W I kw. 2019 r. skonsolidowane przychody ABC Daty wyniosły 1,018 mld zł, o 5 proc. (51 mln zł) więcej niż rok wcześniej. Zysk brutto ze sprzedaży spadł o 11,6 proc. Marża brutto zmniejszyła się z 5,7 proc. do 4,8 proc. Zysk netto przypadający akcjonariuszom w I kw. 2019 r. zwiększył się prawie czterokrotnie do 8,9 mln zł. EBITDA wyniosła 1,8 mln zł. 

Prawie 75 proc. sprzedaży grupy ABC Data wypracowała w Polsce (761,1 mln zł).

Wzrost skonsolidowanych przychodów to efekt większej o 58 proc. sprzedaży (r/r), do 329 mln zł, w segmencie technologii mobilnych, głównie smartfonów i dodatków. W pozostałych podstawowych grupach produktowych ABC Data zanotowała porównywalne bądź nieznacznie niższe obroty rok do roku. 

"Przyszłość IT to sztuczna inteligencja, chmura, internet rzeczy czy 5G. Dlatego inwestujemy w zwiększanie udziału produktów i usług z tych obszarów w naszej ofercie. Warto jednak zauważyć, że jednym z głównych kierunków technologicznego rozwoju pozostają urządzenia mobilne. W związku z tym, postawiliśmy najmocniej właśnie na ten sektor. " – komentuje Ilona Weiss, prezes zarządu ABC Daty.

Jednostkowo sprzedaż ABC Daty SA zmniejszyła się o 4,7 proc. (ponad 36 mln zł), do blisko 740 mln zł. Marża brutto spadła z 5,3 proc. do 4,8 proc. Po stronie wyniku netto była strata -8,2 mln zł wobec -1,4 mln zł za I kw. ub.r.

Dane finansowe za ub.r. skorygowano w związku z innym ujęciem niektórych przychodów i zmianą prezentacji kosztów transportu i logistyki. W bilansie grupy dodatkowo przekształcenia wynikają ze sprzedaży czeskiej spółki zależnej w marcu br.  Na bilans wpłynęły też różnice kursowe nieobjęte rachunkowością zabezpieczeń i planowana transakcji sprzedaży ABC Daty do Also Holding.

Po wyłączeniu wyżej wymienionych czynników, skorygowana EBITDA w I kw. 2019 r. wyniosła 0,5 mln zł, a wynik finansowy netto -3,8 mln zł, wobec 9,2 mln zł skorygowanego zysku EBITDA i 6,0 mln zł skorygowanego zysku netto w I kw. 2018 r. Marża brutto ze sprzedaży w wyniosła 48,9 mln zł, czyli 4,7 proc. (-1,0 p.p. r/r).

W grudniu 2018 r. zawarto umowę ramową, określającą podstawowe warunki sprzedaży ABC Data SA i ABC Data Marketing za wstępnie uzgodnione ceny odpowiednio 141,1 mln zł oraz 35 mln zł (mogą ulec zmianie). 

Zarząd informuje, że po przeprowadzeniu transakcji zbycia przedsiębiorstwa spółka nie będzie mogła prowadzić dotychczasowej działalności. Może znacząco zmienić swój profil i skalę aktywności (szczegółowe plany w tej kwestii zostaną przygotowane). Spółka będzie również nosiła inną nazwę: Vicis New Investment.

Do finalizacji sprzedaży ABC Daty niezbędne jest spełnienie szeregu warunków, m.in. uzyskanie zgody organów antymonolopowych i rozliczenie wezwania. Po kolejnym przesunięciu terminu zapisy na akcje mają zakończyć się 13 czerwca. Do 12 czerwca br. decyzję w sprawie przejęcia ogłosi Komisja Europejska.