Praca zdalna i rozwiązania do współpracy, bezpieczeństwo cyfrowe oraz wirtualna i rozszerzona rzeczywistość (VR/AR) to przykładowe trendy rynkowe, które mają przyczynić się do wzrostu grupy AB w kolejnych okresach – wynika z informacji zarządu spółki na konferencji wynikowej.

Koronawirus pomoże pracy zdalnej

Jako zauważano, praca zdalna jest coraz bardziej powszechnym zjawiskiem, na co wskazują dane ze świata. Coraz więcej osób pracuje poza biurem. W USA w ciągu dekady liczba takich pracowników wzrosła o 115 proc. – według danych przedstawionych na konferencji. To wymaga wyższych nakładów na systemy wideokonferencyjne i rozwiązania do pracy współdzielonej – podkreślano.

„Ten trend będzie przyspieszał z powodu koronawirusa. Duże konferencje odbywają się w formie webex, wideokonferencji, ale trzeba mieć do tego własny sprzęt. Nawet ci, którzy dotąd stali z boku, muszą go mieć. Ten trend będzie silnie rozwijał się w najbliższym czasie” – uważa dyrektor finansowy i członek zarządu AB, Grzegorz Ochędzan.

Poinformował, że AB włącza do oferty rozwiązania do komunikacji i współpracy, prowadzi już szkolenia w tym zakresie.

Dwucyfrowy wzrost w bezpieczeństwie cyfrowym

Według danych i prognoz przytaczanych na konferencji segment bezpieczeństwa cyfrowego jeszcze długo będzie znajdował się na ścieżce wzrostu – mianowicie średni roczny wzrost na światowym rynku ma wynieść 12,6 proc. do 2027 r. W 2018 r. 68 proc. polskich firm doświadczyło cyberataków, co w ocenie AB mocno napędza rozwój tego segmentu w Polsce. W 2019 r. 48 proc. polskich przedsiębiorców planowało zwiększyć wydatki na bezpieczeństwo.

Poinformowano, że AB negocjuje kolejne umowy dystrybucyjne w tym obszarze.

„Można spodziewać się, że w kolejnych miesiącach będą nowi dostawcy w naszej ofercie” – zapowiedział Grzegorz Ochędzan.

Realny biznes na wirtualnych rozwiązaniach

Z kolei co do VR, to globalny rynek będzie rósł średnio o 34,5 proc. rocznie do 2025 r. – według zaprezentowanej prognozy. Dystrybutor spodziewa się rosnącego zapotrzebowania na takie rozwiązania m.in. dzięki temu, że generują oszczędności dla firm (niższe koszty transportu, materiałów). Oceniano, że szczególnie w takich branżach jak rozrywka, eventy, szkolenia, a także ratownictwo medyczne, sztuka, VR znajduje zastosowanie.

„Budujemy świadomość wśród użytkowników” – twierdzi Grzegorz Ochędzan. Poinformował o szkoleniach poświęconych VR, jak i o tym, że AB negocjuje kolejne umowy dystrybucyjne w obszarze VR.

Wśród innych trendów wskazano Przemysł 4.0, 5G, Wi-Fi 6 oraz IoT, a także XaaS (wszystko jako usługa).

 

"Dystrybucja oprogramowania przejdzie do chmury"

Zarząd AB podkreślał także znaczenie dla dystrybutora innych w jego ocenie perspektywicznych segmentów, takich jak chmura.

„Jesteśmy przekonani, że cała dystrybucja oprogramowania będzie przechodziła do chmury. Ten, kto jest na to gotowy, zyska” – uważa prezes Andrzej Przybyło.

W 2019 r. obroty grupy AB na rozwiązaniach chmurowych zwiększyły się o 57 proc. (spółka nie podaje kwot), a liczba usług – o 89 proc. Zapewniono, że grupa AB jest największym dystrybutorem cloud w regionie.

Według szefa spółki w zakresie oferty chmurowej aktualne zakupy klientów przekładają się na wyższe kolejne zakupy, dlatego AB koncentruje się na budowie bazy usług, bo w ocenie zarządu gwarantuje to długoterminowy wzrost.

85 proc. transakcji online

Powtórzono również, że AB od dawna inwestuje w e-commerce. Wzrost sprzedaży na klientach WWW w 2019 r. wyniósł 14 proc. Przygotowano nową ofertę shopper – dla reselerów, by mogli własny sklep stworzyć – poinformował Grzegorz Ochędzan.

Według danych AB w 2019 r. 85 proc. transakcji zawarto online.

"Staramy się sprowadzić ruch na platformę internetową, bo dla nas jest to wydajność i oszczędność" – zaznaczył CFO.

Z kolei w stosunkowo nowym w AB segmencie, jakim jest Digital Signage, wzrost obrotów w IV kw. 2019 r. wyniósł 20 proc., przy liczbie klientów większej o 2 proc. r/r.