje MacBooków ze środkowej i najwyższej półki.