AB podsumowało dobry rok
W zakończonym 30 czerwca br. roku finansowym przychody grupy AB zwiększyły się o 6 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, do 5,8 mld zł. Zysk netto wzrósł o 37,5 proc., do 57,3 mln zł. Dystrybutor poinformował o szybkim rozwoju swojej nowej sieci franczyzowej.
Grzegorz Ochędzan, członek zarządu AB ds. finansowych, wyjaśnił, że do najwyższych w historii wyników finansowych przyczynił się wzrost sprzedaży do integratorów, rozwój sieci franczyzowych (m.in. Alsen w Polsce, Comfor, Premio i Triline na rynku czeskim i słowackim), znaczny wzrost w e-commerce, AGD i RTV oraz przychody osiągnięte dzięki nowym umowom dystrybucyjnym, m.in. z Apple.
W ujęciu rok do roku na koniec czerwca br. rentowność kapitałów własnych (ROE) grupy AB wzrosła z 9,9 prpc. do 12,35 proc., a rentowność kapitału pracującego z 9,11 proc. do 11,62 proc. Przepływy operacyjne były wyższe o 72 mln zł. Spadły wskaźniki zadłużenia, w tym zadłużenia netto wobec EBITDA (z 2,6 do 1,6) oraz wskaźnik ogólnego zadłużenia do 63 proc. Wskaźnik kosztów sprzedaży, ogólnych i administracyjnych (S&GA) utrzymuje się poniżej 3 proc.
– Nasze wskaźniki zadłużenia i kosztów są na najniższym poziomie w branży – twierdzi Grzegorz Ochędzan.
Kakto i Optimus urosły
Firma w ub. roku finansowym uruchomiła nowe sieci franczyzowe – w Polsce Optimus (integratorzy) i Kakto (AGD i RTV), a w Czechach i na Słowacji – Digimax (rozwiązania mobilne i smart home).
– Sieć Kakto rozpoczęła działalność w czerwcu tego roku, a już funkcjonują w jej ramach 83 punkty sprzedaży. Nasza sprzedaż do partnerów, którzy przystąpili do sieci, podwoiła się. Planujemy, że do połowy 2015 r. Kakto będzie liczyła 150 punktów – zapowiedział prezes AB, Andrzej Przybyło.
Szef firmy poinformował, że w przypadku Optimusa sieć liczy 59 partnerów (czyli przekroczono plan – przewidywano, że w ciągu roku do sieci przyłączy się 50 resellerów i integratorów).
Według AB w przypadku e-commerce w minionym kwartale znacznie wzrosła (w ujęciu rok do roku) liczba zamówień z wykorzystaniem bramki XML, zwiększyły się ponadto obroty partnerów i ilość zamówień składanych przez moduł ułatwiający sprzedaż na Allegro.
Możliwości w e-handlu ma zwiększyć nowe centrum logistyczne AB, które powstaje w podwrocławskich Magnicach. Jak zapewnia spółka, budowa idzie zgodnie z planem – oddanie do użytku planowane jest na maj przyszłego roku. Kubatura magazynu będzie większa od obecnego ponad 5-krotnie, liczba indeksów towarowych może wzrosnąć 4-krotnie, a wydajność – do 120 tys. paczek dziennie. Według AB rośnie popyt na usługę dropshippingu (+58 proc. rdr w minionym kwartale). Spółka przewiduje, że wzrost w e-commerce przełoży się na wyniki finansowe.
W minionym roku finansowym, we wrześniu 2013 r., AB przejęło spółkę Rekman – dystrybutora zabawek.
– Rekman jest już przygotowany do dużego wzrostu skali działalności dzięki wzmocnieniu i optymalizacji struktur sprzedażowych – przekonuje Grzegorz Ochędzan. Według niego portfolio produktowe dystrybutora zwiększyło się o 8 tys. indeksów.
AB poinformowało, że oferuje obecnie 700 marek, ma 16 tys. partnerów handlowych.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.