W IV kw. 2018 r. (II kw. roku finansowego 2018/2019) skonsolidowane przychody AB wzrosły o 7 proc. w ujęciu rok do roku, osiągając wartość blisko 3 mld zł. W całym 2018 r. było to ponad 8,4 mld zł oraz prawie 58 mln zł zysku netto.

W II poł. 2018 r. grupa wypracowała 4,85 mld zł przychodów (+4 proc.). Zysk netto jednak kolejny raz był niższy niż rok wcześniej, tym razem o 8,5 proc. i wyniósł 35,3 mln zł.

Grzegorz Ochędzan, członek zarządu ds. finansowych AB, zapewnia, że grupa osiągnęła solidne wyniki w wymagającym otoczeniu rynkowym. A perspektywy w jego ocenie są dobre – rynek po turbulencjach minionych kwartałów powinien ustabilizować się, co pozytywnie przełoży się marże.

– Spodziewamy się, że po burzliwym okresie zmian strukturalnych u naszej konkurencji w Polsce, krajowy rynek powróci do stabilizacji i bardziej rynkowych marż – uważa szef finansów AB. Wynika z tego, że konsolidacja rynku poprzez przejęcie ABC Daty przez Also Holding powinna zmniejszyć odczuwalną od wielu kwartałów presję na marże na polskim rynku dystrybucji.

W ostatnim okresie w warunkach wojny cenowej rentowność sprzedaży brutto grupy AB spadła z 4 proc. w II poł. 2016 r., do 3,7 proc. w II poł. 2017 r. oraz 3,6 proc. w II poł. 2018 r. Jednak warto zaznaczyć, że w ujęciu kwotowym zysk brutto na sprzedaży był nieznacznie wyższy niż przed rokiem (173,2 mln zł do 172,8 mln zł).

Prezes Andrzej Przybyło twierdzi, że wynik w IV kw. 2018 r. byłby jeszcze lepszy, gdyby nie występujące na całym świecie zawirowania na rynku komponentów.

– Wzrost sprzedaży w minionym kwartale byłby jeszcze wyższy, gdyby utrzymał się boom na karty graficzne – koparki kryptowalut oraz gdyby podaż procesorów Intela zrównoważyła wysoki popyt na nie – komentuje szef grupy.

Jednostkowo AB SA osiągnęło w II poł. 2018 r. 2,62 mld zł przychodów, niewiele mniej niż rok wcześniej (2,63 mld zł). Zysk netto wrocławskiej spółki spadł do 26,6 mln zł z 28,1 mln zł przed rokiem.

Jak zapewnia AB nawiązując do skonsolidowanych wyników, w IV kw. ub.r. bardzo dobrze przyjęły się w naszym regionie nowe smartfony Apple (grupa AB jest nr 1 w dystrybucji całego asortymentu tego producenta w Polsce, Czechach i na Słowacji), a cały segment telco był szczególnie silny w Czechach.

Spory wzrost sprzedaży odnotowano w nowym segmencie smart home (+188 proc. w IV kw. wobec III kw. 2018 r.) oraz w dystrybucji oprogramowania w chmurze (+155 proc. w IV kw. w ujęciu rok do roku).

Wartość kapitałów własnych AB wzrosła do rekordowych ponad 764 mln zł. Jednocześnie zadłużenie finansowe na koniec grudnia ub.r. utrzymało się na poziomie sprzed roku (257 mln zł, czyli 34 proc. kapitałów własnych). Wskaźnik długu netto do EBITDA utrzymał się poniżej 2,5. AB zapewnia, że ma najniższy w branży wskaźnik kosztów SG&A (2,9 proc.).