Zgodnie z aktualną strategią na koniec 2018 r. ABC Data zamierza osiągnąć 10 proc. udziału w ujęciu wartościowym w rynku dystrybucji IT w krajach Europy Środkowo – Wschodniej. „To realny cel” – oceniła prezes ABC Daty, Ilona Weiss, na konferencji wynikowej. – „Już jesteśmy liderem w regionie CEE” – zapewnia.

Obecnie grupa kapitałowa jest w drodze do strategicznego celu: według prezes ma więcej niż 6,1 proc. udziału w CEE w 2015 r. (gdy ogłaszano nową strategię), a mniej niż 10 proc. Zarząd informuje (nie podając kwot) o wzrostach sprzedaży w krajach regionu w I kw. br.: 27 proc. na Węgrzech (rok do roku), 19 proc. na Łotwie, 23 proc. w Estonii oraz o najwyższej jak dotąd marży w Rumunii (6,65 proc.), która jest drugim po Polsce największym rynkiem regionu. W ciągu roku w tym kraju przybyło ABC Dacie ok. 200 klientów.

Szefowa ABC Daty zapewniła, że inny strategiczny cel, jaki miał być zrealizowany do końca 2018 r., czyli uzyskanie 25 proc. udziału w polskim rynku dystrybucji IT, grupa już osiągnęła.

W I kw. br. ABC Data wypracowała 994,8 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży i 1,45 mln zł zysku netto wobec 7,3 mln zł rok wcześniej, co oznacza 80-procentowy spadek. Spółka wyjaśnia natomiast, że w ub. r. wynik zawyżył wpływ transakcji BizneslinkCo (ABC Data przejęła udziały w tej firmie). Po oczyszczeniu bilansu z tego czynnika zysk netto w I kw. ub.r. wyniósł 2,1 mln zł, czyli tegoroczny spadek nie był znaczący.

 

Najwyższa marża 
Ilona Weiss podkreśla osiągnięcie w I kw. br. historycznie najwyższej marży brutto ABC Daty: 5,9 proc. (o 0,5 punktów procentowych więcej niż w I kw. ub.r.) oraz wypracowanie większego zysku brutto ze sprzedaży wobec ub.r. – o 5 proc. (tj. o 3  mln zł), który wyniósł 58,5 mln zł. W broadlinie ABC Data wypracowała 5,7 proc. marży, a w dystrybucji z wartością dodaną, wliczając wynik spółki zależnej S4E – 10 proc. Samo S4E miało 38,3 mln zł przychodów w I kw. br.

„Marża brutto jest najważniejszym parametrem w zarządzaniu w dystrybucji” – przekonuje Ilona Weiss –„Interesuje nas wysoka rentowność, wysoka marża, wysoka EBIDTA” – wymienia priorytety szefowa.

Broadline oraz VAD to według prezes dwa fundamentalne czynniki wzrostu grupy. S4E dzięki wyższym marżom ma przyczynić się do poprawy wyników grupy w kolejnych okresach. Według przedstawionej w tym tygodniu prognozy EBIDTA grupy w 2017 r. ma wzrosnąć o 25 proc., a netto o 60 proc. wobec 2016 r.

Skonsolidowana EBITDA ABC Daty w I kw. br. wyniosła 6,8 mln zł wobec 12 mln zł rok wcześniej, natomiast spółka informuje, że po oczyszczeniu o jednorazowy wpływ transakcji BizneslinkCO w I kw. 2016 r., tegoroczny wynik był wyższy o 19 proc. 

Według prezes na skonsolidowane wyniki finansowe w I kw. br. miały wpływ działania zapowiedziane i wdrożone w 2016 r., m.in. optymalizacja oferty produktów i obniżenie kosztów działalności w regionie CEE. ABC Data podaje, że koszty sprzedaży i ogólnego zarządu grupy (z wyłączeniem spółki S4E) są niższe niż w ubiegłym roku. W I kw. 2017 r. koszty ABC Daty wyniosły 50 mln zł (dodatkowo S4E – 3,8 mln zł), a w I kw. 2016 r. – 51,16 mln zł. 

„To dopiero początkowy rezultat wdrożonych działań optymalizacyjnych” – informuje Ilona Weiss.

W kolejnych kwartałach 2017 r. zarząd spółki będzie koncentrować się na utrzymaniu wysokiego poziomu marży ze sprzedaży w broadlinie przy jednoczesnej rezygnacji z niskomarżowych transakcji oraz na rozwoju VAD. 

ABC Data liczy na profity z platformy chmurowej, która wystartuje w II kw. br. 

„Ten biznes w Polsce raczkuje, a w USA dystrybutorzy generują w chmurze już do 10 proc. obrotów. Marże są wysokie” – przekonuje wiceprezes Juliusz Niemotko. Obecnie na platformie w pełni zintegrowano ofertę 6 dostawców. Do końca roku powinno dojść 17 kolejnych (integracja z chmurą ABC Daty każdego z nich potrwa 1 do 2 tyg.).

 

Z notebookami do biznesu
Jeśli chodzi o strukturę sprzedaży ABC Daty w I kw. br., to największy udział miał „hardware IT” (38,7 proc. obrotów grupy), w tym komputery. Spadek przychodów wyniósł w niej 18 proc. rok do roku. Juliusz Niemotko wyjaśnia ten bilans mniejszym popytem na PC na całym polskim rynku (spadek w I kw. wyniósł w dystrybucji 20,5 proc. – według Contextu) oraz koncentracją na wysokomarżowym sprzęcie.

„W przypadku notebooków koncentrujemy się na modelach biznesowych. Dlatego mieliśmy mniejsze obroty, ale za to lepsze marże” – informuje wiceprezes.

Wśród istotnych trendów są rosnące przychody z komponentów (+12 proc. r/r w ABC Dacie). Na topie są tutaj wydajne karty graficzne, kupowane głównie do „wykopywania” bitcoinów. 
 
Z kolei niższa sprzedaż sprzętu sieciowego (-8 proc.) odzwierciedla według wiceszefa spółki mniejszą liczbę dużych przetargów w I kw. br.

ABC Data odnotowała po raz kolejny spory wzrost sprzedaży sprzętu RTV AGD (+49 proc.), który ma już 6 proc. udziału w przychodach grupy.
 
Spada natomiast udział smartfonów (19,2 proc.), które jeszcze 2 lata temu, przed wprowadzeniem odwróconego VAT na te produkty, były największą kategorią produktów pod względem wartości sprzedaży w ABC Dacie (36,6 proc. w I kw. 2015 r.). Z blisko pół miliarda złotych kwartalnych obrotów ABC Daty na smartfonach przed dwoma laty, kwota ta zmniejszyła się poniżej 200 mln zł w I kw. br.

ABC Data zapewnia o sukcesie marki Xiaomi, którą wprowadziła do oferty we wrześniu ub.r. Obecnie – według informacji ABC Daty – Xiaomi ma już 10 proc. udziału w polskim rynku sprzedaży detalicznej smartfonów. Marka weszła już na rynek operatorski – do jednej z dużych sieci, co ma przyczynić się do dalszego wzrostu. ABC Data zapowiada wprowadzenie Xiaomi do dystrybucji w regionie CEE. Na razie nie ujawnia, kiedy i w jakich krajach.