Średni wiek aktualnie używanych laptopów to 4 lata, a przeciętna cena zakupu wynosiła 2420 zł – według badania Intela i Microsoftu, w którym sprawdzono, jakiego sprzętu używają Polacy i jaki chcieliby kupić.

Znaczna większość komputerów używanych przez pytanych wyposażona jest w procesor marki Intel (71 proc.), co nie zaskakuje, a 7 proc. ma sprzęt z innym CPU. Co piąty jednak nie wie, jakiej marki platforma napędza ich laptopa, co sugeruje, że spora grupa użytkowników nie zwraca na to uwagi. Aż 38 proc. ankietowanych narzeka na krótki czas pracy baterii na obecnym urządzeniu (tylko 1-3 godz.).

Krótki czas pracy baterii to jeden z powodów, dla których 22 proc. użytkowników laptopów ma w planach wymianę obecnie posiadanego modelu na nowy w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Istotny jest też rozmiar urządzenia – z przekątnej używanego aktualnie notebooka jest zadowolonych 55 proc. pytanych.
 

Kłopot z przenoszeniem plików i programów

Największym potencjalnym problemem związanym z wymianą okazuje się przenoszenie plików i danych między urządzeniami, na co wskazało 60 proc. pytanych. Polacy obawiają się także, że trudno im będzie się przyzwyczaić do nowego urządzenia (40 proc.). Niemałym problemem okazuje się także ponowna instalacja oprogramowania (35 proc.). Czyli pomoc nabywcy w tych kwestiach w formie dodatkowych usług może skłonić klienta do wyboru konkretnego sprzedawcy. Zaledwie dla 2 proc. badanych nie ma żadnego problemu ze zmianą laptopa na nowy.


Wymagania za 2,9 tys. zł.

Na zakup nowego sprzętu ankietowani zamierzają przeznaczyć średnio 2880 zł. Za tę kwotę oczekują m.in., że ich nowe urządzenie będzie długo pracować na pojedynczym ładowaniu baterii. To kluczowy parametr – 95 proc. respondentów twierdzi, że czas pracy na baterii ma dla nich znaczenie. Do najważniejszych kryteriów wyboru należy również RAM, system operacyjny i specyfikacja procesora.

Oprócz wymienionych preferencji respondenci chcą przede wszystkim, by zakupiony sprzęt był niezawodny (60 proc.) i wystarczył na lata (48 proc.). Pomijając fakt, że nie pytano, ile lat zdaniem nabywcy powinien wytrzymać nowy laptop, sugeruje to, że klienci nadal nie mają zamiaru wymieniać często swojego sprzętu.

Większość – 49 proc. – preferuje zakup modelu z ekranem 14,1-16 cali. Małe laptopy (12-14 cali) interesują jedynie 12 proc. pytanych. Co ciekawe, 30 proc. ankietowanych chce mieć notebooka z wyświetlaczem większym niż 16-calowy.

 

Więcej danych z badania pokazuje infografika