Zaledwie 8 proc. badanych firm w Polsce twierdzi, że są w pełni przygotowane na każde zagrożenie bezpieczeństwa. Ponad 2/3 (67 proc.) utrzymuje, że stosuje różnego rodzaju ochronę, ale wciąż doskonali się w tym obszarze. Deklaracje dotyczące zabezpieczania danych złożyło ponad 50 proc. badanych spółek oraz jednoosobowych działalności gospodarczych – w badaniu Kantar dla Volkswagen Financial Services, w którym pytano MŚP.

Szybkie szkolenie na forum

Jak się okazało, głównym źródłem wiedzy polskich przedsiębiorców o bezpieczeństwie cyfrowym są portale, a także… fora internetowe. Wymieniono także szkolenia online i kursy organizowane przez firmy zewnętrzne.

Sporo, bo 1/5 firm nie ma wystarczającej wiedzy o bezpieczeństwie cyfrowym i deklaruje, że nie przywiązuje do tego wagi. Tymczasem 20 proc. ankietowanych przedsiębiorstw, w tym jednoosobowych, twierdzi, że w minionym roku padło ofiarą ataku hakerskiego.

Niewielkie skutki ataków?

Niemal połowa (45 proc.) badanych i zaatakowanych w 2019 r. firm utrzymuje, że nie odczuła skutków ataków, ale 10 proc. utraciło dane lub doznało związanych z nimi szkód, a 6 proc. musiało na pewien czas zaprzestać działalności.

Blisko 1/5 firm wśród największych zagrożeń bezpieczeństwa IT wymienia brak świadomości wśród swoich pracowników, a 22 proc. czuje się zagubiona – jako zagrożenie wskazuje dużą ilość nowoczesnych technologii i trudność w ich zabezpieczeniu.

 

Połowa twierdzi, że ma specjalistów od ochrony IT

W badanej grupie, w 50 proc. przypadków, za bezpieczeństwo IT odpowiada dedykowany zespół. Z kolei 1/3 przedsiębiorstw zleca to zadanie na zewnątrz, natomiast 20 proc. deklaruje, że w ich firmach nie ma osób, które zajmują się tym zagadnieniem.

Niemal 1/5 firm (19 proc.) przeniosło dane do chmury utrzymywanej przez dostawcę zewnętrznego, 6 proc. planuje to zrobić w ciągu najbliższych 12 miesięcy, ale 73 proc. nie ma takich planów.

W badanym gronie tylko 17 proc. firm jest ubezpieczone na wypadek ryzyka ataku cybernetycznego.

W badaniu przeprowadzonym na początku br. wzięło udział 800 MŚP i klientów indywidualnych. Ankietę prowadzono za pomocą wywiadu telefonicznego i internetowego.