W ciągu ostatniej dekady 8 producentów zwiększyło swoje przychody na rynku przedsiębiorstw w sumie o ponad 200 mld dol. - ustalił Synergy Research. Sześciu z nich poprawiło się o ​​ponad 10 mld dol. w latach 2009-2019.

W najszybszym tempie w tym czasie przybywało zer na kontach Microsoftu - wzrost sprzedaży korporacji w segmencie enterprise wyniósł prawie 50 mld dol. w skali roku. W ciągu 10 lat obroty korporacji na rynku przedsiębiorstw zwiększyły się o 150 proc..

Następne w kolejności są Amazon, Huawei, Dell, Cisco i Salesforce. Google i Adobe nie osiągnęły poziomu 10 mld dol., ale ich poprawa i tak jest znacząca.

W ocenie analityków w minionej dekadzie jedną z ważniejszych zmian było pojawienie się firm ODM, wytwarzających ogromne ilości sprzętu dla hiperskalowych dostawców usług. Wypracowały ok. 17 mld dol. wzrostu obrotów, podczas gdy 10 lat wcześniej wartość ta była bliska zera.

Ośmiu markowych producentów wraz z ODM w sumie potroiło swoje przychody na rynku enterprise w ciągu dekady, do 320 mld dol.

Co istotne, mimo wielu przejęć, znacząca część wzrostu miała organiczny charakter. Jednym wyjątkiem jest Dell, który kupując EMC, wraz z VMware i kilkoma mniejszymi firmami w 2016 r., ponad dwukrotnie zwiększył sprzedaż w sektorze przedsiębiorstw.

 

Głównymi segmentami, na których firmy z zestawienia generowały wzrosty, były usługi i oprogramowanie infrastruktury chmurowej (w szczególności SaaS) oraz, w mniejszym stopniu, rozwiązania do współpracy, przełączniki ethernetowe i serwery.

 

Producenci, którzy zwiększyli przychody na rynku IT dla przedsiębiorstw w latach 2009 - 2019 i ich główne obszary wzrostu

 

 

Co istotne, ranking nie pokazuje wszystkich dostawców IT, którzy wypracowali największy wzrost przychodów w segmencie przedsiębiorstw, lecz tych, którzy wywarli najbardziej znaczący wpływ na rynek.

 

Rynek zmienił się nie do poznania

"Pod wieloma względami rynek IT dla przedsiębiorstw w 2019 r. zmienił się nie do poznania w porównaniu z 2009 r." - komentuje John Dinsdale, główny analityk w Synergy Research Group.

Dziesięć lat temu Amazon i Google praktycznie nie były obecne w sektorze przedsiębiorstw, a Salesforce dopiero zaczynał. W 2009 r. te trzy firmy łącznie osiągnęły ponad 60 mld dol. przychodów w sektorze enterprise.

Huawei gwałtownie urósł w ciągu dekady dzięki dynamicznie rozwijającemu się rynkowi chińskiemu i koncentracji na nowych regionach i segmentach produktów.

Dell wchłonął niektórych dużych producentów, a Cisco stale zwiększało swoje sieci i UC.