AB: e-commerce priorytetem
Grupa inwestuje w rozwój sprzedaży internetowej, liczy na coraz większy kawałek tortu na rosnącym o miliardy rynku. W I kw. br. wynik AB obciążyły koszty związane z nowym centrum dystrybucyjnym w Magnicach. Solidne wzrosty odnotowała ponownie czesko-słowacka spółka zależna ATC, na krajowym rynku popyt był słaby.
Grupa AB w okresie styczeń-marzec 2016 r. (trzeci kwartał roku finansowego 2015/2016) wypracowała 1,707 mld zł przychodów, czyli trochę więcej niż przed rokiem (+0,85 proc.). Wynik EBIDTA wyniósł 24,8 mln zł (+1,45 proc.), a zysk netto – 12,39 mln zł, o 8,49 proc. mniej niż w I kw. ub.r.
Spółka wyjaśnia widoczny spadek zysku kosztami migracji magazynu do nowego centrum dystrybucyjnego w Magnicach. Mianowicie bez uwzględnienia tego czynnika wynik EBITDA wzrósł szacunkowo o 5,2 proc., a skorygowany zysk netto to 13,41 mln zł, co oznacza spadek już tylko o 0,83 proc. rok do roku. AB przekonuje ponadto, że porównywalność wyników finansowych rok do roku zaburza dodatkowo rozpoczęcie naliczania w IV kw. 2015 r. amortyzacji nowego centrum dystrybucyjnego (ok. 1 mln zł na kwartał) oraz ponoszenie kosztów finansowania nowej inwestycji. Podkreślano wyraźny spadek długu netto – o 75 proc., czyli ponad 17 proc. wobec stanu na koniec grudnia 2015 r.
Wynik skonsolidowany podciągnęła w górę należąca do grupy AB spółka ATC, działająca w Czechach i na Słowacji, która odnotowała spore wzrosty kolejny kwartał z rzędu. Jej przychody poprawiły się o 27,58 proc., do 747,39 mln zł, a zysk netto w podobnej skali – o 26,29 proc., do 5,59 mln zł. Tym samym za południową granicą grupa AB wygenerowała w minionym kwartale 45 proc. skonsolidowanego zysku (i 44 proc. przychodów).
W kraju spowolnienie
Na polskim rynku w I kw. br. nastąpiło natomiast spowolnienie – przyznał podczas prezentacji wyników grupy Grzegorz Ochędzan, dyrektor finansowy i członek zarządu AB. Według niego są dwie zasadnicze przyczyny tego zjawiska: mniejsze odbiory sprzętu przez dużych detalistów oraz znaczny spadek liczby przetargów (w porównaniu z I kw. ub.r. ilość publicznych przetargów IT spadła o połowę). W opinii szefa finansów spółki retail zamawiał mniej, bo jest pod presją ubezpieczycieli, by utrzymywać niskie stany magazynowe. Firmy ubezpieczeniowe uważnie patrzą na ten wskaźnik po spektakularnych bankructwach Domeksu i Mix Electronics w minionych latach. Tymczasem retailerzy zatowarowali się w IV kw., robiąc tradycyjnie na koniec roku większe zamówienia.
Z kolei mała liczba przetargów jest związana z oczekiwaniem na środki z funduszy unijnych.
– Mniej jest nie tylko przetargów publicznych, lecz także ogłaszanych przez firmy – zaznaczył Grzegorz Ochędzan. Według niego w II kw. w tym obszarze nie widać poprawy. Nieznacznie większy niż w I kw. jest natomiast popyt ze strony retailu.
Dyrektor podkreślił, że słaby popyt w I kw. br. nie był tylko polskim problemem. Osłabienie na rynku widać było w całej Europie. Według Contextu sprzedaż w europejskiej dystrybucji IT zmniejszyła się średnio o 2,2 proc. rok do roku, najwięksi producenci PC i tabletów odnotowali spadki.
Tort za 50 mld zł
AB liczy na spodziewany wzrost sprzedaży na rynku e-commerce w Europie, szczególnie w regionie CEE. Z danych przedstawionych przez spółkę wynika, że można oczekiwać wzrostu wartości e-handlu w Polsce z obecnych około 32 mld zł rocznie do około 81 mld zł za kilka lat (co dałoby udział e-handlu w sprzedaży na poziomie aktualnej średniej unijnej – 8,4 proc. wobec 3,3 proc. w Polsce – dane PMR). Z tej kalkulacji wynika, że do podziału w najbliższych latach na rynku e-handlu (wszystkich produktów) będzie o ponad 49 mld zł więcej niż dziś.
– Chcemy odkroić część tego tortu – przyznał Grzegorz Ochędzan. W związku z tym strategicznym priorytetem AB jest rozwój kanałów sprzedaży e-commerce na różnych rynkach (SMB, enterprises, retail, telco oraz eksport). Według danych grupy w I kw. br. AB odnotowało 53,7 proc. wzrostu obrotu (r/r) przez kanały e-commerce.
– Oczekujemy nowego rozdania na rynku obsługi dystrybucyjnej handlu internetowego. Wygrają tylko przygotowani do zaoferowania sklepom internetowym pełnej obsługi dystrybucyjnej, np. dropshippingu – twierdzi prezes Andrzej Przybyło. Zapewnia, że dzięki nowemu centrum dystrybucyjnemu w Magnicach grupa jest przygotowana na wykorzystanie tej szansy. Na inwestycję w Magnicach AB przeznaczyło blisko 129 mln zł, z tego 24,3 mln zł stanowiło dofinansowanie UE.
AB poinformowało także o znacznie większej sprzedaży rozwiązań Digital Signage (+30 proc. r/r) i RTV/AGD (+25 proc. rok do roku). Grupa zapewnia, że umacnia się na rynku produktów zaawansowanych (serwery i storage, DS, bezpieczeństwo, oprogramowanie, sieci, zasilanie).
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.