ABC Data: prawdopodobnie ostatni taki bilans
Rosnąca presja na marże i wyższe koszty pociągnęły w dół zyski grupy w 2018 r. To jednak przeszłość, a za kilka miesięcy dzisiejsza ABC Data może być już zupełnie inną firmą.
ABC Data, która zgodnie z umową ramową ma zostać przejęta przez Also Holding, podsumowała rok 2018.
Grupa zgodnie z zapowiedzią pokazała dużą stratę netto: -69,45 mln zł, związaną z odpisami i zawiązaniem rezerw.
Wynik netto skorygowany o czynniki jednorazowe był na plusie i wyniósł 9,7 mln zł. Ale to nadal dużo mniej niż w 2017 r. (25,4 mln zł, skorygowany: 26,1 mln zł). EBITDA już po korekcie okazała się mniejsza o 25 proc. r/r (36,6 mln zł), co zarząd tłumaczy m.in. wzrostem kosztów.
Marża brutto była natomiast podobna jak rok wcześniej: oczyszczona z wpływu zdarzeń jednorazowych wyniosła 5,7 proc. wobec 5,6 proc. w 2017 r. (bez korekty był niewielki spadek o 0,1 pkt proc.).
ABC Data utrzymała również sprzedaż na poziomie z 2017 r.: 4,468 mld zł (-0,5 proc.). W tym sprzedaż w Polsce wyniosła 3,18 mld zł, o 2 proc. (48 mln zł) więcej, niż w 2017 r. W kraju ABC Data wypracowuje tym samym ok. 70 proc. obrotów całej grupy.
Także jednostkowo ABC Data SA, pomijając odpisy, pokazała mniejsze zyski: EBITDA skorygowana spadła o 64 proc., a zysk netto po korektach o 57 proc., z 26,9 mln zł do 11,7 mln zł. Skorygowana marża wzrosła jednak z 5,2 proc. do 5,3 proc. przy przychodach niższych o 5,5 proc. (3,222 mld zł).
Grupa pod presją kosztów
"Grupa stawiała czoła różnym wyzwaniom. Były to między innymi niższe marże i rosnąca presja cenowa, będąca wynikiem coraz większej konkurencji, jak i, pośrednio, działań otoczenia regulacyjnego. Istotnie wzrosły też koszty wynagrodzeń, transportu czy ubezpieczenia należności." – wyjaśnia w liście do akcjonariuszy prezes ABC Daty, Ilona Weiss.
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu sięgnęły 5 proc. przychodów. Wzrosły o ponad 5 mln zł koszty finansowe, głównie w związku z wyższym poziomem kredytów bankowych i wykorzystaniem faktoringu.
Dług netto grupy zwiększył się z 91 mln zł na koniec 2017 r. do 118 mln zł na dzień 31 grudnia 2018 r., a w ABC Data SA wzrósł o 33,5 mln zł, do 147,5 mln zł. Pogorszyły się też wskaźniki płynności.
Prezes zaznacza natomiast, że w skonsolidowanym bilansie środki pieniężne na koniec 2018 r. wynosiły 97,4 mln zł, co oznacza wzrost o 54,3 mln zł w porównaniu z końcem 2017 r. Dodatnie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej grupy wzrosły do 23,4 mln zł z 0,3 mln zł w analogicznym okresie 2017 r.
"Zgodnie ze strategią, koncentrowaliśmy się na umacnianiu i zwiększaniu posiadanych przewag konkurencyjnych w czterech kluczowych obszarach: e-commerce, VAD, cloud oraz mobile." – informuje szefowa grupy.
Największy udział w sprzedaży miała kategoria hardware IT, a jej poziom był podobny jak przed rokiem (1,68 mld zł). Stabilny okazał się również segment VAD (S4E) – 780 mln zł. Wyraźnie wzrosła natomiast sprzedaż nowych kategorii mobilnych, czyli głównie smartfonów i tabletów (1,15 mld zł). Niewielki ogólny spadek przychodów grupy jest związany z niższym popytem na komponenty i sprzęt RTV.
ABC Data zmieni nazwę, profil i skalę działania
To przypuszczalnie ostatni roczny bilans ABC Daty. Zgodnie z umową ramową po sprzedaży przedsiębiorstwa spółka zmieni nazwę na Vicis New Investments i nie będzie mogła prowadzić dotychczasowej działalności.
"Można oczekiwać, że w istotny sposób zmieni nie tylko profil, ale również skalę działalności w stosunku do realizowanych obecnie. Można również założyć, iż w krótkim okresie po przeprowadzeniu transakcji spółka nie będzie prowadziła działalności operacyjnej, a szczegółowe plany jej działania będą dopiero przedmiotem przygotowania." – wyjaśnia zarząd w sprawozdaniu finansowym.
Póki co wszystkie warunki przeprowadzenia zmian właścicielskich nie zostały spełnione – po kolejnym przedłużeniu terminu trwa wezwanie na akcje (do 13 maja). Strony kontraktu nadal czekają na niezbędne zgody organów antymonopolowych. Jedno pozwolenie już jest (w Serbii).
Podobne aktualności
Zlot twórców InterLinka
Dokładnie 20 lat temu napisałem artykuł zatytułowany „Sprzedaż beznamiętna”, w którym opisałem ówczesny rynek systemów do dystrybucji on-line. Królem naszej polskiej „wioski” był wtedy, a jakże, InterLink. Fenomen tego systemu polegał jednak na tym, że był także królem znacznie większej wioski - tej globalnej.
Połączenie Also i Roseville sfinalizowane
Also Polska ostatecznie połączyło się ze spółką, która jest następcą ABC Daty.