AB: lepszy rok, ale nadchodzą ciemne chmury
Zakończy się wojna cenowa w dystrybucji, jednak nie ma powodu do świętowania. Widać już nowe ryzyka - zauważa DM BOŚ w raporcie dotyczącym AB.
Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska obniżył cenę docelową akcji AB z 35,10 zł do 32,40 zł. Jednocześnie podtrzymuje rekomendację "kupuj". Wydano ją, gdy akcje AB kosztowały 20,60 zł.
DM BOŚ przewiduje, że w roku finansowym 2019/20, który zakończy się 30 czerwca br., AB wypracuje większy zysk (+11 proc.) niż w poprzednim roku (2018/19). Wynik netto spadł wówczas (-6 proc. r/r), w konsekwencji wojny cenowej, prowadzonej przez Also, które było zdeterminowane, by zwiększyć swój udział w polskim rynku – stwierdzono w analizie.
Według raportu w bieżącym roku (2019/20) AB skorzysta na zakończeniu wojny cenowej po finalizacji przejęcia ABC Daty przez Also. Ponadto sprzyjają mu trendy na rynku wywołane pandemią – zwiększony popyt na sprzęt do domowych biur i edukacji.
Przyszły rok będzie trudniejszy
Nadchodzący rok obrotowy 2020/21 (1 lipca 2020 r. – 30 czerwca 2021 r.) nie wygląda już jednak tak dobrze – ocenia DM BOŚ. Spodziewa się spadku zysku AB w jednocyfrowej skali (-5 proc. r/r). Także sprzedaż według prognozy będzie niższa. Jednak te przewidywania mogą się zmienić, biorąc pod uwagę skalę recesji w Polsce i Czechach – zastrzeżono w raporcie.
Papiery AB z dyskontem
Mimo ryzyka recesji i spadku zysku w przyszłym roku, została podtrzymana prognoza dwucyfrowego wzrostu ceny papierów spółki w 12-miesięcznej perspektywie. Według DM BOŚ wrocławski dystrybutor jest stosunkowo nisko wyceniany na GPW. Biorąc pod uwagę wskaźniki ceny do zysku oraz wartości przedsiębiorstwa do EBIDTA (EV/EBIDTA) dyskonto wobec porównywalnych firm wynosi 30 proc. i 50 proc. – wylicza DM BOŚ.
10 mld zł dopiero za 2 lata
W roku 2019/20 DM BOŚ przewiduje przychody grupy AB na poziomie bez mała 9,84 mld zł, co oznacza sprzedaż większą o ponad 1 mld zł wobec poprzedniego roku (8,79 mld zł). EBIDTA ma wynieść 108,3 mln zł (rok poprzedni: 98,3 mln zł).
W nadchodzącym od 1 lipca br. roku 2020/21 obroty AB mają wynieść 9,69 mld zł, a więc o ok. 150 mln zł mniej niż w roku 2019/20. EBIDTA będzie natomiast wyższa: 112,4 mln zł.
Dopiero w roku 2021/22 AB powinno przekroczyć 10 mld zł skonsolidowanej sprzedaży – według prognozy.
Wzrost zysku w końcu 2019 r.
W IV kw. 2019 r. (II kw. roku obrotowego 2019/20) grupa AB osiągnęła 3,256 mld zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży (+9,5 proc. r/r). Zysk netto wzrósł o 12,7 proc., do 26,7 mln zł, przy marży brutto 3,4 proc. (-0,1 pkt proc. r/r).
W pierwszych tygodniach 2020 r., tj. przed wybuchem pandemii, ale już po finalizacji przejęcia ABC Daty, presja cenowa ze strony Also na polskim rynku nie zmniejszyła się – w ocenie zarządu AB.
Katalizatory wzrostu AB według raportu DM BOŚ to m.in.:
– koniec wojny cenowej z Also
– wzrost rynku IT
– rozwój nowych segmentów w ofercie dystrybutora, jak enterprise i usługi chmurowe
– cyfryzacja usług i upowszechnienie home office
– wejście na nowe rynki zagraniczne
Jako czynniki ryzyka wskazano m.in.:
– rosnący udział zagranicznych dystrybutorów na polskim rynku, w tym Also
– agresywna wojna cenowa w Polsce i Czechach, prowadząca do spadku rentowności
– rosnący koszt ubezpieczeń należności
– wolniejszy niż zakładano wzrost wydatków na IT
– recesja, która znacznie ograniczy popyt konsumencki
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.