Badanie przeprowadzone na zlecenie Corela na grupie 1 tys. respondentów pokazuje, że ponad połowa konsumentów w dalszym ciągu preferuje zakup wersji pudełkowych oprogramowania komputerowego. Co trzeci badany woli kupować wersje elektroniczne (tzw. ESD) i ściągać program z Internetu na dysk komputera.

25 proc. respondentów, którzy  preferują zakup oprogramowania pudełkowego, chce je nabyć w fizycznych sklepach, 30 proc. natomiast  – w sklepach on-line (podobny wynik jak w przypadku wersji elektronicznych). 4 proc. badanych opowiedziało się za oprogramowaniem w chmurze, a 11 proc. nie ma w tym temacie zdania.

88 proc. badanych stwierdziło również, że chce mieć wybór dotyczący sposobu zakupu oprogramowania. Zapytani o przyczyny, dla których nie zdecydowaliby się na subskrypcję i chmurę, 75% odpowiedziało, że nie chce zobowiązywać się do stałych, regularnych opłat.

Inne przyczyny, dla których konsumenci wybierają oprogramowanie w wersji pudełkowej, to:

– niechęć do utraty dostępu do plików po zaprzestaniu subskrypcji – 76%;

– chęć posiadania fizycznej kopii oprogramowania – 73%;

– możliwość aktualizacji oprogramowania według własnego uznania – 73%.

Sprzedaż w modelu chmury wydaje się być bardzo kusząca z punktu widzenia producenta oprogramowania. Nie uważamy jednak, aby ograniczanie konsumentów tylko do tej formy zakupu było właściwe – w tym również dla resellerów – mówi Sylwia Tomalska Channel Manager w  Corelu. – Partnerzy potrzebują szkoleń i czasu na dostosowanie się do nowych możliwości. Dlatego zamiast zmuszać resellerów do zmiany swojego modelu biznesowego, rozmawiamy z nimi w jaki sposób możemy wspólnie i efektywniej generować biznes.

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone w maju 2013 r. przez agencję badawczą Toluna na zlecenie firmy Corel. Reprezentatywna dla populacji próba badawcza liczyła 1000 respondentów. Badanie przeprowadzono metodą ankiety on-line.

Chmura potrzebuje jeszcze czasu

CRN Polska rozmawia z Sylwią Tomalską, channel managerem w Corel Corporation

Czy sytuacja na rynku konsumentów, jeśli chodzi o chęć korzystania z oprogramowania w modelu abonamentowym, będzie się z czasem zmieniać?

Tak naprawdę jesteśmy na początku tych zmian. Klienci nie są jeszcze gotowi na uruchamianie w chmurze oprogramowania, które dotychczas instalowali z płyt DVD na dysk twardy swojego komputera. Choć zalety cloud computingu są oczywiste – np. możliwość przetestowania najnowszych funkcji programów, korzystanie z aplikacji na wielu urządzeniach, dostęp do danych przez całą dobę – użytkownicy są sceptycznie nastawieni do stałych miesięcznych opłat. Ponadto obawiają się, że utracą swoje prace zachowane na wirtualnych dyskach w momencie, gdy przestaną opłacać usługę lub nie będą problemy z dostępem do sieci.

Przyszłość niewątpliwie jest związana z chmurą. Nie ma jednak jednego idealnego rozwiązania, ponieważ różni użytkownicy charakteryzują się innymi potrzebami. Dlatego sądzę, że wersje pudełkowe będą miały się bardzo dobrze jeszcze przez kilka lat. Póki co jedno jest pewne – klienci chcą mieć wybór, w jaki sposób zakupią oprogramowanie. To nastawienie nie zmieni się przez długi czas.

Czy wynik badań martwi, cieszy Corela?

Cieszy nas fakt, że w świetle wyników badania nasza strategia odzwierciedla oczekiwania klientów.  A nasi klienci chcą zdecydować w jakiej postaci zakupią produkt zamiast być ograniczanym wyłącznie do jednego modelu. Dla przykładu nasz flagowy produkt, CorelDRAW Graphics Suite, można nabyć w wersji pudełkowej, ESD czy pod postacią elastycznej subskrypcji opłacanej miesięcznie lub rocznie. Nie uważamy, aby ograniczanie klientów tylko do jednej formy zakupu było właściwe – zarówno dla rynku, jak i samych użytkowników

Corel rozmawia z partnerami jak wspólnie i efektywnie generować biznes – do jakich wniosków dochodzicie?

Resellerzy – podobnie jak producenci – także postrzegają cloud computing jako istotny trend w branży. Ale tak jak w przypadku każdej zmiany, potrzebują oni szkoleń i czasu na dostosowanie się do nowych możliwości. Część producentów zaoferowało resellerom subskrypcje jako jedną z opcji sprzedażowych, nieliczni zdecydowali się już na całkowite przejście do chmury. Corel stoi na stanowisku, że na skrajne rozwiązania jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie. Pokazują to nie tylko wyniki badania, ale przede wszystkim wyniki sprzedaży – mamy duży udział w sprzedaży oprogramowania multimedialnego wśród konsumentów, ale większość obrotów generujemy dzięki klientom biznesowym. Oprogramowanie Corel w nazwijmy to „tradycyjnej” postaci nadal stanowi dla nas i naszych partnerów  największy udział w sprzedaży. A zdecydowana większość naszej sprzedaży jest generowana przez kanał partnerski.

Czy w przypadku firm i instytucji również jest jeszcze za wcześnie, aby rozmawiać o oprogramowaniu oferowanym w chmurze?

Klienci biznesowi mogą wykazywać większe zainteresowanie chmurą ze względu na kwestie finansowe, w tym możliwość rozłożenia zakupu na miesięczne płatności. Zapewnia to firmom większą elastyczność. Jednak jak pokazują nasze wyniki sprzedaży – a nasz udział w rynku oprogramowania multimedialnego wśród klientów biznesowych jest znaczący – firmy w dalszym ciągu preferują wersje pudełkowe i licencje wieczyste.