W roku finansowym 2015/16 zakończonym 31 marca br. Lenovo miało 128 mln dol. straty netto wobec 829 mln dol. zysku rok wcześniej, mimo że zysk brutto utrzymał się na tym samym poziomie – 6,6 mld dol. (-1 proc. r/r/). Przychody spadły o 3 proc., do 44,9 mld dol., jednak z pominięciem zmian kursów walut były 3 proc. na plusie.

Koniec roku finansowego (I kw. 2016 r.) był słabszy pod względem sprzedaży – nastąpił spadek o 19 proc. rok do roku, do 9,1 mld dol., ale koncern wypracował 180 mln dol. zysku netto, o 80 proc. więcej niż rok wcześniej (mimo spadku zysku brutto o 15 proc.), głównie dzięki solidnym cięciom kosztów operacyjnych (-23 proc.).

Rezultat za ub.r. jest związany ze spowolnieniem na rynku PC i smartfonów oraz kosztami przejęć i integracji serwerów x86 od IBM i Motoroli Mobility. W rocznym bilansie odpisy związane z kosztami fuzji i akwizycji wyniosły 330 mln dol. Oszczędności okazały się niewystarczające, aby zrekompensować ten negatywny wpływ na wynik – w II poł. roku wyniosły 690 mln dol. W ub.r. Lenovo zaksięgowało 923 mln dol. kosztów związanych z restrukturyzacją i zmniejszaniem zapasów smartfonów. Biznes mobilny jest obecnie w fazie przekształceń.


Spadła sprzedaż smartfonów i komputerów

Sprzedaż smartfonów spadła w I kw. br. o 42 proc. rok do roku do 10,9 mln szt. (w tym blisko 5 mln marki Moto), a wartościowo o 39 proc., do 1,7 mld dol., głównie z uwagi na potężny dołek w Chinach (-85 proc.). „Te liczby pokazują, że działania integracyjne nie spełniły oczekiwań” – przyznało Lenovo. 

Oprócz słabego popytu na rynkach wschodzących wynik jest także związany z cięciem dotacji do sprzętu przez operatorów komórkowych. 

W porównaniu ze światowym trendem nieco lepiej poradziło sobie Lenovo na rynku komputerów w przekroju całego roku. Sprzedaż PC spadła o 7 proc., wobec 9,6 proc. na minusie w skali globalnej według Gartnera. Tym niemniej w I kw. br. przy sprzedaży grupy PC wielkości 6,2 mld dol. (-19 proc.) zysk przed opodatkowaniem stopniał o 20 proc. rok do roku, do 312 mln dol., wobec marży brutto na ubiegłorocznym poziomie (5 proc.). W biznesie komputerowym Lenovo koncentruje się na rosnących segmentach – gamingu i 2 w 1.

Grupa Enterprise, obejmująca serwery, pamięci masowe, oprogramowanie i usługi, w I kw. br. zaliczyła 8-procentowy spadek, do 1 mld dol., ale w przekroju całego roku wzrost wyniósł 73 proc., do 4,6 mld dol., głównie dzięki dostawom do dużych centrów danych w Chinach.

W nowym roku finansowym Lenovo zmieniło nazwę grupy na Data Center Group. Będzie dążyć do większej sprzedaży na dojrzałych rynkach i wzrostu udziału w wartym 87 mld dol. rynku centrów danych, do czego mają przyczynić się m.in. nowe umowy partnerskie m.in. z SAP-em, Nutaniksem, Juniperem, Red Hatem.