2 w 1 pozostanie w niszy
Tanie urządzenia mobilne będą dominować na rynku co najmniej do 2018 r. Zainteresowanie hybrydami tabletu i notebooka pozostanie niewielkie - prognozuje IDC.
Łączna sprzedaż urządzeń określanych jako „Smart Connected” (laptopy, tablety i smartfony) w 2014 r. ma wynieść blisko 1,8 mld szt. (+15,6 proc. w porówaniu z 2013 r.) z tego najwięcej będą stanowiły smartfony. W 2018 r. sprzedaż ma sięgnąć 2,4 mld szt.
Jeśli chodzi o sprzęt 2 w 1, czyli hybrydy laptopa i tabletu, prognoza sprzedaży na najbliższe lata została obniżona, co wskazywałoby na to, że branża komputerowa (zwłaszcza Microsoft i Intel, które forsują tego typu urządzenia) stawia na niewłaściwego konia. W 2018 r. rynek ma wchłonąć 6 razy więcej smartfonów niż maszyn 2 w 1. Według analityków jeśli w ogóle jest miejsce dla takich produktów, to raczej w niszy. Najbliższe kwartały mogą być decydujące dla dalszych losów tego segmentu. Takie produkty tanieją, choć nadal pozostają wyraźnie droższe od urządzeń z niższych półek. Microsoft ostatnio obniżył ceny swoich tabletów Surface 2 (są to modele 2 w 1): europejska stawka za najtańszy model spadła z 879 na 779 euro.
Tymczasem wzrost sprzedaży smartfonów ma nastąpić głównie dzięki popytowi na dużych rynkach rozwijających się, jak Chiny i Indie oraz rosnącej ofercie taniego sprzętu w cenie poniżej 200 dol.
Urządzenia “Smart Connected” – udział w sprzedaży według ceny, rynek światowy
Rok |
$0 < $200 |
$200 < $500 |
$500+ |
2013 |
32.7% |
34.3% |
33.0% |
2014* |
37.2% |
33.6% |
29.2% |
2018* |
43.3% |
35.6% |
21.1% |
*Prognoza
Źródło: IDC Worldwide Quarterly SCD Tracker
Podobne aktualności
Rynek monitorów odbił po 5 kwartałach spadków
W 2024 r. i 2025 r. zanosi się na wzrosty sprzedaży. Są ku temu istotne powody - według prognozy.
Ceny monitorów do gier będą spadać, a PC rosnąć
Sprzedaż wyświetlaczy i komputerów dla graczy pójdzie w górę w 2024 roku.