W kwartale kończącym rok finansowy 2014/2015 (do 31 marca br.) Lenovo odnotowało wzrost sprzedaży o 21 proc. wobec analogicznego okresu ub.r. do 11,3 mld dol. Zysk netto wyniósł 100 mln dol. wobec 158 mln dol. przed rokiem (-37 proc.), z tym że na wynik wpłynęły koszty przejęć i połączeń, które określono na 94 mln dol. W październiku ub.r. chiński koncern kupił serwery x86 od IBM oraz Motorolę Mobility od Google’a. W poprzednich kwartałach trwała integracja obu biznesów.

Integracja działów Motorola Mobility i System x postępuje zgodnie z planem, ale potrzeba jeszcze czasu, by stały się częścią naszej zasadniczej oferty, tak jak komputery – stwierdził Yang Yuanqing, prezes Lenovo. Zapowiedział ewolucję biznesu korporacji. – Jesteśmy gotowi zmienić charakter naszej działalności i przejść od produkcji sprzętu do oferowania urządzeń i usług. Wywoła to nową falę rozwoju firmy w najbliższych latach.

 

W całym roku finansowym, zakończonym 31 marca br., przychody Lenovo osiągnęły rekordową kwotę 46,3 mld dol., o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Zysk netto był większy o 1 proc. i wyniósł 829 mln dol. Także w tym przypadku profity zostały znacznie uszczuplone przez koszty przejęć w wysokości 168 mln dol. Bez uwzględnienia tych obciążeń Lenovo wypracowało 997 mln dol. zysku w całym roku (+22 proc. rok do roku). Zysk brutto firmy za rok finansowy to 6,7 mld dol. (+32 proc.). Marża brutto wyniosła 14,4 proc. (w I kw. br. – 15,7 proc.).

W sumie wyniki finansowe były wyraźnie lepsze, niż oczekiwali analitycy. Ubiegłoroczne inwestycje umożliwiły większe zróżnicowanie biznesu Lenovo, dotąd opartego przede wszystkim na komputerach. W I kw. br. smartfony, tablety, serwery i usługi miały 37 proc. udziału w przychodach korporacji, podczas gdy rok temu było to 17 proc. Nadal większość obrotów generuje sprzedaż PC – 63 proc. w I kw. br.

W I kw. br. Lenovo dostarczyło na rynek 13,3 mln komputerów, o 2,7 proc. więcej niż rok wcześniej, osiągając 19,5 proc. udziału w światowym rynku. Przychody działu PC (do którego należą także tablety z Windowsem) wyniosły 7,2 mld dol., a marża zysku brutto – 5,5 proc.

Łącznie z urządzeniami Motoroli Mobility Lenovo wprowadziło na światowe rynki w I kw. br. 18,7 mln smartfonów, a w całym roku – rekordową liczbę 76 mln. Przychody działu mobilnego, do którego należą także tablety z Androidem i urządzenia Smart TV, wyniosły w I kw. 2,8 mld dol., z tego Motorola wniosła 1,8 mld dol. Według Lenovo Motorola zacznie przynosić zyski w ciągu 4 – 6 kwartałów, głównie dzięki ponownemu wejściu na chiński rynek.

Dział Enterprise Business Group, obejmujący serwery, pamięci masowe, oprogramowanie i usługi, osiągnął 1,1 mld dol. przychodów. Celem Lenovo jest 5 mld dol. przychodów w ciągu roku od przejęcia działu system x od IBM.