W minionym roku obrachunkowym (1 kwietnia 2014 roku – 31 marca 2015 r.) grupa Komputronik zwiększyła przychody ze sprzedaży o 30,9 proc., do 2,246 mld zł, podczas gdy koszty działalności wzrosły o 12,9 proc.
Firma korzysta z efektu skali – pomimo obniżenia średniej marży rentowność była wyższa niż w poprzednich latach – zysk brutto w grupie wyniósł 26 mln zł wobec 13 mln zł rok wcześniej. Spółka zapewnia o stabilizacji marży na sprzedaży detalicznej i działalności integratorskiej. Niższe marże (lecz także koszty) cechują natomiast sprzedaż za granicę. Eksport miał ok. 25 proc. udziału w przychodach Komputronika.

Zysk mniejszy niż rok wcześniej
Zysk netto grupy spadł z 24,1 mln zł w roku 2013/2014 do 20,9 mln zł w roku 2014/2015 (-13,18 proc.). Komputronik wyjaśnia tę różnicę wpływem zdarzeń jednorazowych, które w roku 2013/2014 poprawiły wynik netto o 7,2 mln zł, a w roku 2014/2015 obniżyły go o 0,7 mln zł (ostatnio największy wpływ na to miała zmiana wyceny nieruchomości inwestycyjnych).

Według wyliczeń spółki wynik netto w roku 2014/2015 po oczyszczeniu ze zdarzeń jednorazowych wyniósł 21,6 mln zł wobec 16,9 mln zł w roku poprzednim.

W ujęciu jednostkowym zysk netto Komputronika w roku 2014/2015 wzrósł o 151 proc., z 8,85 mln zł do 13,37 mln zł.

Z kolei skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej wzrósł niemal o połowę (49,1 proc.), do 31,5 mln zł. EBIDTA wyniosła 39,4 mln zł (+49,6 proc.).

Saldo środków pieniężnych powiększyło się o 10,6 mln zł, a przepływy z działalności operacyjnej były większe o 15,4 mln zł rok do roku.

Spółki biznesowe mogą się połączyć
W grupie najdynamiczniej rośnie sprzedaż B2B oraz brokerska. Sprzedaż do przedsiębiorstw wzrosła w minionym roku finansowym o 59 proc. dzięki działalności spółek Komputronik Biznes, Komputronik API i Movity. Wielkość przychodów wyniosła ok. 200 mln zł. Według prezesa Wojciecha Buczkowskiego za 3-4 lata spółki biznesowe grupy mogą zostać połączone w jeden podmiot i wprowadzone na giełdę, choć oczywiście dziś taki scenariusz nie jest przesądzony. Tak czy inaczej zarząd planuje dalszy rozwój tego obszaru działalności grupy.

Ekspansja sieci jeszcze potrwa
Sprzedaż konsumencka Komputronika wzrosła o ponad 29 proc. Według spółki wynik ten jest związany z optymalnym połączeniem e-commerce i sprzedaży w sklepach stacjonarnych. Spółka nadal zamierza rozwijać sprzedaż detaliczną na zasadzie wielokanałowości, tak aby miejsc spotkań oferty z klientem było jak najwięcej. Obecnie ma 94 salony własne i agencyjne, 64 franczyzowe i 65 partnerskich. Planuje poszerzenie sieci sprzedaży detalicznej – według Wojciecha Buczkowskiego nadal są miejsca, gdzie nasycenie rynku sklepami Komputronika nie jest duże. Liczy na współpracę z lokalnymi resellerami. – Zależy nam współpracy z podmiotami, które są silne lokalnie – deklaruje prezes. Przyznaje jednak, że takich przedsiębiorców jest i będzie coraz mniej, ze względu na postępującą konsolidację rynku. – Placówki nie zrzeszone nie przetrwają na rynku elektroniki. Jest tylko kwestią czasu, kiedy znikną – uważa szef spółki.

Sprzedaż w salonach własnych, agencyjnych i przez Internet Komputronika wzrosła o 17,6 proc. rok do roku. W I kw. br. (ostatnim kwartale roku finansowego Komputronika) mniej więcej połowa sprzedaży była generowana w salonach, a reszta przez Internet – bezpośrednio (wysyłkowo) lub inicjowana online, tzn. klient zamawia produkt na stronie internetowej, ale kupuje go osobiście w sklepie.

 

Najpierw Niemcy, potem Wielka Brytania
Eksport Komputronika zwiększył się w minionym roku finansowym o 12 proc. Spółka uruchomiła 2 miesiące temu swój niemiecki sklep internetowy – komputronik.de. Dotąd w Niemczech detalista oferował swoje produkty na platformie Amazona. Rynek niemiecki jest obsługiwany wyłącznie z Polski – przez magazyn pod Poznaniem i pracowników z poznańskiego biura. Spółka liczy na wzrost za zachodnią granicą. Zamierza rozwijać w Niemczech sprzedaż biznesową. Nie podaje jednak aktualnej i planowanej wielkości sprzedaży. Komputronik rozważa wejście na rynek brytyjski w modelu zdalnej sprzedaży, ale na razie nie zdradza szczegółów związanych z tym projektem.

 

Skok sprzedaży RTV i AGD
Komputronik nawiązał niedawno współpracę z międzynarodową grupą handlową Expert International. Dzięki temu, jak zapewnia, może na atrakcyjnych warunkach kupować sprzęt, zwłaszcza RTV i AGD. Jako członek grupy polska spółka ma prawo korzystać z bonusów rocznych, które uzyskuje Expert International od producentów. Po potrąceniu składek na rzecz EI środki te trafiają do Komputronika. Poszerzanie oferty sprzętu RTV i AGD to jeden z celów grupy w nowym roku finansowym. W poprzednim roku ok. 5 proc. przychodów Komputronik uzyskał ze sprzedaży RTV i AGD, w najbliższych 3 latach ta wartość ma wzrosnąć kilkukrotnie. Większe obroty na tych produktach ma umożliwić m.in. powiększanie powierzchni salonów, nawet do ok. 300 m kw., co pozwala na poszerzenie ekspozycji.

Komputronik planuje także rozwój marek własnych: California Access, Accura, Fassino i Q-line. Ta ostatnia to low-endowy brand, który zostanie wprowadzony do marketów, a nawet do sieci o profilu spożywczym.

Nowy magazyn i centrum obsługi klienta
Komputronik ma nowy magazyn w Komornikach pod Poznaniem o powierzchni 14,7 tys. m kw. plus antresola wielkości 4 tys. m kw. Ponadto wygospodarowano 1,5 tys. m kw. na montownię komputerów. Jest to obiekt wynajmowany. Umowa została podpisana na 5 lat, z możliwością przedłużenia do 10 lat. Nowy magazyn ma obsługiwać wszystkie rynki, na których działa grupa. Pozwoli także na poszerzenie asortymentu o nowe kategorie produktów, jak RTV i AGD, sprzęt ogrodowy, narzędzia (dla Karen.pl).

Dzięki przeprowadzce magazynu do Komornik spółka zyskała więcej powierzchni biurowej przy poznańskiej siedzibie. Zostanie ona wykorzystana przez spółki biznesowe grupy, a także nowe centrum obsługi klienta, które ruszy we wrześniu br. Na początek będzie w nim pracować ok. 70 konsultantów, którzy zajmą się obsługą nie tylko polskiego, lecz także zagranicznych rynków, na których działa spółka. 

„Jesteśmy gotowi na odwrócony VAT”
Szef spółki zapewnił, że Komputronik jest gotowy na odwrócony VAT na laptopy, tablety, telefony komórkowe i konsole, który zacznie obowiązywać od 1 lipca. Przyznał jednak, że dla całego rynku skutki zmiany są dużą niewiadomą, bo trudno przewidzieć, jak zachowają się dostawcy i klienci. Jeden z korzystnych scenariuszy zakłada korektę cen vendorów w górę (a za nimi marż), gdyż nie będą oni musieli rywalizować z szarą strefą. Ponadto dystrybutorzy zwiększą swoją płynność finansową, bo w przypadku wymienionych produktów nie będą musieli czekać na zwrot VAT z urzędu skarbowego.