Straty dostawców usług IT – firm software’owych, z powodu problemów z projektami w okresie pandemii wyniosły 52,85 mln zł. W tym największa suma – 38,7 mln zł – to konsekwencja utraty projektu, a reszta oznacza skutki jego ograniczenia, przesunięcia w czasie albo obniżenia wynagrodzenia – według badania przeprowadzonego przez organizację branżową SoDA (Software Development Association Poland).

Dane zbierano pomiędzy 25 marca i 20 kwietnia. Najwięcej odpowiedzi uzyskano w końcu marca br.

Największa grupa respondentów wskazała, że straty ich firm wyniosły od 100 do 500 tys. zł.

 

Wartość strat na projektach z powodu Covid-19 według ankietowanych

 

Mocno dostały po kieszeni zwłaszcza firmy obsługujące branżą turystyczną i hotele, a także handel detaliczny.

 

Całkowite straty w projektach IT w podziale na branżę, w której realizowano projekt/na klienta.

Szkody warte pół miliarda?

Jak przypomina SoDA, wartość rynku usługi IT w Polsce w 2018 r. wyceniono pomiędzy 12,37 mld zł (według ITwiz Best100) a 15 mld zł (według Computerworld Top200). Strata ponad 58 mln zł odzwierciedla więc ok. 0,35 proc. całego rynku. Gdyby jednak wziąć pod uwagę ilość wykazanych strat (podało je 76 firm ze 117 ankietowanych) oraz liczbę firm tworzących oprogramowanie w Polsce (800 – 900), powyższa wartość mogłaby być dużo wyższa – twierdzi SoDA. „Rozsądnym przypuszczeniem byłoby założenie strat w wielkości minimum 3.5 proc. rynku, o wartości rzędu pół miliarda zł” – stwierdzono.

Ubytek odpowiada ok. 5700 typowym pensjom programisty. Ponieważ większość kosztów rozwoju oprogramowania to koszty ludzi zaangażowanych w powstawanie projektów, przewiduje się, że poniesione szkody wpłyną również na zatrudnienie.

Uszczerbek dla firm software’owych na projektach oznacza również zmniejszenie wpływów do skarbu państwa o ok. 29,5 mln zł (VAT, CIT, ZUS) – oszacowano w raporcie.

 

Pandemia pomogła nielicznym

Niemal dwie trzecie firm z branży stwierdziło, że dotychczasowy wpływ Covid-19 na ich biznes był negatywny. Pozytywne efekty dostrzegło jedynie 6 proc. pytanych.

 

 

Większość przedsiębiorców przewiduje negatywny wpływ koronawirusa na prowadzenie firmy w perspektywie 12 miesięcy. Zdaniem SoDA pesymizm wynika w dużej mierze z aktualnej sytuacji (bieżące straty i negatywne doświadczenia wpływają na długoterminowe przewidywania).

„Interpretujemy te dane jako sygnał, że branża IT została dotknięta ekonomicznymi skutkami pandemii w trakcie pierwszych dni od wprowadzenia obostrzeń w Polsce związanych z koronawirusem. Ankietowani wykazują niepokój związany z rozwojem sytuacji ekonomicznej w lecie 2020, ale zauważamy również pierwsze sygnały poszukiwania nowych rozwiązań wspierających prowadzenie biznesu. Opierając się o tę interpretację, rekomendujemy firmom usługowym IT skupienie się na zaufaniu i komunikacji” – stwierdza organizacja branżowa.

 

 
Wpływu koronawirusa na działanie firmy w perspektywie 12 miesięcy: 1 oznacza negatywny wpływ, a 10 pozytywny.


 

 

Przyspieszenie cyfryzacji

Pojawiają się również nowe szanse w erze cyfryzacji, która właśnie zaczęła przyśpieszać – jak zauważyła część z ankietowanych. Niektóre firmy zanotowały nowe leady sprzedażowe. Są także jednak sygnały o spowolnieniu procesów decyzyjnych.

 

Zaufanie stanie się najcenniejszym towarem

Na podstawie danych z raportu SoDA rekomenduje, by w obecnej sytuacji pielęgnować kontakt ze swoimi klientami i wspierać ich przejście na komunikację zdalną.

„Możliwe, że będziemy świadkami nowej epoki dla branży IT, w której zaufanie będzie najbardziej docenianym towarem” – uważa organizacja.

W sytuacji, gdy transformacja cyfrowa przyspieszyła, obecnie jeszcze ważniejsze jest, by pozostać otwartym na potrzeby osób, które będą korzystać z usług danego dostawcy.

Ponieważ w chaosie pojawiają się nowe szanse, warto trzymać rękę na pulsie – rozważyć dywersyfikację źródeł informacji i angażować się w działania i społeczności w otoczeniu biznesu.

Klienci będą angażować się w projekty

Jak zaznaczono, aktualnie nie należy wyciągać z powyższych danych żadnych długofalowych trendów. Okres zamrożenia gospodarki minął i powstaje "nowa rzeczywistość".

„W tej nowej rzeczywistości, spodziewamy się, że coraz więcej projektów IT będzie tworzonych w staranny i przemyślany sposób, a klienci będą coraz bardziej angażować się w etapy ich powstawania ze względu na skrócenie dystansów wynikające z większego doświadczenia w komunikacji zdalnej” – stwierdza raport.