Skonsolidowane przychody AB w minionym kwartale zwiększyły się o 24,6 proc. (tj. o 370 mln zł rok do roku), do 1,875 mld zł, EBIDTA o 8 proc., do 24,5 mln zł, a zysk netto poprawił się o 8,2 proc., do 14,1 mln zł. AB twierdzi, że realny wzrost zysku jest jeszcze wyższy, bo od IV kw. 2015 r. rozpoczęto naliczanie amortyzacji nowego centrum dystrybucyjnego w Magnicach (ok. 1 mln zł na kwartał netto). Cała inwestycja kosztowała 129 mln zł, w tym 24 mln zł pochodziło z dotacji UE.

W ujęciu jednostkowym sprzedaż AB S.A. zwiększyła się w III kw. br. jeszcze większej skali, o 28 proc., do 1,115 mld zł, co oznacza sprzedaż większą o blisko 244 mln zł w porównaniu z III kw. ub.r. Poprawę odnotowano we wszystkich kategoriach produktowych. Jednak zysk jednostkowy był o 1,2 proc. wyższy niż w ub.r. i wyniósł 9,5 mln zł.

Poprawie wyników grupy nadal sprzyja wzrost sprzedaży i zysków spółki ATC, działającej w Czechach i na Słowacji. W Czechach przychody poszły w górę w III kw. br. o 12 proc. w lokalnej walucie oraz o 17,2 proc. w złotych, wnosząc do bilansu grupy kwotę 767,7 mln zł. Zysk netto za południową granicą wyniósł 6,4 mln zł, o 15,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Czyli 45 proc. całego zysku w III kw. br. grupa AB wypracowała w Czechach. 

Dystrybutor rozważa dalszy rozwój poza Polską.

– Analizujemy możliwe kierunki dalszej ekspansji geograficznej – przyznał prezes Andrzej Przybyło. Nie podał szczegółów.

W okresie trzech kwartałów 2016 r. AB zmniejszyło zadłużenie finansowe netto o 93,5 mln zł, a cash flow operacyjny wzrósł o 115 proc. rok do roku, do 117,9 mln zł. Szef grupy zapewnia, że dzięki mocnym fundamentom finansowym grupa nie ma problemu z pozyskaniem kapitału – banki zwiększają finansowanie, gdy jest taka potrzeba, a ubezpieczyciele utrzymują potrzebne limity, mimo że – jak przyznał prezes – uważniej przyglądają się ostatnio firmom z branży. 

 

Biznesy przyszłości
Andrzej Przybyło poinformował, że zarząd jest za niewypłacaniem dywidendy za ub.r. i pozostawieniem całego zysku w spółce, aby było więcej środków na rozwój. Wskazał kilka obszarów, które według niego będą generować solidny wzrost w najbliższych latach. 

Do najważniejszych należy e-commerce. Według danych spółki w III kw. 2016 r. sprzedaż w Internecie, m.in. poprzez integracje xml, z których korzystają duzi klienci, czy moduł Allegro, wzrosła rok do roku o 45 proc., podczas gdy prognozy dla całego rynku mówią o 15 proc. w całym 2016 r. 

– Obszar e-commerce to jeden z najważniejszych akceleratorów wzrostu grupy AB w przyszłości. Będziemy go rozwijali – podkreślił prezes Andrzej Przybyło. 

Według niego kluczem do sukcesu jest sprawna logistyka połączona z systemem sprzedaży internetowej, co pozwala to rozwijać m.in. usługi dropshippingu (towar kupiony w e-sklepie partnera AB jest dostarczany z magazynu broadlinera bezpośrednio klientowi końcowemu). Liczba wysyłek tego typu wzrosła o 28 proc. rok do roku.

AB liczy na rosnącą sprzedaż na rynku e-commerce B2C, która w najbliższych kilku latach ma wygenerować ok. 50 mld zł obrotów.

Kolejnym istotnym obszarem rozwoju AB jest VAD. Ten dział odnotował jednak spadek sprzedaży w III kw. br. o 15,6 proc. rok do roku (spółka nie podaje kwot). Według prezesa jest to związane z dużo mniejszą liczbą zamówień publicznych w br. (średnio według PIIT w okresie styczeń – październik br. ogłoszono o 32,5 proc. mniej przetargów dla branży ICT niż rok wcześniej). Dotyczy to zwłaszcza dużych projektów. Na rynku lokalnym dołek nie jest tak głęboki. Tym niemniej udziały AB w kanale corporate reseller w minionym kwartale poprawiły się o 5,3 proc.

Jako szybko rosnący segment AB wskazuje Digital Signage – sprzedaż tego typu rozwiązań zwiększyła się o 250 proc. rok do roku, a liczba projektów w III kw. br. wyniosła 155. Według szefa spółki inwestycje w ten biznes już przekładają się na obroty.

– Z działem Digital Signage wiążemy duże nadzieje na wzrosty, bo jest to produkt bardzo przyszłościowy – ocenia szef grupy.

AB poinformowało także po raz pierwszy o znaczących wzrostach sprzedaży akcesoriów na graczy (+228 proc.), co jest o tyle istotne, że chodzi o wysokomarżowe produkty. Należąca do grupy marka Optimus poszerzyła ofertę o sprzęt gamingowy. ATC buduje kanał sprzedaży produktów dla graczy.

Grupa stawia także rozwój sprzedaży RTV i AGD, na którym popyt rośnie w dużej skali – AB zwiększyło sprzedaż w III kw. br. o 85 proc. rok do roku. Twierdzi, że w ciągu 5 lat od wprowadzenia tego asortymentu stało się wiodącym dystrybutorem RTV i AGD. Nie podaje jednak sprzedaży w ujęciu kwotowym. Sieć franczyzowa Kakto z RTV i AGD (oferuje także IT) przekroczyła liczbę 200 punktów sprzedaży. 

– Dzięki Kakto mamy lojalny kanał sprzedaży i nowe dystrybucje – wyjaśnia Andrzej Przybyło.

W III kw. br. według AB znacznie zwiększyła się ponadto sprzedaż zabawek, oferowanych przez spółkę zależną Rekman.

AB zauważa także, że na rynku dystrybucji IT wobec spadku marż dla klientów coraz większą rolę zaczynają odgrywać warunki handlowe transakcji oraz wsparcie organizacyjne i logistyczne.