ABC Data, która zgodnie z umową ramową ma zostać przejęta przez Also Holding, podsumowała rok 2018.

Grupa zgodnie z zapowiedzią pokazała dużą stratę netto: -69,45 mln zł, związaną z odpisami i zawiązaniem rezerw.

Wynik netto skorygowany o czynniki jednorazowe był na plusie i wyniósł 9,7 mln zł. Ale to nadal dużo mniej niż w 2017 r. (25,4 mln zł, skorygowany: 26,1 mln zł). EBITDA już po korekcie okazała się mniejsza o 25 proc. r/r (36,6 mln zł), co zarząd tłumaczy m.in. wzrostem kosztów.

Marża brutto była natomiast podobna jak rok wcześniej: oczyszczona z wpływu zdarzeń jednorazowych wyniosła 5,7 proc. wobec 5,6 proc. w 2017 r. (bez korekty był niewielki spadek o 0,1 pkt proc.).

ABC Data utrzymała również sprzedaż na poziomie z 2017 r.: 4,468 mld zł (-0,5 proc.). W tym sprzedaż w Polsce wyniosła 3,18 mld zł, o 2 proc. (48 mln zł) więcej, niż w 2017 r. W kraju ABC Data wypracowuje tym samym ok. 70 proc. obrotów całej grupy.

Także jednostkowo ABC Data SA, pomijając odpisy, pokazała mniejsze zyski: EBITDA skorygowana spadła o 64 proc., a zysk netto po korektach o 57 proc., z 26,9 mln zł do 11,7 mln zł. Skorygowana marża wzrosła jednak z 5,2 proc. do 5,3 proc. przy przychodach niższych o 5,5 proc. (3,222 mld zł).

 

Grupa pod presją kosztów

"Grupa stawiała czoła różnym wyzwaniom. Były to między innymi niższe marże i rosnąca presja cenowa, będąca wynikiem coraz większej konkurencji, jak i, pośrednio, działań otoczenia regulacyjnego. Istotnie wzrosły też koszty wynagrodzeń, transportu czy ubezpieczenia należności." – wyjaśnia w liście do akcjonariuszy prezes ABC Daty, Ilona Weiss.

Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu sięgnęły 5 proc. przychodów. Wzrosły o ponad 5 mln zł koszty finansowe, głównie w związku z wyższym poziomem kredytów bankowych i wykorzystaniem faktoringu.

Dług netto grupy zwiększył się z 91 mln zł na koniec 2017 r. do 118 mln zł na dzień 31 grudnia 2018 r., a w ABC Data SA wzrósł o 33,5 mln zł, do 147,5 mln zł. Pogorszyły się też wskaźniki płynności.

Prezes zaznacza natomiast, że w skonsolidowanym bilansie środki pieniężne na koniec 2018 r. wynosiły 97,4 mln zł, co oznacza wzrost o 54,3 mln zł w porównaniu z końcem 2017 r. Dodatnie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej grupy wzrosły do 23,4 mln zł z 0,3 mln zł w analogicznym okresie 2017 r.

"Zgodnie ze strategią, koncentrowaliśmy się na umacnianiu i zwiększaniu posiadanych przewag konkurencyjnych w czterech kluczowych obszarach: e-commerce, VAD, cloud oraz mobile." – informuje szefowa grupy.

Największy udział w sprzedaży miała kategoria hardware IT, a jej poziom był podobny jak przed rokiem (1,68 mld zł). Stabilny okazał się również segment VAD (S4E) – 780 mln zł. Wyraźnie wzrosła natomiast sprzedaż nowych kategorii mobilnych, czyli głównie smartfonów i tabletów (1,15 mld zł). Niewielki ogólny spadek przychodów grupy jest związany z niższym popytem na komponenty i sprzęt RTV.

 

ABC Data zmieni nazwę, profil i skalę działania

To przypuszczalnie ostatni roczny bilans ABC Daty. Zgodnie z umową ramową po sprzedaży przedsiębiorstwa spółka zmieni nazwę na Vicis New Investments i nie będzie mogła prowadzić dotychczasowej działalności.

"Można oczekiwać, że w istotny sposób zmieni nie tylko profil, ale również skalę działalności w stosunku do realizowanych obecnie. Można również założyć, iż w krótkim okresie po przeprowadzeniu transakcji spółka nie będzie prowadziła działalności operacyjnej, a szczegółowe plany jej działania będą dopiero przedmiotem przygotowania." – wyjaśnia zarząd w sprawozdaniu finansowym.

Póki co wszystkie warunki przeprowadzenia zmian właścicielskich nie zostały spełnione – po kolejnym przedłużeniu terminu trwa wezwanie na akcje (do 13 maja). Strony kontraktu nadal czekają na niezbędne zgody organów antymonopolowych. Jedno pozwolenie już jest (w Serbii).