Sprzedaż komputerów coraz bardziej wirtualna

29 proc. polskich konsumentów kupuje w internecie sprzęt komputerowy, a 32 proc. – telefony, tablety i akcesoria. Na elektronikę konsumencką, w tym RTV i AGD, wskazało 37 proc. – według raportu Ecommerce Foundation „Ecommerce Report: Poland 2019”, przygotowanego przy współudziale SAP-a.

To nieco mniejszy odsetek niż w badaniu Gemiusa, które pokazuje wzrostowy trend zakupów elektroniki w sieci.

Jak podaje raport Ecommerce Foundation, 61 proc. korzystających z internetu robi zakupy w e-sklepach. W zeszłym roku najaktywniejszą grupą klientów były osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia (33 proc.), choć młodszych konsumentów nie było wcale dużo mniej – 31 proc. ogółu. Osoby w wieku 35-49 stanowiły z kolei 25 proc. kupujących. Najmniejszy odsetek nabywców online to osoby powyżej pięćdziesiątki – 12 proc.

Okazuje się, że dla sprzedawców i marek najważniejsza jest obecność w mediach społecznościowych. Ponad połowa internautów (58 proc.) twierdzi, że w social media daje się zainspirować (i skusić). Wiele osób korzysta również z porównywarek cenowych (43 proc.), ale niewiele mniej szuka interesujących rzeczy bezpośrednio w sklepach internetowych (40 proc.).  

Polacy w ub.r. najczęściej na e-zakupach korzystali z laptopa (82 proc.) lub desktopa (62 proc.). Sprzedawcy powinni jednak pamiętać, że z roku na rok rośnie odsetek kupujących za pomocą smartfona. Pomiędzy 2017 a 2018 r. wzrósł on o 10 pp. – do 58 proc.

SAP podaje, że 61 proc. Polaków oczekuje, że firma będzie umiała ich zaskoczyć ofertą, 89 proc. liczy na odpowiedzi na swoje zapytanie w ciągu maksymalnie 24 godz., a 45 proc. zwraca uwagę na spójność promocji w sklepach online i stacjonarnych.

"Produkty i usługi są ważne, ale dzisiaj coraz częściej sprzedajemy doświadczenia z nimi związane. Klient pragnie być zauważony, zrozumiany i doceniony, nie chce być tylko anonimowym wpisem w bazie danych. Jeśli będziemy o nim pamiętali i utrzymywali z nim kontakt, trafiając w jego potrzeby i oczekiwania, sprawimy, że będzie miał dobre skojarzenia z naszą marką. A do lubianej marki ludzie zawsze będą chętnie wracać." – twierdzi Joanna Kosiorek, SAP Customer Experience Marketing Manager, CEE MU.

Na artykuły i usługi kupowane przez internet polski klient przeznacz coraz więcej pieniędzy. W 2019 r. według prognoz będzie to ok. 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Przeciętny nabywca wyda na zakupy internetowe ok. 2,8 tys. zł w 2019 r. Oznacza to, że łączna wartość zakupów polskich internautów wyniesie ok. 50 mld zł.