Zgodnie z prognozą w 2016 r. światowy rynek wchłonie 101,9 mln urządzeń noszonych, o 29 proc. więcej niż 2015 r. W 2020 r. sprzedaż powinna sięgnąć 213,6 mln szt., co oznacza średni roczny wzrost o 20,6 proc. w najbliższych latach. Wśrod czynników stymulujących popyt jest wyposażenie wearables w samodzielną łączność komórkową (będą uwalniać się od zależności od smartfonów), co znacznie zwiększy możliwości przesyłania i odbierania danych. Coraz więcej nowych funkcji dadzą temu sprzętowi także kolejne aplikacje.

’Zegarki i opaski są i będą popularne, natomiast rynek będzie rósł także dzięki popularności nowych urządzeń, jak elektronika na ubraniach i okulary. W ich przypadku sprzedaż skoncentuje się na rynku przedsiębiorstw. Stają się uzupełnieniem urządzeń komputerowych lub mogą je zastąpić, zwłaszcza dla pracowników w terenie albo w fabryce. Z kolei ubrania z elektroniką zyskają popularność wśród konsumentów’ – przewiduje analityk IDC, Jitesh Ubrani.

W przypadku zegarków IDC przewiduje, że ich udział w rynku zwiększy się z 41 proc. w 2016 r. do 52,1 proc. w 2020 r. Obecnie popularne są smartwatche, ale w kolejnych latach będzie rósł popyt przede wszystkich na urządzenia o prostych funkcjach, przydatnych podczas treningu czy też do monitoringu snu. Z kolei opaski sportowe, które na razie dominują na rynku, nadal pozostaną popularne, choć ich funkcjonalność będą przejmować proste zegarki.

Największymi wygranymi w najbliższych latach na rynku wearables mają być dostawcy inteligentnych okularów i gogli. W 2020 r. tego typu urządzenia powinny mieć 10 proc. udziału w rynku ilościowo, ale 40 proc. wartościowo, dzięki wysokim cenom urządzeń do zastosowań komercyjnych. Ten sprzęt może być kolejnym etapem w rozwoju mobilnych urządzeń komputerowych.

Najbliższe lata będą także okresem wzrostu sprzedaży odzieży i obuwia wyposażonego w elektronikę. Tego rodzaju sprzętem interesują się już najwięksi producenci sprzętu elektronicznego, przygotowując prototypy butów czy pasków z czujnikami. Tą kategorią powinni być zainteresowani konsumenci oraz sportowcy.

Dostawy
urządzeń noszonych w latach 2015 – 2020

Kategoria

Dostawy w
2015 r.

Udział w
rynku w 2015 r.

Dostawy w
2016 r.*

Udział w
rynku w 2016 r.

Dostawy w
2020 r.*

Udział w
rynku w 2020 r.

Średni
roczny wzrost w latach 2016 – 2020

Zegarki

31,9

40,4%

41,8

41,0%

111,3

52,1%

27,8%

Opaski na
przegub

39,6

50,2%

51,4

50,5%

60,8

28,5%

4,3%

Okulary

0,1

0,2%

0,2

0,2%

18,8

8,8%

201,2%

Ubrania

0,4

0,6%

2,2

2,2%

15,6

7,3%

62,6%

Inne

6,8

8,7%

6,2

6,1%

7,1

3,3%

3,5%

Razem

79,0

100,0%

101,9

100,0%

213,6

100,0%

20,3%

Źródło:
IDC

*prognoza