2 mln zł za awarię centrum danych
Przestoje data center kosztują więcej, niż się początkowo wydaje. Są trzy główne przyczyny problemów i jedno skuteczne rozwiązanie – wynika z danych.
Awarie i będące ich efektem przestoje w pracy centrów danych niosą ze sobą dotkliwe skutki nie tylko dla użytkowników usług, lecz także dla dostawców. W 40 proc. przypadków koszty takich incydentów wynoszą więcej niż 100 tys. dol., a co dziesiąta awaria przekłada się na ponad 1 mln dol. – według wyliczeń Uptime Institute.
Natomiast według danych Vertiv i Ponemon Institute przyjmując średni zgłoszony czas trwania incydentu wynoszący 90 minut, można oszacować, że koszt pojedynczego przestoju wynosi przeciętnie ok. 505 tys. dol., czyli ok. 2 mln zł.
Co zaskakujące, koszty sprzętowe wynosiły średnio ok. 9 tys. dol. na jedno zdarzenie, czyli niecałe 2 proc. strat. Oznacza to, że późniejsze skutki są często o wiele bardziej dotkliwe, niż wydatki na wykrycie i usunięcie przyczyny problemu.
Jak wyjaśnia Bartłomiej Raab, Country Manager w Vertiv Poland, konsekwencje przestojów mają wymiar nie tylko finansowy. To także duży problem wizerunkowy dla przedsiębiorstwa, nadszarpnięcie zaufania a nawet odpływ klientów czy też utrata perspektyw biznesowych
Jakie są przyczyny?
Według Uptime Institute, w 2019 r. przestoje w pracy centrów danych wynikały najczęściej z awarii zasilania w ich lokalizacji (jedna trzecia przypadków), awarii sieci (30 proc.) lub w wyniku błędów w oprogramowaniu i systemach IT (19 proc.).
Co warte podkreślenia, już w 15 proc. przypadków nie udaje się ustalić przyczyny awarii. W 2018 r. dotyczyło to tylko 5 proc. zdarzeń.
Lepsze zarządzanie podstawą
Aż 60 proc. respondentów stwierdziło, że przestoju w pracy ich centrów danych można było uniknąć dzięki lepszemu zarządzaniu i odpowiednim procedurom. Zdaniem ekspertów Vertiv najlepsze praktyki przeciwdziałania przestojom to m.in. regularne przeprowadzanie prewencyjnej konserwacji środowiska IT. Należy je połączyć z monitorowaniem infrastruktury krytycznej, które obejmuje centra danych należące do firmy i zewnętrznych dostawców usług, a także uwzględnia skutki zmian klimatycznych w regionie.
Odpowiedzialność dostawców usług
Ponadto proces weryfikacji usług świadczonych przez podmioty trzecie powinien obejmować nie tylko prosty przegląd umów pod kątem zapisów dotyczących poziomu świadczonych usług, lecz także obejmować odpowiedzialność usługodawców i uwzględniać rzeczywiste koszty związane z ewentualnym przestojem. Ważne jest także posiadanie odpowiednich systemów zasilania gwarantowanego, które podtrzymają pracę centrum danych, pomimo problemów z energią – radzi Vertiv.
Podobne aktualności
Paweł Meserszmit będzie współpracował z resellerami i dystrybutorami w Vertiv
Film z Gali CRN Polska
Zapraszamy do obejrzenia filmu z Gali CRN Polska, na której ogłosiliśmy Kodeks Dobrych Praktyk Partnerskich Branży IT, po raz pierwszy mieliśmy zaszczyt uhonorować Ambasadorów Kodeksu i wręczyć Certyfikaty Channel Master 2024.
Gala CRN Polska w obiektywie
Z przyjemnością zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z wyjątkowej, historycznej Gali CRN Polska, na której po raz pierwszy mieliśmy zaszczyt wręczyć Certyfikaty Channel Master.