Zysk netto grupy AB w II poł. 2016 r. (dla spółki była to I połowa roku obrachunkowego 2016/2017) wyniósł 41,9 mln zł wobec 38,1 mln zł w analogicznym okresie 2015 r. (+10 proc.). Przychody zwiększyły się o ponad pół miliarda złotych, do 4,443 mld zł z 3,859 mld zł przed rokiem (+15 proc.). Na plusie był także wynik EBIDTA (68,5 mln zł, +11 proc.) oraz operacyjny (61,4 mln zł, +10 proc.). 

Proporcjonalnie do przychodów wzrosły koszty operacyjne. Wskaźnik kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu wyniósł 2,7 proc. przychodów wobec 2,5 proc. przed rokiem. Poziom rentowności sprzedaży netto spadł do 0,9 proc. z 1 proc. w II poł. 2015 r.

Na bilans grupy pozytywnie wpłynęła działalność na rynku czeskim. W Polsce AB wypracowało 27,5 mln zł skonsolidowanego zysku brutto w II półroczu 2016 r., a w Czechach – bez mała 24 mln zł, na 51,9 mln zł na 3 rynkach (Polska, Czechy, Słowacja).

W ujęciu jednostkowym AB S.A. miało 2,536 mld zł przychodów ze sprzedaży w II poł. 2016 r. wobec 2,193 mld zł rok wcześniej (+15,6 proc.). Zysk netto wyniósł 32,3 mln zł i był minimalnie większy niż przed rokiem (32,2 mln zł).

Wśród czynników wzrostu obrotów AB wymienia dywersyfikację oferty, wysoką jakość usług okołosprzedażowych, nowe umowy dystrybucyjne oraz większe przychody osiągane na podstawie dotychczas zawartych kontraktów, w tym z Apple'm.

Zarząd informuje w sprawozdaniu finansowym o wzroście sprzedaży do integratorów, w sieciach franczyzowych oraz w obszarze e-commerce. W minionym półroczu według spółki znacznie zwiększyła się liczba zamówień z wykorzystaniem bramki XML oraz dropshippingu, wartość obrotów partnerów oraz ilość zamówień składanych przez moduł ułatwiający sprzedaż na Allegro. AB informuje także o rozwoju VAD i sektora RTV/AGD.  

Według danych przytaczanych w sprawozdaniu AB, w 2016 r. największy wzrost na całym polskim rynku IT odnotowano w sektorze telekomunikacyjnym (do którego zalicza się sprzedaż smartfonów i akcesoriów) – o ok. 15 proc. Najbardziej spadła sprzedaż desktopów i tabletów – o ok. 17 – 20 proc., zarówno w detalu, jak i w sektorze publicznym.

AB przytacza prognozę PMR, według której rynek IT w Polsce osiągnie w 2017 r. wzrost o 5,5 proc., do 35,8 mld zł, a głównym czynnikiem rozwoju będą m.in. usługi chmurze oraz VAD. Spadnie sprzedaż sprzętu.