W roku finansowym 2015/2016, który zakończył się 30 czerwca br., AB wypracowało 7,54 mld zł skonsolidowanych przychodów wobec 6,79 mld zł w roku 2014/2015, co oznacza wzrost o 11 proc. Zysk brutto na sprzedaży poprawił się o 11,4 proc., do 334,5 mln zł. Zysk netto za cały rok finansowy wyniósł natomiast 64,6 mln zł, o 5,5 proc. mniej niż w roku poprzednim. Spółka przekonuje natomiast, że bez uwzględnienia kosztów związanych z przeprowadzką do nowego centrum logistycznego w Magnicach bilans netto zamknął się na plusie (+1 proc. r/r) i wyniósł 69,1 mln zł.

Wynik EBITDA po korekcie był rekordowy w historii spółki, wzrósł o 7 proc. rok do roku, do 116 mln zł.

Podobna korekta wyraźnie poprawia także pokazany przez grupę wynik netto w IV kw. roku finansowego, czyli w II kw. 2016 r. Mianowicie skonsolidowany zysk netto w tym okresie wyniósł 14,1 mln zł, co oznacza spadek o 0,8 proc. Wynik skorygowany po odjęciu kosztów związanych z Magnicami to 14,9 mln zł, co daje wynik netto wyższy o 5,1 proc. rok do roku. Czyli koszty te wyniosły ok. 1 mln zł brutto w II kw. br. Taki wskaźnik amortyzacji przyjęto także dla pozostałych kwartałów. Według AB na inwestycję w Magnicach przeznaczono w sumie blisko 129 mln zł, w tym 24,3 mln zł to kwota dofinansowania z UE. 

Przychody w II kw. br. wyniosły natomiast bez mała 2 mld zł (1,99 mld zł), o 30 proc. więcej niż rok wcześniej. Zysk brutto na sprzedaży wzrósł o 25,5 proc., do 101,2 mln zł.

Za dużym wzrostem obrotów w II kw. br. stoi w dużej mierze bardzo dobra sprzedaż w Czechach. W II kw. br. przychody działającej za południową granicą spółki zależnej AB – ATC – zwiększyły się o 58,9 proc. (w koronach czeskich), a zysk netto – o 32,2 proc.

„W sytuacji, gdy naszych dwóch największych konkurentów na polskim rynku przeżywa poważny kryzys bądź istotne problemy – jeden chroni się przed wierzycielami w postępowaniu restrukturyzacyjnym, a drugi zanotował spadek kwartalnego zysku netto o blisko 80 proc. rok do roku – dobitnie pokazujemy, iż potrafimy prowadzić biznes stabilnie, bezpiecznie i długoterminowo budować wartość” – zapewnia Andrzej Przybyło, prezes AB.

W jego ocenie AB jest „jedyną zieloną wyspą w Polsce” na mapie dystrybucji IT, a miniony kwartał  pokazał słuszność modelu biznesowego AB, który jest oparty na działaniu długoterminowym.

 

Wśród długofalowych projektów wymienił m.in. segment dystrybucji z wartością dodaną, w którym w Polsce AB odnotowało wzrost sprzedaży o 23 proc. w minionym roku finansowym (r/r). Obroty na serwerach i pamięciach masowych poszły w górę o 27 proc. Dystrybutor nie podaje jednak kwot.

„Widzimy wielki potencjał na przyszłość w grupie enterprises” – zaznaczył Andrzej Przybyło.

Kolejnym segmentem, którego znaczenie rośnie w biznesie AB, jest RTV AGD. Jak zaznaczył szef grupy, wzrost sprzedaży jest spektakularny – w II kw. br. o 37 proc. na AGD oraz 154 proc. na RTV. AB zapewnia, że w przypadku AGD jest numerem 1 na rynku wśród dystrybutorów IT. Rośnie sieć sklepów franczyzowych AGD Kakto (w ofercie posiada też sprzęt IT). Na koniec czerwca br. liczyła ona 187 punktów sprzedaży.

Nadal rozwijane są także projekty e-commerce. Kategorią, w którą ostatnio więcej inwestuje AB, jest dystrybucja Digital Signage. Spółka podpisała kontrakt dystrybucyjny z Samsungiem obejmujący te produkty.

Andrzej Przybyło podkreśla, że grupa AB ma najszerszą ofertę produktową w regionie – posiada portfolio 96 tys. produktów w magazynach, dostępnych od ręki, a nie tylko w ofercie.

„Utrzymujemy bardzo wysoką rentowność na tle branży, a nasze zadłużenie jest bezpieczne i zdywersyfikowane. Od lat mamy najwyższe kapitały własne w branży, które z roku na rok sukcesywnie powiększamy. Dzięki temu mamy największy potencjał rozwoju biznesu” – zapewnia Grzegorz Ochędzan, członek zarządu ds. finansowych w AB. Podkreśla, że pomimo wzrostu skali biznesu, spadło zadłużenie netto grupy w ujęciu kwartał do kwartału (o 56 mln zł). Wskaźnik zadłużenia finansowego netto do EBIDTA na dzień 30 czerwca 2016 r. wyniósł 2,71.