AB zastopowało spadek zysku
Zysk netto grupy w I kw. br. był nieco wyższy niż przed rokiem, ale na polskim rynku presja na marże pociągnęła w dół rentowność wrocławskiego dystrybutora.
AB podsumowało I kw. 2019 r., czyli III kw. roku finansowego. Przychody grupy wzrosły o 4 proc., do 1,878 mld zł. Marża zysku brutto zmniejszyła się z 4,6 proc. do 4,4 proc. Zysk netto okazał się jednak minimalnie wyższy niż przed rokiem – 10,269 mln zł wobec 10,203 mln zł w I kw. 2018 r., głównie dzięki niższym kosztom finansowym.
W ujęciu jednostkowym wrocławska spółka AB SA pokazała słabszy wynik niż przed rokiem – przy sprzedaży na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznej (1,042 mld zł, -0,8 proc. r/r) marża stopniała z 4,2 proc. do 3,8 proc. Zysk netto zanurkował o 24 proc., do 4,76 mln zł. Zatem spółki zależne, w tym czeska ATC, generują już więcej niż połowę profitu grupy.
Po 9 miesiącach roku finansowego (lipiec 2018 – marzec 2019) przychody ze sprzedaży grupy AB wyniosły 6,723 mld zł (+4,2 proc. r/r). Marża brutto ze sprzedaży utrzymała się na poziomie 3,8 proc. Grupa utrzymała również poziom kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu (SG&A: 2,7 proc. – wskaźnik jest na poziomie 2,6-2,8 proc. w ostatnich 3 latach). Zysk netto zmniejszył się o 6,6 proc., do 45,58 mln zł.
Presja na marże na polskim rynku
"Wyniki sprzedaży z dynamiką na poziomie 4,2 proc. r/r, pozwalają zaliczyć miniony okres kwartalny do udanych. Grupa utrzymała pozycję lidera w obszarze dystrybucji IT w regionie CEE, pomimo intensywnej konkurencji na tym rynku, ze szczególnym uwzględnieniem rynku polskiego, na którym utrzymuje się wyższa presja na marżę, co skutkuje negatywnie na osiągane rentowności na sprzedaży." – komentuje zarząd AB w sprawozdaniu finansowym.
Informuje również, że w I kw. br. obroty w kanale SMB wzrosły o 9 proc. rok do roku, a sieci franczyzowe grupy odnotowały sprzedaż wyższą o 10 proc.
Zarząd podaje, że grupa w minionym okresie rozwijała zarówno obecne obszary działalności, takie jak usługi w chmurze, digital signage, gaming, telco, jak i nowe segmenty: bezpieczeństwo IT, smart home, CCTV/monitoring oraz urządzenia klimatyzacyjne i wentylacyjne.
W segmencie VAD przychody w ub. kwartale zwiększyły się o 16 proc., a z dystrybucji chmurowej – o 109 proc. w ciągu 9 miesięcy aktualnego roku finansowego – informuje raport.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.