W 2012 r. ABC Data miała 3,7 mld zł skonsolidowanych przychodów, to
jest o blisko 25 proc. więcej niż w 2011 r. Zysk netto wyniósł 31,1 mln
zł wobec 50,5 mln zł rok wcześniej, aczkolwiek, jak zapewnili
przedstawiciele spółki, po wyeliminowaniu wpływu zdarzeń jednorazowych
(m.in. powódź w Tajlandii w 2011 r., problemy rumuńskiej spółki zależnej
Scop w 2012 r.) wynik netto był w ub. roku podobny (36,2 mln zł) co w
2011 r. (38 mln zł). Przychody ABC Daty w Polsce wyniosły 2,43 mld zł
wobec 2,36 mld zł w 2011 r.

Marża brutto spadła z 6,3 proc. do 5
proc. co spółka wyjaśnia wpływem takich czynników jak większa sprzedaż
do sieci handlowych oraz na eksport. Zmniejszyło się natomiast zadłużenie netto
(ze 157 mln zł do 118 mln zł). Mimo wzrostu przychodów koszty operacyjne utrzymały się na podobnym poziomie, co w 2011 r. (ok. 132 mln zł).

Prezes ABC Daty, Norbert Biedrzycki, przedstawił najważniejsze kierunki rozwoju grupy do 2015 r.:

1. Ekspansja geograficzna w oparciu o sprawdzony model biznesowy.

W
2011 r. ABC Data osiągała poza Polską 20 proc. przychodów, a w 2012 r. –
33 proc. Dystrybutor jest obecny w 8 krajach, ale sprzedaje do ponad
30. Szef firmy zapowiedział, że w tym roku ABC Data wejdzie na 2 nowe
rynki, spośród 6, którymi się obecnie interesuje: Niemcy, Austria,
Szwajcaria, Słowenia, Chorwacja, Bułgaria. Ekspansja w kolejnych krajach
to jeden ze sposobów na zwiększenie marż, zgodnie z kluczowymi
założeniami planu – Marża to najważniejszy parametr oceniający sukces, a nie przychody – stwierdził Norbert Biedrzycki.

2. Wykorzystanie systemu Interlink do budowy platformy handlowej w Europie Środkowo – Wschodniej dla B2B2C.

Obecnie
internetowa platforma Interlink obsługuje ponad 85 proc. zamówień ABC
Daty. Ma 7 tys. użytkowników dziennie. Będzie rozbudowywana o nowe
funkcje. Na jej bazie powstają dedykowane systemy.

3. Efektywna logistyka i sprzedaż związanych z nią usług dodatkowych.

Grupa
zamierza wykorzystać swój potencjał logistyczny do zacieśniania
współpracy z partnerami. Według danych przedstawionych przez firmę, ABC
Data w dużej części Europy może dostarczyć towar ciągu 24 godz. z 3
magazynów (w Warszawie, Sosnowcu i Bukareszcie). Sprawnie działający
mechanizm dostaw ma być elementem przewagi konkurencyjnej, dystrybutor
chce go także wykorzystać oferując outsourcing usług logistycznych.
Norbert Biedrzycki poinformował, że ABC Data zajmie się obsługą
logistyczną dużego e-sklepu (robi kilkaset milionów złotych obrotu, nie
ujawniono jego nazwy), a w kolejce są już następni chętni do współpracy.
Oferta dodatkowych usług obejmuje m.in. wysyłkę z pominięciem magazynów
ABC Daty, przepakowanie, bundle produktowe. Dystrybutor deklaruje, że może dostarczać dowolne produkty, także spoza branży IT.

4. Rozwój marki Colorovo.

Ważnym
elementem strategii na najbliższe 2 lata jest rozwój własnej marki
Colorovo, co również wiąże się z możliwością generowania wyższych marż. W
IV kw. 2012 r. Colorovo było już w pierwszej dziesiątce pod względem
wartości wypracowanej marży (kwotowo) na ponad 400 linii produktowych w
asortymencie ABC Daty. Obecnie rozwój marki koncentruje się na
rozwiązaniach mobilnych. Zapowiedziano nowe produkty – tablety,
przenośne akumulatory (Power Bank), etui i torby do urządzeń
przenośnych.

5. Rozbudowa oraz optymalizacja oferty produktów i usług.

Kolejnym
czynnikiem, na którym będzie koncentrować się ABC Data przez najbliższe
2 lata, jest optymalizacja i rozwój portfolio produktów. I w tym
wypadku istotne będą marże. Szef firmy podkreślił, że celem nie jest
kolekcjonowanie coraz większej ilości marek w asortymencie (obecnie ABC
Data ma podpisanych ponad 300 umów dystrybucyjnych), lecz koncentracja
na dostawcach, którzy umożliwiają osiągnięcie największych profitów. 

– Koncentracja na obszarach, w których możemy wypracować wartość dodaną jest kluczową przewagą, dzięki niej będziemy zwiększać generowane marże i budować wartość dla akcjonariuszy – powiedział Norbert Biedrzycki.