Google AdWords umożliwia precyzyjne dotarcie z reklamą do klienta, planowanie zasięgu geograficznego kampanii i daje szansę na szybki zwrot poniesionej inwestycji. Jednak żadna kampania reklamowa nie przyniesie efektów, jeżeli jest prowadzona w sposób nieprzemyślany i z błędami. Które z nich są najpoważniejsze, generując koszty bez oczekiwanych efektów? – według Hekko.pl.

1. Słowa kluczowe

Dobierając frazy kluczowe trzeba uważać, by przedstawiały promowane usługi czy produkty w odpowiednim kontekście i nie były zbyt ogólnikowe. Jedno słowo może mieć różne znaczenie. Np. „zamek” jest „błyskawiczny”, ale może też być „w drzwiach”. Warto korzystać z tzw. długiego ogona, łącząc słowo z nazwą promowanej marki lub nazwą miasta, w którym znajduje się firma (w przypadku działań o zasięgu lokalnym).

Należy zwrócić też uwagę, by słowa kluczowe, których często są setki lub tysiące, były właściwie pogrupowane. W przeciwnym razie reklama będzie wyświetlać się osobom niezainteresowanym. Aby uniknąć tej sytuacji, warto zapoznać się z Google AdWords Editor, dzięki któremu tworzenie struktury konta oraz wprowadzanie grup reklam i fraz będzie łatwiejsze.
    
2. Wykluczenia i dopasowanie przybliżone

Błędem jest stosowanie słów kluczowych wyłącznie w jednym dopasowaniu domyślnego trybu (tzw. przybliżonego). Wówczas reklama wyświetla się również dla zapytań zawierających słowa bliskoznaczne do podanego przez nas i to w różnych kontekstach. W końcu „strzyżenie psów” to nie to samo, co „strzyżenie żywopłotów”. Stosując wyłącznie ogólne dopasowania i brak wykluczeń narażamy się na zbieranie płatnego ruchu, który ma niewiele wspólnego z naszą ofertą.

3. Rozszerzenia reklam

Bez rozszerzeń reklama jest mniej efektywna. Warto je stosować, aby wyróżnić przekaz. Reklama z rozszerzeniami może zawierać linki do podstron, objaśnień, połączeń, informacji w witrynie oraz lokalizacji, natomiast warunkiem ich wyświetlania jest odpowiedni wynik jakości reklamy (Quality Score). 

4. Analiza i dane konwersji

Każda kampania, by odnosiła efekty, musi mieć jasno sprecyzowane cele (np. zakup produktu, zapis na newsletter, wypełnienie formularza kontaktowego itd.). Dlatego błędem jest brak danych dotyczących konwersji, pozwalających na analizowanie kampanii i jej optymalizację.

Kierowanie na stronę główną bardzo rzadko sprzyja konwersji. Najlepiej kierować użytkowników na odpowiednie podstrony serwisu.

5. Kontrola i hosting

Żadna kampania reklamowa nie może być pozostawiona samej sobie. W przypadku AdWords trzeba sprawdzać kliknięcia, to czy reklama nie została wyłączona z powodu złego doboru słów, albo czy nie skończył się budżet. Konto należy połączyć z Google Analytics, by analizować skuteczność płatnego ruchu.

Istotny jest wspomniany wcześniej wynik jakości, tzw. Quality Score. Gdy jest słaby to uniemożliwi wyświetlanie rozszerzeń, choć to jeszcze nie koniec „kar”. Podstawową konsekwencją jest bowiem wyższa cena, którą będzie trzeba płacić za kliknięcia w modelu aukcyjnym Google Adwords (co jest skorelowanie z niższą pozycją reklamy w wynikach).

Na wynik jakości wpływają trzy grupy czynników. Jednym z nich jest jakość strony docelowej, w tym szybkość wczytywania oraz stosowanie kompresji po stronie serwera. Warto o tym wiedzieć podczas wybierania hostingu, sprawdzając czy firma hostingowa np. regularnie doradza, jak można optymalizować swoje strony czy ustawienia serwera.

„Hosting stanowi istotny element budowania oceny strony www przez wyszukiwarkę oraz jej mechanizmy reklamowe, tym samym przyczyniając się do lepszej efektywności działań” – podsumowuje Jakub Dwernicki, prezes Hekko.pl.