AB: „dobre zyski” mimo presji
„Wyniki I kw. pokazują, że w każdych warunkach potrafimy generować dobre zyski”- twierdzi prezes Andrzej Przybyło.
W I kw. 2018 r. (III kw. roku finansowego 2017/2018) grupa AB osiągnęła przychody ze sprzedaży o wartości 1,8 mld zł (-2,5 proc. r/r). EBITDA wyniosła 21,6 mln zł, a zysk netto – 10,2 mln zł (-22 proc.). Marża zysku brutto wyniosła 4,9 proc. Wskaźnik zadłużenia ogółem oraz wskaźnik zadłużenia finansowego netto do kapitałów własnych poprawiły się o 5 pkt. proc., do odpowiednio 62 proc. i 49 proc. W czterech ostatnich kwartałach grupa AB wypracowała 109 mln zł EBITDA i 62 mln zł zysku netto przy ponad 8,4 mld zł przychodów ze sprzedaży.
– Wyniki pierwszego kwartału 2018 r. pokazują, że w każdych warunkach potrafimy generować dobre zyski w oparciu o mocny bilans – komentuje Andrzej Przybyło, założyciel i prezes AB. Według niego obecnie co trzeci produkt IT w Polsce, Czechach, na Słowacji pochodzi ze spółek grupy.
Dodaje, że prognozy gospodarcze na 2019 r. wyglądają nieźle, a grupa ma bazę do rozwoju na dobrym poziomie.
AB zauważa, że w I kw. br. widać było w Polsce istotną presję na marże, przede wszystkim w dystrybucji IT do sieci detalicznych, co według spółki jest wynikiem agresywnej polityki handlowej konkurentów.
Także w podsumowaniu trzech kwartałów roku finansowego (1 lipca 2017 r. – 31 marca 2018 r.) zysk netto grupy zmniejszył się – do 48,8 mln zł z 55 mln zł przed rokiem, przy większych przychodach (6,453 mld zł wobec 6,298 mld zł).
Jednostkowo w trzech kwartałach spółka AB S.A. również odnotowała spadek zysku – do 34,4 mln zł wobec 40,1 mln zł, przy większych obrotach niż rok wcześniej – 3,683 mld zł wobec 3,665 mld zł.
Spadek obrotów w I kw. br. szef finansów grupy wyjaśnia rezygnacją z niskomarżowych kontraktacji. Wartość zapasów zmniejszyła się do 945,5 mln zł na koniec marca br.
– Nie wchodzimy w takie rzeczy, by zapasy leżały przez 4,6 czy 10 miesięcy – deklaruje dyrektor finansowy i członek zarządu AB, Grzegorz Ochędzan. W magazynie AB jest dostępnych obecnie 96 tys. produktów.
Wyjaśnia, że płynność w grupie I kw. br. pogorszyła spółka czeska, bo zapłacono za zapasy, które weszły na magazyn w lutym. Zauważa ponadto, że w Czechach wzrosła sprzedaż poza autoryzowanym kanałem: w związku taniejącym dolarem pojawiły się produkty mobilne sprowadzane zza granicy, co ograniczyło popyt w autoryzowanej dystrybucji. Natomiast jednostkowo cash flow w AB S.A. za 3 kwartały wyniósł 68 mln zł.
Wskaźnik kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu (SG&A) wyniósł w I kw. 2018 r. 2,7 proc. wobec 2,93 proc. w I kw. 2017 r. Koszty zarządu spadły, ale sprzedaży były wyższe, bo – jak wyjaśniał Grzegorz Ochędzan – część bonusów wypłacanych dla klientów AB mieści się w kosztach sprzedaży.
Jak zauważył prezes spółki, stara prawda, iż dystrybucja to finansowanie i logistyka, nadal jest aktualna. – Kto o to dba, ten wygrywa – twierdzi szef AB.
Długofalowe projekty
Wzrost obrotów w skali ponad 20 proc. w ujęciu rok do roku AB odnotował m.in. na rozwiązaniach chmurowych, Digital Signage i AGD/RTV. To tylko niektóry przykłady projektów wskazywanych jako długofalowe. Jak utrzymuje prezes Przybyło, grupa przewiduje zmiany rynkowe wcześniej niż konkurencja, co pozwala z wyprzedzeniem zająć dogodną pozycję na perspektywicznych rynkach. Stawia na przewidywalny biznes i systematyczny rozwój obszarów uznanych za przyszłościowe.
W chmurze obroty grupy wzrosły o 22 proc., a ilość usług – o 28 proc. AB oferuje w modelu cloud głownie usługi Microsoftu. Oprócz tej firmy w ofercie jest dwóch innych producentów, ale, jak przyznano, wolumeny sprzedaży są znacząco niższe.
– Chmura oznacza dla grupy AB budowę dużego obszaru biznesowego, opartego o przychody abonamentowe. Model abonamentowy jest wybierany nie tylko przez dojrzałe organizacje, ale też start-upy, które nie mają środków na inwestycje w profesjonalny sprzęt w swojej organizacji – twierdzi Zbigniew Mądry, członek zarządu ds. handlowych w AB.
Na Digital Signage wzrost obrotów wyniósł 26 proc. r/r w I kw. br., a liczby klientów – 48 proc.
– Na pewno będziemy rozwijali ten segment. Zbudowaliśmy już portfolio produktowe pod LED-y – informuje Andrzej Przybyło.
Sprzedaż sprzętu dla graczy wzrosła o 107 proc. r/r w Polsce i 62 proc. r/r w Czechach i na Słowacji. To kolejny rosnący i perspektywiczny biznes według zarządu.
Czeska spółka grupy – AT Computers – wprowadziła na lokalny rynek nową sieć franczyzową w formacie shop-in-shop (X-Play), najpierw w Czechach, w ostatnio na Słowacji – łącznie jest to 185 punktów sprzedaży.
Wśród obszarów rozwoju AB niezmiennie jest wymieniane e-commerce, w związku ze wzrostem znaczenia cyfrowych kanałów sprzedaży.
Obroty generowane automatycznie (bez udziału handlowców) poprzez bramkę XML wzrosły w I kw. br. o 20 proc. r/r, a liczba integracji klientów firmy z systemem sprzedażowych poprzez bramkę – o 58 proc. O jedną trzecią wzrosła wartość zamówień poprzez moduł Allegro, a 2,5-krotnie – liczba profesjonalnych prezentacji produktów w trybie 360 stopni, udostępnianych klientom przez AB.
Ilość wysyłek typu dropshipping wzrosła o 19,2 proc.
– Te relacje są ważne, bo mamy infrastrukturę do tego typu usług. To silniej przywiązuje klientów do dystrybutora – zauważa prezes.
AB nadal inwestuje również w obszar inteligentnego domu. W ub.r. utworzono odpowiedni dział.
– Warto rozwijać smart home, bo w przyszłości w tym obszarze będzie mocna konwergencja, a portfolio poszerza się – zauważa prezes.
AB wchodzi też w rządowy program „Aktywna Tablica”, rozwijany poprzez Alsen.
Z kolei w sieci RTV i AGD Kakto wzrost obrotów wyniósł 20 proc. To także jeden z długofalowych projektów grupy. Na koniec marca 2018 r. sieć liczyła 238 punktów sprzedaży.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.