AB chce zwiększać rentowność
W I kwartale 2013 r. Grupa AB wypracowała 1,35 mld zł obrotów, czyli o 35 proc. więcej niż w I kw. 2012 r. Zysk netto był mniejszy, co jednak zdaniem szefa finansów spółki jest wynikiem jednorazowych zdarzeń. Spółka szykuje działania, mające na celu poprawę rentowności.
Skonsolidowany zysk netto AB w minionym kwartale (dla spółki był to III kw. roku obrotowego 2012/13) wyniósł 6,2 mln zł wobec 8,3 mln zł w I kw. 2012 r. Zysk EBITDA to 15,13 mln zł wobec 13,8 mln zł w I kw. 2012 r. (prawie 10 proc. na plusie rok do roku).
Jednostkowe przychody ze sprzedaży AB S.A. wyniosły w I kw. 2013 r. 992 mln zł, czyli o 57 proc. więcej niż w I kw. ub.r. Zysk netto zamknął się w kwocie 2,2 mln zł, tj. zmniejszył się o 47 proc.
Po trzech kwartałach roku obrotowego 2012/13 (1 lipca 2012 r. – 31 marca 2013 r.) AB odnotowało 4,12 mld zł przychodów (z tego w Polsce ze sprzedaży zewnętrznej – 2,76 mld zł). Dla porównania, analogiczny okres roku 2011/12 zakończył się sprzedażą na poziomie 3,37 mld zł, co oznacza 22-procentowy wzrost rok do roku. Zysk netto po trzech kwartałach 2012/13 wyniósł 32,2 mln zł wobec prawie 40 mln zł rok wcześniej.
– W wyniku Grupy za I kwartał 2013 roku ujęto zdarzenie o charakterze jednorazowym na kwotę 1,9 mln zł. Ponadto, do dnia bilansowego nie została rozliczona kwota 2,6 mln zł dodatnich różnic kursowych – komentuje Grzegorz Ochędzan, Dyrektor Finansowy AB – Te dwa zdarzenia spowodowały obniżenie wyniku, który bez ich uwzględnienia, byłby wyższy o 4,5 mln zł na poziomie zysku brutto, tj. 3,6 mln zł na poziomie zysku netto.
– Zachowanie równowagi między wzrostem udziałów rynkowych, a rentownością będzie dla nas priorytetem w najbliższym czasie – mówi prezes AB Andrzej Przybyło. – Trwają prace nad programem działań ukierunkowanych na sukcesywne zwiększanie rentowności przy zachowaniu dużej dynamiki sprzedaży. Rozwijamy również marki własne.
AB poinformowało, że w minionym kwartale liczba obsługiwanych klientów wzrosła o 18 proc. rok do roku. W planach spółki jest dalsze poszerzanie bazy klientów.
– Wzrost sprzedaży na rynki zagraniczne w strukturze naszych przychodów ma na celu nie tylko zwiększenie przychodów, ale również sondowanie lokalnych rynków pod kątem potencjalnych akwizycji. – mówi Andrzej Przybyło, prezes AB.
Zdaniem AB rośnie znaczenie e-commerce w handlu. Spółka zapewnia, że obecność w Internecie, w pełni zautomatyzowane zaplecze logistyczne oraz nowoczesny magazyn pozwala na zwiększenie sprzedaży przy zachowaniu niskich kosztów. – Wystartowaliśmy właśnie z nową platformą ABOnline, która pomoże nam nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale również pozytywnie wpłynie na naszą rentowność – mówi Patrycja Gawarecka, Dyrektor Sprzedaży w AB.
Kolejnym z istotnych obszarów działalności AB staje się outsourcing usług logistycznych dla klientów i partnerów firmy.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.