Szef AB: nasz biznes rośnie stabilnie, a konkurenci przeżywają kryzys
Grupa AB miała rekordowy rok finansowy - grubo przekroczyła 7 mld zł przychodów, a w ostatnim kwartale zbliżyła się do 2 mld zł. W całym roku zysk netto poszedł w dół, ale – jak wynika z wyliczeń pokazanych przez spółkę – wynik byłby na plusie, jeśli odjąć jednorazowe koszty inwestycji w Magnicach.
W roku finansowym 2015/2016, który zakończył się 30 czerwca br., AB wypracowało 7,54 mld zł skonsolidowanych przychodów wobec 6,79 mld zł w roku 2014/2015, co oznacza wzrost o 11 proc. Zysk brutto na sprzedaży poprawił się o 11,4 proc., do 334,5 mln zł. Zysk netto za cały rok finansowy wyniósł natomiast 64,6 mln zł, o 5,5 proc. mniej niż w roku poprzednim. Spółka przekonuje natomiast, że bez uwzględnienia kosztów związanych z przeprowadzką do nowego centrum logistycznego w Magnicach bilans netto zamknął się na plusie (+1 proc. r/r) i wyniósł 69,1 mln zł.
Wynik EBITDA po korekcie był rekordowy w historii spółki, wzrósł o 7 proc. rok do roku, do 116 mln zł.
Podobna korekta wyraźnie poprawia także pokazany przez grupę wynik netto w IV kw. roku finansowego, czyli w II kw. 2016 r. Mianowicie skonsolidowany zysk netto w tym okresie wyniósł 14,1 mln zł, co oznacza spadek o 0,8 proc. Wynik skorygowany po odjęciu kosztów związanych z Magnicami to 14,9 mln zł, co daje wynik netto wyższy o 5,1 proc. rok do roku. Czyli koszty te wyniosły ok. 1 mln zł brutto w II kw. br. Taki wskaźnik amortyzacji przyjęto także dla pozostałych kwartałów. Według AB na inwestycję w Magnicach przeznaczono w sumie blisko 129 mln zł, w tym 24,3 mln zł to kwota dofinansowania z UE.
Przychody w II kw. br. wyniosły natomiast bez mała 2 mld zł (1,99 mld zł), o 30 proc. więcej niż rok wcześniej. Zysk brutto na sprzedaży wzrósł o 25,5 proc., do 101,2 mln zł.
Za dużym wzrostem obrotów w II kw. br. stoi w dużej mierze bardzo dobra sprzedaż w Czechach. W II kw. br. przychody działającej za południową granicą spółki zależnej AB – ATC – zwiększyły się o 58,9 proc. (w koronach czeskich), a zysk netto – o 32,2 proc.
„W sytuacji, gdy naszych dwóch największych konkurentów na polskim rynku przeżywa poważny kryzys bądź istotne problemy – jeden chroni się przed wierzycielami w postępowaniu restrukturyzacyjnym, a drugi zanotował spadek kwartalnego zysku netto o blisko 80 proc. rok do roku – dobitnie pokazujemy, iż potrafimy prowadzić biznes stabilnie, bezpiecznie i długoterminowo budować wartość” – zapewnia Andrzej Przybyło, prezes AB.
W jego ocenie AB jest „jedyną zieloną wyspą w Polsce” na mapie dystrybucji IT, a miniony kwartał pokazał słuszność modelu biznesowego AB, który jest oparty na działaniu długoterminowym.
Wśród długofalowych projektów wymienił m.in. segment dystrybucji z wartością dodaną, w którym w Polsce AB odnotowało wzrost sprzedaży o 23 proc. w minionym roku finansowym (r/r). Obroty na serwerach i pamięciach masowych poszły w górę o 27 proc. Dystrybutor nie podaje jednak kwot.
„Widzimy wielki potencjał na przyszłość w grupie enterprises” – zaznaczył Andrzej Przybyło.
Kolejnym segmentem, którego znaczenie rośnie w biznesie AB, jest RTV AGD. Jak zaznaczył szef grupy, wzrost sprzedaży jest spektakularny – w II kw. br. o 37 proc. na AGD oraz 154 proc. na RTV. AB zapewnia, że w przypadku AGD jest numerem 1 na rynku wśród dystrybutorów IT. Rośnie sieć sklepów franczyzowych AGD Kakto (w ofercie posiada też sprzęt IT). Na koniec czerwca br. liczyła ona 187 punktów sprzedaży.
Nadal rozwijane są także projekty e-commerce. Kategorią, w którą ostatnio więcej inwestuje AB, jest dystrybucja Digital Signage. Spółka podpisała kontrakt dystrybucyjny z Samsungiem obejmujący te produkty.
Andrzej Przybyło podkreśla, że grupa AB ma najszerszą ofertę produktową w regionie – posiada portfolio 96 tys. produktów w magazynach, dostępnych od ręki, a nie tylko w ofercie.
„Utrzymujemy bardzo wysoką rentowność na tle branży, a nasze zadłużenie jest bezpieczne i zdywersyfikowane. Od lat mamy najwyższe kapitały własne w branży, które z roku na rok sukcesywnie powiększamy. Dzięki temu mamy największy potencjał rozwoju biznesu” – zapewnia Grzegorz Ochędzan, członek zarządu ds. finansowych w AB. Podkreśla, że pomimo wzrostu skali biznesu, spadło zadłużenie netto grupy w ujęciu kwartał do kwartału (o 56 mln zł). Wskaźnik zadłużenia finansowego netto do EBIDTA na dzień 30 czerwca 2016 r. wyniósł 2,71.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.