Ankietowani klienci ABC Daty wskazali, że mijający rok jest dla nich gorszy od 2008 r. Za główną przyczynę tej sytuacji uznali czynniki o charakterze makroekonomicznym: spowolnienie gospodarcze, sytuację na rynku walut i osłabienie popytu. Zwracali też uwagę na konkurencję ze strony sklepów internetowych, porównywarek cen, serwisów aukcyjnych, wielu wskazało dumping cenowy.

 

Według respondentów w nadchodzącym roku dużą popularnością będą się cieszyć komputery przenośne, których przewaga nad rozwiązaniami typu PC powinna się utrzymać. Dotyczyć to będzie zarówno pełnowymiarowych laptopów, jak i rozwiązań przeznaczonych do mobilnego korzystania z Internetu. 

 

Sprzedaż w okresie świątecznym 2009 – popularność produktów

 

Do najpopularniejszych produktów IT w okresie przedświątecznym należą przede wszystkim notebooki (40 proc. wskazań), drobna elektronika i akcesoria komputerowe (12 proc.). W badaniu widać bardzo wyraźną przewagę popularności mobilnych rozwiązań komputerowych nad stacjonarnymi PC (te uzyskały 12 proc. wskazań).

Charakterystyczną cechą okresu świątecznego była już tradycyjnie zwiększona popularność wszelkiego rodzaju drobnej elektroniki i akcesoriów komputerowych: w tym urządzeń peryferyjnych (np.: myszki, kamery internetowe, klawiatury, także te przeznaczone dla bardziej wyspecjalizowanych grup użytkowników, np. graczy), akcesoriów multimedialnych (np.: słuchawki, głośniki), pamięci przenośnych (np.: karty pamięci, pendrive’y) oraz odtwarzaczy multimedialnych (mp3 i  mp4). Łącznie trzy kategorie: akcesoria, pamięci przenośne i odtwarzacze uzyskały 19 proc. wskazań.

 

Sytuacja w branży IT w 2009 roku w porównaniu z 2008 rokiem

 

Dla ponad połowy ankietowanych (52 proc.) miniony rok był gorszy od 2008 r. Odpowiedź „bez zmian” wskazało 24 proc., „lepszy” – 20 proc., „zaskakująco lepszy” – 4 proc.

Wśród czynników, które miały największy wpływ na sytuację, ankietowani wymienili przede wszystkim: spowolnienie gospodarcze (30 proc.), spadek popytu (23 proc.), dumping cenowy (23 proc.) zatory płatnicze (12 proc.), negatywne działania konkurencji, na przykład sklepów komputerowych, przedsiębiorstw działających na portalach aukcyjnych (11 proc.).

Za najważniejsze wydarzenie mijającego roku w dystrybucji IT większość ankietowanych uznała premierę Windows 7. Nowy system operacyjny Microsoftu i związane z nim zakończenie epoki Windows Vista znalazły się na pierwszym miejscu, zarówno w proponowanym rankingu wydarzeń, jak i wśród wydarzeń zaproponowanych przez samych badanych ( odpowiednio  50 i 32 proc.).  14 proc. ankietowanych wskazało na upadki w branży IT (zarówno wśród dużych, jak i małych firm), a 12 proc. stwierdziło, że w mijającym roku nic istotnego się nie wydarzyło.

 

Prognoza sprzedaży na 2010 rok

 

Aż 85 proc. ankietowanych przewiduje wzrost sprzedaży produktów IT w 2010 roku, pozostali spodziewają się spadku.

Spośród tych, którzy mówią o wzroście, czterdzieści sześć procent sądzi, że zmiana w porównaniu z 2009 r. wyniesie między 10 a 25 %,  trzydzieści trzy procent mówi o wzroście od 0 do 20 %, piętnaście procent resellerów spodziewa się zwyżki między 25 a 50 %, trzy procent stawia na wzrost w granicach 50 – 75 %, i tyle samo przedsiębiorców spodziewa się, że będzie on wynosił ponad 75 %.

 

 Wśród produktów, które według ankietowanych będą w przyszłym roku najlepiej się sprzedawać czołowe pozycje zajmują laptopy, oprogramowanie i netbooki (odpowiednio 48, 9 i 7 proc. ). W przypadku oprogramowania głównym motorem sprzedaży będzie według ankietowanych Windows 7 (dla 6 proc. badanych to nowy system operacyjny Microsoftu będzie najlepiej sprzedającym się produktem w 2010 r.).

 

O BADANIU

ABC Data 8 – 15 grudnia 2009 roku  przeprowadziła badanie opinii i prognoz rynkowych za pośrednictwem internetowego systemu sprzedaży InterLink. W badaniu wzięło udział prawie 2 tysiące ankietowanych:  resellerzy, którzy sprzedają sprzęt IT do odbiorcy końcowego, w tym przedstawiciele sklepów tradycyjnych – największych sieci handlowych i małych sklepików komputerowych, sklepów  internetowych, hurtowni IT,  itp.