ABC Data: „bardzo silny kwartał”
„W stosunku do lat ubiegłych to był bardzo silny kwartał” – komentuje prezes Ilona Weiss wyniki finansowe ABC Daty w I kw. br.
W I kw. br. ABC Data wyraźnie poprawiła wyniki finansowe wobec analogicznego okresu ub.r. Zysk netto wzrósł o 60 proc., do 2,3 mln zł wobec 1,4 mln zł rok wcześniej, co potwierdza wstępne wyniki podane przez spółkę. EBIDTA zwiększyła się o 17 proc., do 7,9 mln zł wobec 6,8 mln zł.
Przychody wzrosły o 5 proc., do 1.05 mld zł. Zysk brutto ze sprzedaży osiągnął poziom 60,2 mln zł i był o 1,7 mln zł wyższy, niż przed rokiem. Marża wyniosła 5,8 proc., wobec 5,9 proc. rok wcześniej oraz 5,4 proc. w I kw. 2016 r.
Według spółki najważniejszymi czynnikami wzrostu były: większa sprzedaż krajowa– najwięcej jeśli chodzi o wolumen, a także poprawa w obszarze value+ i mobile, rozwój narzędzi e-commerce, utrzymanie pozycji wiodącego dystrybutora Apple'a w Polsce, nowe kontrakty i zacieśnienie dotychczasowej współpracy z producentami.
Poprawa wyników jest również efektem zwiększenia skali działalności ABC Daty, wyższego zysku brutto oraz wzrostu marży ze sprzedaży w regionie CEE.
Wzrost przychodów w I kw. br. w krajach bałtyckich wyniósł 16 proc., na Słowacji – 41 proc., a w Rumunii – 26 proc. Firma poszerza umowy dystrybucyjne z producentami na nowe kraje.
Biznes firmy opiera się na dwóch filarach: broadline oraz VAD. Trzecim prawdopodobnie będzie chmura. ABC Data podpisała kontrakt na dystrybucję usług chmurowych (CSP) z Microsoftem.
– To strategicznie bardzo ważna umowa, bo Microsoft koncentruje się na produktach chmurowych, a nasza platforma dociera do regionu CEE – podkreśla prezes Ilona Weiss.
ABC Data nadal inwestuje w e-commerce. Pracowała nad kolejnymi funkcjami platformy sprzedażowej InterLink. W ostatnim czasie dodano szybkie płatności internetowe. Obecnie trwają prace nad udostępnieniem aplikacji mobilnej m-InterLink.
W strukturze sprzedaży w I kw. br. największy udział miał sprzęt IT – 37 proc. Wzrosła m.in. sprzedaż oprogramowania i notebooków. Wzrost stanów magazynowych (do 427 mln zł) prezes wyjaśnia kontraktacją przygotowującą do II kw. br.
Podczas konferencji zarząd komunikował to, o czym mówi od dawna – grupa rezygnuje z nierentownych linii produktowych, koncentrując się na wysokomarżowych transakcjach, co przyczyniło się do wyraźnej poprawy wyników spółki.
– Inne firmy narzekają na konkurencję, ale my mamy tę samą konkurencję – zauważył wiceprezes Andrzej Kuźniak, komentując najnowszy bilans grupy.
Stabilne koszty
Dług netto na koniec I kw. br. był natomiast wyższy niż rok wcześniej – 112,8 mln zł wobec 93,99 mln zł oraz 95,32 mln zł w 2016 r.
– Sytuacja finansowania na rynku nie wygląda nadal najlepiej, w związku z tym część finansowania wzięliśmy na bilans spółki – wyjaśnia prezes Ilona Weiss.
Podkreśla, że koszty są stabilne – zmniejszyła się ich relacja do przychodów – z 5,4 proc. do 5,1 proc. w I kw. 2018 r. Wskaźnik długu netto do EBIDTA spadł z 2,68 do 1,89.
– Generujemy wzrost bez zwiększania bazy kosztowej – zaznacza szefowa grupy.
Wskaźnik zarządzania kapitałem obrotowym w I kw. br. wyniósł 7,02 proc.
– To bardzo dobry wskaźnik, a wynika z tego, że finansowanie na rynku jest jakie jest. Benchmark to 8 proc. Mamy więc elastyczność w tym obszarze – zapewnia prezes.
Jak zauważa Ilona Weiss, podejście ubezpieczycieli do rynku nie zmieniło się zasadniczo w tym roku.
– Ta negatywna percepcja odwraca się, ale bardzo wolno. Limity są dużo mniejsze niż kiedyś, dalekie od satysfakcjonującego poziomu. Jest dużo spotkań, aby to zmienić, ale taka ewolucja wymaga czasu – uważa prezes. – Koszt pieniądza jest wyższy, ale mamy modele biznesowe, które niekoniecznie muszą przekładać się na wzrost kosztów dla spółki – dodaje.
Zaznacza, że zmiana w zakresie dostępu do finansowania może być tylko na lepsze.
– Zmiana percepcji ubezpieczycieli na przychylny branży spowoduje wzrost naszego biznesu – uważa Ilona Weiss.
Podobne aktualności
Zlot twórców InterLinka
Dokładnie 20 lat temu napisałem artykuł zatytułowany „Sprzedaż beznamiętna”, w którym opisałem ówczesny rynek systemów do dystrybucji on-line. Królem naszej polskiej „wioski” był wtedy, a jakże, InterLink. Fenomen tego systemu polegał jednak na tym, że był także królem znacznie większej wioski - tej globalnej.
Połączenie Also i Roseville sfinalizowane
Also Polska ostatecznie połączyło się ze spółką, która jest następcą ABC Daty.