„Byliśmy atakowani, dlaczego inwestujemy w magazyny. Teraz korzystamy z tych inwestycji. Dostępne indeksy produktowe muszą być realne, towar musi czekać na klienta. Bufor daje duży komfort i bezpieczeństwo w razie zawirowań, takich jakie obserwujemy. Jesteśmy beneficjentem tej sytuacji” – mówił prezes AB Andrzej Przybyło na konferencji wynikowej spółki, nawiązując do informacji o zmniejszeniu produkcji w Chinach z powodu epidemii koronawirusa.

Według danych AB w magazynie jest dostępnych 100 tys. indeksów produktowych. W 2016 r. otwarto oficjalnie centrum logistyczne w Magnicach wybudowane kosztem 129 mln zł.

„Teraz posiadać zapasy i mieć czym handlować to jest dobra informacja. Mamy ponad 1 mld zł zapasów.” – poinformował prezes AB.

W IV kw. 2019 r. zapasy wyniosły 1,13 mld zł, o 13 proc. więcej (tj. o ponad 130 mln zł) niż rok wcześniej.


Koronawirus: widać poprawę

Według informacji szefa AB nie widać wpływu epidemii na popyt na polskim rynku, ani na podaż.

„Nie widzimy wpływu koronarwirusa na biznes. Jeśli już, to bardzo niewielki. Mamy np. jednego producenta monitorów z Wuhan [centrum epidemii w Chinach]. Zawiesił produkcję, ale my mieliśmy bufory towaru.” – podkreślił szef AB. Z napływających z Chin informacji wynika, że produkcja tego vendora zostanie wznowiona.

Szef AB zaznaczył, że widać wychodzenie w kryzysu. Coraz więcej firm sygnalizuje, że mają już 100 proc. produkcji lub będą mieli – poinformował szef AB.

Jak zauważył dyrektor finansowy Grzegorz Ochędzan, dostępność towaru niektórych marek ostatnio nawet poprawiła się, co może wynikać z innego klucza podziału dostępnego towaru na globalny rynek w związku epidemią.

„U jednego światowego lidera mamy większą dostępność niż wcześniej. Bo przestały się liczyć lepsze i gorsze rynki, towar jest dzielony równo. Mamy większą alokację.” – poinformował dyrektor finansowy.

Jak zauważył, sytuacja z epidemią nie jest przewidywalna, więc nie można przesądzać, że dostępność towaru będzie tylko rosła. Nie da się też obecnie powiedzieć, czy i jak zareaguje strona popytowa w dłuższej perspektywie.


Problemy z procesorami gorsze niż koronawirus

Według szefów AB na sprzedaż dystrybutora większy wpływ mają nadal problemy z dostępnością procesorów Intela, niż epidemia o której ostatnio tak dużo się mówi. Dla producentów notebooków nadal jest to największy problem w Chinach - stwierdzono.


"Mocni będą jeszcze mocniejsi"

Prezes Andrzej Przybyło ocenia, że widoczne teraz turbulencje na rynkach jeszcze wzmocnią firmę.

„Gdy są zawirowania, mocni stają się jeszcze mocniejsi, a słabsi jeszcze słabsi” – powtórzył szef AB przytaczane wcześniej motto.

Podkreślił, że w sytuacji niepewności na rynkach dla dystrybutora liczy się zdolność finansowa, kapitały własne oraz to, kto jest w stanie więcej towaru kupić i więcej magazynować.

Liderzy AB wskazywali na silne fundamenty finansowe grupy.

Finansowanie zewnętrzne opiera się na kredytach – niemal w 60 proc. i obligacjach – 40 proc.

„Źródła finansowania wykorzystujemy niespełna w 50 proc.” – zauważył Grzegorz Ochędzan.

 

Wysoka wartość limitów kredytowych

Limity kredytowe dla klientów AB są wykorzystane w 57 proc. (1,383 mld zł), a limity od dostawców AB – w 52 proc. (1,295 mld zł) – według danych na koniec ub.r.

Współczynnik szkodowości wyniósł w minionym półroczu 0,0051 proc., tj. 5,1 promila. Jest to wartość szkód do obrotu netto. Według szefa finansów AB powstały one wskutek upadłości mniejszych firm i ubezpieczonych należności od nich.

„Ostatnio nie notujemy tego typu przypadków” – poinformował dyrektor.

Wskaźnik zadłużenia ogółem wyniósł 68,2 proc. na koniec 2019 r.

Wskaźnik zadłużenia do kapitałów własnych - 33 proc. (od kilku lat na podobnym poziomie).

Wskaźnik płynności bieżącej – 1,45.

Wskaźnik kosztów SG&A dla grupy - 2,0 proc.

 

Większy zysk grupy AB


W IV kw. 2019 r. AB wypracowało 3,256 mld zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży (+9,5 proc. r/r) przy 3,4 proc. marży brutto wobec 3,5 proc. rok wcześniej.

Zysk na sprzedaży wzrósł o blisko 40 proc., EBIDTA - o 9,7 proc., do 39,4 mln zł, a zysk netto o 12,7 proc., do 26,7 mln zł.

W całym roku kalendarzowym 2019 grupa AB wypracowała 9,4 mld zł obrotów.