Jeszcze w tym tygodniu odbędą się spotkania z inwestorami, a w I połowie sierpnia plasowanie obligacji. Proponowany czas do wykupu wynosi 5 lat.

Dywersyfikujemy strukturę finansowania, która do tej pory była oparta na kredytach bankowych – mówi Grzegorz Ochędzan, członek zarządu ds. finansowych w AB. – Dzięki obligacjom zamierzamy pozyskać stabilne finansowanie na dłuższy termin przy nadal atrakcyjnym oprocentowaniu.

Grzegorz Ochędzan tłumaczy, że w sytuacji obecnego niedowartościowania akcji AB, emisja obligacji jest zdecydowanie korzystniejsza dla akcjonariuszy.
Jednocześnie dzięki najniższemu w branży współczynnikowi kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu, czujemy się komfortowo w zakresie przepływów gotówkowych – podkreśla członek zarządu ds. finansowych. – Mamy też niższy niż branża wskaźnik ogólnego zadłużenia.

Według Ochędzana obecny program emisji obligacji o wartości do 100 mln zł zabezpiecza plany finansowe dystrybutora na najbliższe 3 – 5 lat. AB nie zamierza zatem pozyskiwać dalszego finansowania zewnętrznego w tym okresie.

Jakie są cele emisyjne AB? 45 mln zł ma być zainwestowane w nowoczesne centrum dystrybucyjne w Magnicach. Jest ono w trakcie budowy, której zakończenie planowane jest na pierwszą połowę 2015 roku. Centrum ma być jednym z najnowocześniejszych w regionie.
Z kolei 55 mln zł będzie stanowić kapitał obrotowy. Posłuży między innymi rozszerzeniu portfolio produktowego.

Oprócz dystrybucji szerokiego spektrum towarów z zakresu sprzętu, komponentów, akcesoriów oraz urządzeń peryferyjnych z sektora IT i elektroniki użytkowej strategia Grupy AB zakłada również stopniowe rozwijanie sprzedaży towarów spoza sektora nowoczesnych technologii. Proces ten intensyfikowany jest od kilku kwartałów w zakresie sprzętu RTV/AGD oraz oświetlenia LED, a także zabawek. Rozpoczęcie dystrybucji zabawek przez Grupę Kapitałową AB SA nastąpiło w IV kwartale 2013 r. dzięki przejęciu przez AB spółki Rekman, jednego z wiodących dystrybutorów zabawek w Polsce.
Strategia AB zakłada rozwój sprzedaży zarówno w segmencie corporate reseller (najwięksi integratorzy, międzynarodowe korporacje), jak również w segmencie dystrybucji dla dystrybutorów detalicznych oraz bezpośrednio w kanale e-commerce poprzez sieć sklepów partnerskich oraz w kanale detalicznym poprzez franczyzową sieć Alsen.

Segment corporate reseller daje według AB możliwość generowania satysfakcjonujących marż dzięki oferowaniu małym i średnim partnerom (integratorom) usług dodatkowych, takich jak np.: szkolenia, referencje, wsparcie finansowe i logistyczne + odrębna linia produktowa, dedykowana tej grupie odbiorców, jaką są produkty marki własnej Optimus.
Segment e-commerce: liczba e-sklepów na platformie AB wzrosła w ciągu roku fiskalnego 2012/13 o 83 proc. Liczba placówek partnerskich Alsen wzrosła zaś o 11 proc. rok do roku, a cała sieć zwiększyła przychody w tym czasie o prawie 18 proc. rok do roku. Pozytywne trendy AB zauważa również w roku fiskalnym 2013/14 (dane za ten okres nie są jeszcze opublikowane).