Podczas prezentacji w San Francisco CEO Microsoftu zarysował kolejny element strategii giganta. Według niej koncern ma odgrywać centralną rolę w gromadzeniu, przechowywaniu, opracowywaniu i udostępnianiu danych. Taką pozycję powinien osiągnąć dzięki platformom bazodanowym, produktom przeznaczonym do centrów obliczeniowych i oprogramowaniu takiemu jak Office. „Wyobraźcie sobie Office’a jako zewnętrzną warstwę, z której sięgacie głębiej po informacje” – wyjaśniał Satya Nadella. Opisał Excela jako najbardziej rozpowszechnione narzędzie, dostosowane do pracy z danymi.

Tego typu rozwiązania mają wpisywać się w aktualną strategię Microsoftu, której filarami są mobilność i chmura. Szef firmy zapowiedział nowe produkty związane ze wskazanym kierunkiem. Jednym z nich jest kolejny SQL Server (wersja 2014). Według Nadelli platforma wygenerowała już 5 mld dol. obrotu. Inną nowością jest Analytics Platform System (APS) – łączy SQL Server i Hadoop w jednej ofercie, którą koncern nazywa “Big Data in a box”. Pojawi się także m.in. produkt powiązany z Microsoft Azure. Szereg rozwiązań do analizy, zarządzania, gromadzenia danych ma tworzyć w sumie „inteligencję otoczenia” (ambient intelligence), co oznacza w przyszłości zasadniczą zmianę dla każdej organizacji i osoby – pozwoli na skutecznie działanie z wykorzystaniem odpowiednich, przetwarzanych, łatwo dostępnych informacji.