Jak zarobić na Internecie Rzeczy?
Aby sprzedawać z zyskiem Internet Rzeczy, trzeba wprowadzić odpowiednie zmiany w ofercie – twierdzi Michael Vax z hybris software.
Według menedżera podstawą IoT (Internet of Things) jest połączenie inteligentnych urządzeń i usług w chmurze. Usługi można wzbogacić o aplikacje i akcesoria wykorzystujące ten sam interfejs programowania aplikacji (API) i udostępniać użytkownikom na zasadzie subskrypcji.
Michael Vax, który w hybris software jest głównym product managerem odpowiedzialnym za rynki wschodzące, uważa, że zintegrowane rozwiązanie oparte na połączeniu sprzętu i usług w większym stopniu niż dotychczas stanowi klucz do sukcesu w handlu. Zaznacza, że zakup produktu nie jest już zakończeniem transakcji, ale otwiera możliwość dalszej współpracy z klientem. Aby zwiększyć szansę na sukces, jego zdaniem firmy planujące rozszerzenie działalności o rozwiązania IoT powinny uwzględnić w swojej strategii następujące elementy:
• System sprzedaży online z ofertą urządzeń i usług. Klienci powinni mieć możliwość kupna zarówno sprzętu, jak i urządzenia w pakiecie z oprogramowaniem lub usługą (analogicznie do sprzedaży telefonów komórkowych przez operatorów).
• Subskrypcja i pakiety. Sprzedaż w pakietach powinna być dostępna jako opcja. Należy zaoferować różne modele subskrypcji i opcji cenowych.
• Dostęp do usług i pomiar. Kupując inteligentne urządzenie klient w rzeczywistości kupuje dostęp do realizowanych przez nie usług. One mają dla niego największą wartość. Natomiast sprzedawca musi mieć możliwość zarządzania dostępem do usług i kontroli, jak użytkowane są urządzenia, w celu jak najlepszego dostosowania usług do potrzeb klientów.
• Porady dla użytkowników. Powinny dotyczyć wykorzystywanych urządzeń, a także dodatków, akcesoriów, aplikacji itp. Należy je wysyłać klientom. Porady mogą być spersonalizowane tak, aby były jak najlepiej dostosowane do potrzeb konkretnych odbiorców.
• Sklep dla firm zewnętrznych. Dzięki niemu niezależni dostawcy będą mogli oferować nowe aplikacje współpracujące z danym urządzeniem, co poszerzy portfolio usług dla klienta.
Menedżer przekonuje, że firmy, które najlepiej wykorzystają szansę, jaką daje rewolucja Internetu Rzeczy, osiągną dużą przewagę nad konkurencją.
Podobne aktualności
Rynek przemysłowego Internetu rzeczy osiągnie 1,7 mld dol.
Wydatki na usługi związane z IIoT będą rosły o ponad 50 proc. co roku do 2030 r.
5,4 miliarda połączeń komórkowego IoT w 2030 r.
Internet rzeczy czeka znacząca transformacja, napędzana rozwojem 5G.
Rynek integracji IoT urośnie 4-krotnie w 5 lat
Zwłaszcza dwa sektory nie poskąpią środków na integrację IoT w najbliższych latach.