Dystrybutor ogłosił premierę swojej platformy chmurowej – ABC Data Cloud. Umożliwia ona resellerom zarejestrowanym w systemie ABC Daty oferowanie ich klientom usług: Infrastructure as a Service (IaaS), Platform as a Service (PaaS), Software as a Service (SaaS) oraz Disaster Recovery-as-a-Service (DraaS). Na początek w chmurze dystrybutora jest dostępna oferta kilku dostawców, są to m.in. Kaspersky, Oktawave, Symantec i Talex. Ma być systematycznie powiększana.  

Chmura ABC Daty udostępnia partnerom  m.in. wirtualne serwery, dyski sieciowe, narzędzia do tworzenia własnych aplikacji, rozwiązania do archiwizacji i backupu danych, analizy oraz planowanie. Są też systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo oraz aplikacje typu e-learning i workflow. 

Z pomocą ABC Data Cloud resellerzy mogą proponować swoim klientom „szyte na miarę” pakiety złożone z usług różnych dostawców, rozliczane jedną fakturą. Reseller może udostępnić wskazaną usługę z pomocą komputera lub urządzenia mobilnego. Jak zapewniono, wystarczy do tego kilka kliknięć. Sprzedawca może zdecydować się na jednorazową płatność lub jeden z dwóch abonamentów: opłatę stałą albo zmienną, uzależnioną od wykorzystania usługi. Innym sposobem jest otwarta subskrypcja, która umożliwia wstrzymanie, ponowne uruchomienie lub rezygnację z usługi w dowolnym momencie. Jest też opcja kontroli nad wydatkami. Można ustawiać limity kwotowe, a także monitorować i przewidywać koszty na koniec miesiąca. Partnerzy generują marże na odsprzedaży usług chmurowych klientom końcowym oraz na związanych z nimi usługach, jak zarządzanie ofertą.  

 

Marże z usług i wiedzy

Zarząd ABC Daty podczas premiery platformy chmurowej podkreślał, że nowa oferta wpisuje się w trend zmian na rynku IT. Mianowicie następuje ewolucja od sprzedaży produktów – w przypadku dystrybutorów od biznesu opartego tylko na dostawach sprzętu przewożonego z magazynu do klientów (choć rzecz jasna biznes tego rodzaju nadal generuje największe obroty) do oferowania usług, oprogramowania, licencji oraz generowania wartości dodanej. 

Jest to związane z tym, że sprzęt tanieje z różnych powodów (np. ceny laptopów w ciągu 7 lat spadły średnio o 32 proc., a smartfonów – o 36 proc.), więc wyższe marże w kanale dystrybucyjnym można osiągnąć na sprzedaży wiedzy, umiejętności, usług. Jak zaznaczył zarząd, możliwości osiągania profitów w tych obszarach poszukuje ABC Data. Ewoluuje także strategia dostawców – według danych zaprezentowanych przez dystrybutora rosną inwestycje w usługi, spadają w rozwój sprzętu. Np. w skali światowej zmniejszą się od szczytu w 2013 r. ze 170 mld dol. do 160 mld dol. w 2017 r. (na koniec br.), a w oprogramowanie i usługi przez Internet – pójdą w górę w tym czasie z 50 mld dol. do 110 mld dol. 

„Ten trend powinien utrzymać się w przyszłości. Impulsem jest postępująca cyfryzacja gospodarek i społeczeństw. Świadomość tego mają zarówno globalni, jak i lokalni producenci. I jedni i drudzy coraz więcej inwestują w usługi, ponieważ umożliwiają one szybszy rozwój” – podkreśla prezes ABC Daty, Ilona Weiss. Przekonuje, że w tym kierunku od dłuższego czasu zmienia się dystrybutor, a platforma chmurowa to jeden ze strategicznych projektów grupy i jej nowy etap rozwoju w obszarze VAD – „VAD w chmurze to najbardziej zaawansowana forma dystrybucji z wartością dodaną” – twierdzi szefowa grupy.

Według niej chmura ABC Daty jest odpowiedzią na oczekiwania klientów. 

„Coraz więcej klientów biznesowych i indywidualnych zainteresowanych jest produktami w cyfrowej postaci” – zauważa Ilona Weiss. Zaznacza, że ABC Data Cloud przyniesie korzyści zarówno producentom, jak i resellerom. Zarząd spółki nie podzielił się jednak przewidywaniami dotyczącymi przychodów z nowego biznesu. Nie ujawniono także wielkości inwestycji w uruchomienie platformy chmurowej.
   
Dystrybutor zapewnia, że jest ona przygotowana do oferowania usług różnych dostawców. „Chcemy, aby wszystkie usługi z obszaru cloud computingu były dostępne na naszej platformie” – zapowiada Piotr Skórzyński, Head of Cloud Solutions w ABC Dacie. Deklaruje współpracę nie tylko z dużymi dostawcami, lecz także z mniejszymi firmami, nawet jeśli mają niszową, ale wartościową ofertę. Liczy na start upy. Chmura ABC Daty może być według niego platformą umożliwiającą młodym firmom dotarcie do szerokiej grupy klientów. „Nie ograniczymy się do standardowych ofert” – zapewnia dyrektor. „W przyszłości chcemy oferować usługi inżynieryjne” – mówi szef chmury dystrybutora.

Mobilny InterLink i nowy ResellerWeb

ABC Data Cloud nie jest jedyną inwestycją, zgodną ze strategią firmy wyjścia poza tradycyjną dystrybucję. W dniu 3 lipca ruszy mInterlink – mobilna wersja Interlinka, systemu sprzedażowego, przez który dystrybutor generuje 85 proc. transakcji. System mobilny będzie dostępny z pomocą darmowej aplikacji na Androida oraz iOS. ABC Data twierdzi, że to pierwsze tego typu rozwiązanie na polskim rynku dystrybucji IT.

Dystrybutor ogłosił także stworzenie nowej wersji ResellerWeba – narzędzia umożliwiającego partnerom uruchomienie, skonfigurowanie i prowadzenie e-sklepu pod własną domeną i marką. Jest on zintegrowany z ofertą ABC Daty. Produkty zamówione u resellera są dostarczane klientom bezpośrednio z magazynu dystrybutora na zasadzie tzw. dropshippingu. Projekt powstał w współpracy ze spółką IAI.

„Wychodzimy poza dystrybucję ciężarówkowo – magazynową. Wyszukujemy obszary, które są najbardziej rozwojowe, przyszłościowe, gdzie liczy się nie tylko niska cena czy też granie długim terminem płatności” – podsumowuje wiceprezes Andrzej Kuźniak.

To nie rewolucja

ABC Data zastrzega, że inwestycje w chmurę czy e-commerce nie oznaczają oczywiście rewolucyjnej zmiany w modelu biznesowym spółki. Dostarczanie sprzętu pozostanie najważniejszą częścią biznesu za sprawą m.in. postępującej cyfryzacji. Oba procesy nawzajem się uzupełniają. 

„Przykładem jest gaming. Gry są coraz częściej oferowane w chmurze, ale jednocześnie gracze albo kupują nowe mocniejsze komputery albo rozbudowują starsze modele, aby podnieść ich wydajność. Równie chętnie zaopatrują się w urządzenia peryferyjne. Błędem byłoby jednak zaklinanie rzeczywistości i budowanie biznesu tylko w oparciu o tradycyjny model dystrybucji – wyjaśnia Andrzej Kuźniak. 

Innym przykładem związku cyfrowego świata z popytem na sprzęt jest według niego rosnąca ilość danych, które trzeba przechowywać i udostępniać, co powoduje rozbudowę farm serwerowych. Z kolei zapotrzebowanie na sprzęt sieciowy powinien generować rozwój Internetu rzeczy.